Всеки дребен партиен функционер в България чудесно знае, че при смяна на властта веднага трябва да се сменят и кадрите.
ВИДЕО от теста на Renault Austral Full Hybrid 2025 вижте тук:
Нещо такова се случва в Renault, където с идването на Жил Видал като нов главен дизайнер стана очевидно, че всички модели трябва да сменят фасона си - включително и онези, на които още не им беше дошло времето. Това е фейслифтът на Renault Austral, който идва по-малко от три години след дебюта на оригиналния модел. И, както виждате, изглежда по съвършено различен начин.

Ако французите бяха спазили обичайния ред, този фейслифт трябваше да се появи най-рано догодина. Но залогът в компактния SUV е огромен, а ефектът "Видал" върху останалите нови модели на Renault бе впечатляващ, така че няма нищо чудно, че малко са изпреварили събитията.

Изцяло нови са светлините, които вече имат 20 вместо 12 светодиодни модула. Нова е решетката с тази ромбовидна шарка, която Renault нарича "диамантена". Нова е и престилката под тях. Благодарение на тези три промени кората има несравнимо по-динамичен и модерен вид от досегашната.
Размерите не са се променили - Austral все така е дълъг 4.51 метра, точно колкото Kia Sportage, лидера в този сегмент в България, и с 3 см по-малко от Volkswagen Tiguan, най-продавания компактен SUV в Европа. Austral обаче, благодарение на плъзгащата се задна седалка, може да предложи най-изобилното пространство за пътниците на втория ред.

Има и множество малки подобрения, които може да не забележите от пръв поглед, но които вършат добра работа. Като например ръбовете над праговете, чиято функция е не само да подобрят аеродинамиката, но и да предпазват задната част от дребни камъчета.
Променени са също задните светлини, чийто нов рисунък французите наричат Floating Ice, плаващ лед. Изглеждат ефектно и наистина правят задната част по-компактна. Новост е и този цвят, който се казва Blue Overseas. Откровено казано, съмнявам се да успее да измести сивото като най-предпочитан цвят от купувачите на Austral.

Пътният просвет е 18 см при празен автомобил и 14 см при напълно натоварен, което вероятно достатъчно ясно ви подсказва, че това не е машина за авантюристи и риболовци. Задвижване на четирите колела на този етап не се предвижда за нито една от версиите.

След фейслифта Austral остава с два вида задвижване. Едното е мек хибрид със 160 коня максимална мощност, идващи от 1.3-литровия 4-цилиндров мотор, който е наследство от добрите времена на партньорството Renault-Nissan-Mercedes. Общо взето, доказан във времето двигател.
|
200 к. с. максимална мощност 205 Нм максимален въртящ момент 8.4 секунди 0-100 км/ч 175 км/ч максимална скорост |
Второто задвижване е това, което караме: пълен хибрид с 200 коня мощност, които идват от комбинация от 1.2-литров турбомотор, електромотор и батерия с капацитет 2 киловатчаса.
За последните две години и половина Austral продаде над 200 хиляди бройки в Европа, като четири пети от тях се падат именно на пълния хибрид, а почти половината са във върховото ниво на оборудване, наречено Esprit Alpine. Обяснението за хибрида е и в данъчните облекчения за ниски емисии на някои пазари, разбира се, но също и в завидната му икономия.

Демонстрация на някои от допълнителните аксесоари, които се предлагат към Austral. Монтираната отзад, вместо върху покрива, кутия за багаж понижава въздушното съпротивление и разхода
В сърцето на тази хибридна система е прословутата многорежимна трансмисия, която Renault първоначално създаде за Формула 1. Тя свързва два електромотора с новия бензинов двигател, който за щастие няма нищо общо със стария 1.2 TCe, който създаде такива ядове на Renault миналото десетилетие. Това е изцяло нов агрегат, разработен от нулата. Блокът и цилиндровите глави са алуминиеви, но пък и натоварването е по-ниско, защото моторът работи по цикъла на Милър.

Големият плюс е, че в градски трафик тази система може да се задвижва само на електричество в голяма част от времето. Оттам и впечатляващият среден разход от 4.7 литра на 100 километра в смесен цикъл. Ние не карахме в смесен цикъл, а изцяло извън града, в планините край Барселона, и разходът ни бе около 6 на сто - което също никак не е зле.

Изцяло променен е софтуерът на скоростната кутия, така че реакциите й са горе-долу два пъти по-бързи, отколкото досега. И това се усеща доста приятно на пътя.
Окачването е сериозно ревизирано в сравнение с досегашния Austral и е доста по-стегнато. Това повишава стабилността в завой. Но в никакъв случай не влошава комфорта.

Един от инженерите, създали тази кола, ми обясни, че повечето шефове в Renault всъщност карат Austral, и съответно са имали множество идеи как колата да се подобри. Една от тези идеи засяга седалките. Тук получавате изцяло нови кресла с принципно различна конструкция, които, смея да кажа, са може би най-комфортните в целия сегмент.

Променен е и начинът на закрепване на двигателя към шасито, с нов тип тампони. Това отчетливо намалява предаваните в салона вибрации. Друго осезаемо подобрение засяга шумоизолацията. Новата версия има ламинирани стъкла отпред, което смъква 6 децибела от външния шум, допълнителна защита между двигателя и салона, което сваля още 6 децибела, и нова форма на външните странични огледала, която сваля още 2 децибела. Или общо 14 децибела: разликата между много тих, спокоен разговор и Мария Шарапова във вихъра й.

Отвътре Austral изглежда съвсем познат. Няма някакви грандиозни новости, а само доизпипване на детайлите. Първо, вече не се използва кожа в интериора, а само един доста приятен на пипане синтетичен материал, който според създателите му щял да бъде и по-издръжлив от естествената кожа.
Най-забележимото нововъведение е вътрешната камера, монтирана върху А-колоната. Тази камера засега се използва единствено за функцията Driver Recognition: разпознава лицето ви и наглася седалката и волана в любимата ви позиция. Което несъмнено е удобно.

Ако не сте запаметили лицето си в системата, камерата не се използва. Само че това право на избор няма да продължи още дълго. От догодина влиза в сила поредният европейски пакет със задължителни изисквания за сигурност, който включва непрекъснато наблюдение на шофьора. Тогава вече тази камера ще ви следи винаги, когато сте в движение. Единствената утеха е, че тя няма връзка с външния свят, или поне така уверяват от Renault, и кадрите от нея няма как да бъдат хакнати и да изтекат някъде. Но за всеки случай е по-добре да не си бъркате в носа пред нея.

Информационната система все така е базирана на Google, но вече ползва доста по-ново, 12-о поколение на операционната система Android. То осигурява достъп до над 100 различни приложения: от Spotify и Google Maps до най-различни развлекателни опции като телевизия, спортни вестници и така нататък. Все неща, от които нямате никаква нужда, докато шофирате. Системата обаче си остава много бърза и е всъщност с може би най-адекватния гласов асистент в масов автомобил в момента.

Въпреки инфлацията в последните три години, цената също не е съществено променена. Базовият мек хибрид започва от около 62,000 лева, пълният хибрид - от 68,000. А в началото Renault ще продава една лимитирана серия Evolution Plus с цени съответно 58,000 и 63,000 лева, което е дори по-евтино от досегашния модел. Освен това французите не са се стискали с оборудването. Стартовото ниво Evolution има 18-цолови алуминиеви джанти, сгъваща се задна седалка, автоматичен климатик с две зони, камера за заден ход, аудио система от Arkamys с 6 говорителя и 9-инчов сензорен дисплей за мултимедията.

Междинното ниво Techno добавя амбиентно осветление с 48 цвята, безжично зарядно, 19-цолови джанти и 12-инчова мултимедия. На върха е Esprit Alpine, където тапицерията вече е алкантара, воланът е различен, джантите са вече 20-цолови, предните седалки и воланът се отопляват, а шофьорската седалка може да ви прави масаж. Пълният хибрид в това ниво е най-скъпата кола в гамата - почти 77,000 лева с ДДС.

Когато преди няколко години Renault обяви така наречения план Renaulution, който най-общо се свежда до това компанията да прави по-скъпи и по-премиум модели, аз лично бях скептичен. От десетилетия сме свикнали да свързваме Renault най-вече с бюджетни модели като Clio. Преходът оттам до премиум сегмента ми се струваше доста далечен. Но само за три години модели като Austral показаха, че всъщност е напълно реалистичен. Фейслифтът само може да засили това впечатление.
Още снимки на новото Renault Austral вижте в ГАЛЕРИЯТА:


0