fallback

Кой го измисли? Два технически прегледа годишно за старите коли

Доста спорната идея би генерирала до 290 милиона лева допълнителни разходи за шофьорите

Подготвя се предложение за промяна в Закона за движение по пътищата, което ще предизвика сериозни спорове и възражения, ако стигне до гласуване в парламента. Идеята, подкрепяна уж от някои от вносителите на нови автомобили, е в България да се въведе задължителен технически преглед два пъти годишно за коли на възраст над 15 години. Между другото, подобен законопроект в момента е внесен в руската Дума, в пакет с драстично повишаване на данъците за старите автомобили. Не ни е известно дали българската идея е вдъхновена от него. Импровизираният ни сондаж между вносителите не намери нито един, който да подкрепя идеята, така че по-вероятно е тя да идва отдругаде.              Нуждата от подмладяване на автопарка в България е очевидна. Но рационалният начин той да се обнови е да се улесни покупката на по-нови автомобили, а не да се натоварват старите с допълнителни разходи             Логиката зад подобно предложение е, че автомобилите в напреднала възраст често са технически негодни да се движат по пътищата. При сегашната система с един технически преглед годишно, и при все още съществуващите вратички за минаване на ГТП "по втория начин", това означава, че много потенциално опасни автомобили се движат по пътищата. Въвеждането на втори технически преглед ще наложи повече контрол върху тях, и ще обезкуражи хората да си купуват автомобили в толкова напреднала възраст. Засега не се говори за драстично повишаване на данъчното облагане. 

Проблемът за възрастта на автомобилния парк у нас е добре известен. Проверка на Automedia.bg в регистрите на МВР показва, че към 1 юли у нас се водят на отчент 4 292 308 моторни превозни средства. От тях 23% са на възраст между 15 и 20 години. Цели 52% са на възраст 20 години. Относително новите, на възраст до 5 години, са едва 6% от автопарка.

В последните години поне съотношението между внесени нови и употребявани автомобили се подобри от предишното 1 към 10. Но не кой знае колко драстично. За първите 6 месеца на годината към автопарка са се добавили още 154,340 автомобила. От тях 18% са нови (до 6 месеца), 8% са на възраст между 6 месеца и 5 години, 17% са между 5 и 10 години. Всички останали (58%) са над 10-годишни.                                Може ли обаче удвояването на техническите прегледи да промени това? Сегашната средна цена на ГТП от около 90 лева е солена, разбира се, но едва ли може да бъде стимул човек да продаде 20-годишната си кола и да си купи 5-годишна. Първо, данъкът за 20-годишната си остава съвсем нисък. И второ, покупката на по-нов автомобил е въпрос на финансови възможности, каквито много хора нямат. 

Двата технически прегледа годишно ще имат несъмнено позитивен ефект само върху една група хора: собствениците на сервизи на ГТП и производителите на напълно ненужния стикер, който се лепи на стъклото след преминатия преглед. Не е трудно да пресметнем точно колко позитивен е ефектът: под обхвата на тази мярка биха попаднали около 3.2 милиона превозни средства. По 90 лева за всеки от тях би дало допълнителни 289 милиона лева приходи годишно. Това поражда някои обосновани предположения откъде произлиза тази идея. Добрата новина е, че тя няма особено високи шансове да стигне до парламента.              

               

fallback
  • #9
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Във всички западноевропейски държави, колкото е по-стара колата, толкова повече плащаш като данъци, отделно заради липсата на фиктивни прегледи и поддръжката е солена, и отгоре на това в много от големите градове влизането на коли над определена възраст/екологична норма е забранено или изключително скъпо. Та това обикновено, заедно с екологичните бонуси е сериозен стимул за покупката на по-нови коли. В БГ всичко е обърнато наопаки. По-ниски данъци за старите коли и никакви рестрикции за градове
  • #8
    ben gazara ( преди 4 месеца )
    Най- добре всекидневни прегледи, подробни, продължаващи 8-10 часа, за да е сигурна работата, разбира се. И цена към 500- 600 евро.
  • #7
    haha ( преди 4 месеца )
    Поредната малоумщина. Вместо да затворят тези "вратички", ще карат народа да плаща още веднъж. Не се наядоха тези ***!
  • #6
    анонимен ( преди 4 месеца )
    аз предлагам господата партийци в парламента да минават IQ тест и психо два пъти в годината, както и тест за алкохол и наркотици всяка сутрин
  • #5
    анонимен ( преди 4 месеца )
    като цяло идеята е хубава ако в действителност се прави цялостна диагностика на автомобила включая редовна смяна на двигателни трансмисионни масла спирачна течности проверка на окачване ходова част и това да бъде обвързано със задължителен технически лист заверен от оторизиран сервиз на автомобилния производител а не формално пременаване през техническия пункт и вземане на едни сто лева
  • #4
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Още ли има баламурници, които си мислят, че това се прави с цел безопасност?! Това си е чиста проба касичка. Винагъм съм го казавл и ще продължавам да го твърдя - шоьорската гилдия е най-лесният начин за пълнене на хазната. Кеф ти прегледи, глоби.. данъци.. винаги има какво да се измисли. Седната и сметнете, колко ви стрижат за "добър ден" и какво получавате насреща.. И това са един лесни пари, които потъват някъде.
  • #3
    Филков ( преди 4 месеца )
    В Испания е така от десетилетия.
  • #2
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Аз пък предлагам всеки ден да минават на преглед - още по-"умно" ми се вижда... Как всички к.р.а.д.ц.и в тая псевдо-държава на помислиха да спрат да тероризират бизнеса и да стимулират инвестициите на плащащи добри заплати фирми (а не само р.о.б.о.в.л.а.д.е.л.с.к.и), ами все се опитват още стотинки да гепят от балъците, останали на територията!?!? :-(
  • #1
    Бончо ( преди 4 месеца )
    Ново стригане на овцИИИИИИИ...
fallback
Последни