IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Кой автомобил е по-опасен при падане във вода - EV или ДВГ?

Любопитен тест на ADAC показа как се оцелява при подобен инцидент (ВИДЕО)

Какво се случва, когато колата ви попадне във вода и как можете да се измъкнете? Германският автомобилен клуб (ADAC) проведе любопитен тест, като умишлено потопи два автомобила - Seat Exeo и изцяло електрически Citroеn е-C4, във водата няколко пъти.


Тест


Автомобилният клуб събира данни за потъването на двата автомобила и ефектите от проникването на вода върху бордовата електроника. В колите има специално обучен водолаз, който опитва различни маршрути да се измъкне. Тестът се провежда в базата на Бундесвера в Оберйетенберг, която има резервоар за преминаване на моторизирана през него с дълбочина няколко метра.

Резултатите показват, че пътниците често имат малко време да се освободят от потъващ автомобил. Моделът на Citroеn потъва за около 3 мин, докато на този на Seat му отнема само около минута повече. И двата автомобила вече не са управляеми след тестовете. Едно от откритията е, че електромобилът не представлява по-голяма опасност във водата. Високоволтовата система не показва аномалии, след като колата е извадена от водата. При първия тест бордовата електрическа система дори продължава да работи под водата.

По време на спускането водолазът изпробва различни начини да се освободи от превозното средство. ADAC заключава, че единственият разумен път е да се отвори страничния прозорец. Това позволява на водолаза да се освободи за по-малко от минута. Ако стъклоповдигачът се повреди поради проникване на вода, понякога е вариант е да се счупят страничните стъкла. Това обаче е възможно само ако колата няма двоен стъклопакет. Seat обаче има, е почти неразрешим проблем за пътниците.



Последната опция в този сценарий е излизане през еднослойното задно стъкло. В спешен случай със затворени прозорци това е единственият изход, но той трябва да се използва възможно най-бързо. Превозните средства потъват стръмно с предния капак напред, което прави качването в багажника още по-трудно. Багажът и други предмети там или на задната седалка могат да са допълнително препятствие. Страничните прозорци, изработени от ламинирано стъкло или двойно остъклено стъкло, са обозначени със съкращението "XI".

Излизането през вратата на колата е познато от екшън филмите, но според теста това е сценарий, който не може да се препоръча при никакви обстоятелства. Първоначално, вратите на колата изобщо не се отварят и дори след изравняване на налягането под водата, това може да стане само с големи физически усилия. Водолазът вече е напълно потопен за минута и половина дотогава. Пътник, който е под стрес и в студена вода, би имал малък шанс за оцеляване.

"Всеки, който се окаже под вода, първо трябва да запази спокойствие, да отвори страничния прозорец възможно най-бързо и да излезе от превозното средство оттам. Може би е добра идея да държите нож за предпазни колани и авариен чук наблизо", посочват от ADAC.

Автомобилните производителите се насърчават да монтират регулатори на прозорци, които да функционират под вода, което може да се гарантира чрез подходящи тестове. Автоматичното отваряне на прозорците в случай на потъване може също да увеличи шансовете за оцеляване, като активно предупреждава пътника да излезе. Това може да бъде особено полезно в ситуации, при които пътниците в автомобила изпаднат в шок.

0 от 500
  • #2
    1 rate up comment 0 rate down comment
    abc ( преди 4 дни )
    При намокряне ел. стъклата има вероятност да спрат да работят. Но механични с врътки ще си работят. Има и нови коли, с по-ниско ниво на оборудване, които имат все още стъкла с ръчни врътки на задните врати.
  • #1
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    Вместо скъпи стъклоповдигачи, които да работят под вода, сложете чукчета като в автобусите.