IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Изкуствен интелект ремонтира автомобилите на Renault

С негова помощ се диагностицират близо 2000 шума и различни неизправности

Въпреки че се възприема като заплаха за определени професии, изкуственият интелект на пръв поглед не изглежда особено подходящ за извършването на ръчен труд. Renault обаче вече започна да използва тази технология в следпродажбеното обслужване, за да помогне на сервизите с диагностиката на неизправности. Роботиката дори се въвежда в подкрепа на каросерийните ремонти, във време, когато сервизите често се затрудняват да наемат квалифициран персонал и са изправени пред все по-сложни автомобилни системи.


ИИ


В технологичния център на марката в комуната Гианкур край Париж се прилагат иновации, които би трябвало да подобрят обслужването на клиентите. Те до голяма степен се основават на голямата технологична тенденция на момента: изкуствен интелект, известен още като AI (ИИ). Renault го използва, за да се опита да управлява по-добре една от най-често срещаните и трудни причини за посещенията в сервиза - подозрителните шумове. "Шумът е сред първите 10 сред заявките за помощ, които получаваме", обяснява Еманюел Лорен, шеф на отдела по диагностика.

Наскоро конкурентът Stellantis пусна приложение, което позволява на сервизите му да идентифицират звука, издаван от веригата на задвижването на разпределителния вал в края на жизнения му цикъл на дизеловия двигател 1.5 BueHDi. В Renault обаче приложението е по-широко. Съвместната база данни, използвана за захранване на този изкуствен интелект, вече включва близо 2000 различни шума и може да работи в целия диапазон, независимо дали се е появил наскоро или отдавна.

Този нов инструмент би трябвало да помогне за пестене на време при търсенето на определени повреди, които не са непременно често срещани и отнемат много време за диагностициране. "Възприятията на клиентите са много субективно. Ако попитате двама души, те ще имат различни мнения", отбелязва Лорен. "Освен това шумовете са много разнообразни и е сложно да бъдат отделени - между щракане, пукане и скърцане разликата е много малка".


ИИ


Тази акустична диагноза също не изисква непременно посещение в сервиза. Шофьорите дори би трябвало да могат да използват приложение на мултимедийната система, за да изпратят запис до сервиза си. "Нашата крайна мечта е да направим нещо, което да прилича на Shazam, но все още сме далеч", признава Фредерик Клевед, експерт по данни и ИИ в Renault.

Втора технология, наречена Diag Predict, се разработва паралелно. Този път масовото ѝ внедряване е планирано за 2026 г., директно на глобално ниво. Тя изисква използването на функцията "Diag Remote", която позволява дистанционна диагностика на неизправности. Следователно, работи само за сравнително нови модели, започвайки с Megane E-Tech засега, но по-късно се предвижда да бъде "върната" назад във времето. Тук изкуственият интелект е отговорен за сравняването на кодовете за неизправности, изпратени до сервиза, с тези, появили се по време на предишни интервенции. Целта е да се определи кои части са отговорни за повредата, преди автомобилът да бъде докаран в сервиза.

Това може да помогне особено на сервизен консултант, който не е непременно експерт в областта, да организира по-добре графика, за да избегне насрочването на час, ако компонентите, необходими за ремонта, не са налични. Това може да избегне ненужно пътуване... или прекомерно дълъг заем на заместващ автомобил. Крайната цел е да се постигнат около 60% от диагнозите с прогнозиране, преди да се отиде в сервиза.


ИИ


Технологиите не са забравили и каросерийните занаяти, представени от марката Ixell в рамките на групата Renault. След като пуснаха машина, способна автоматично да дозира боя, с известен успех, компанията активно работи върху друго устройство. Този път то е под формата на робот, способен да извършва определени бояджийски операции. Той обаче няма да отговаря за изпълнението на най-сложните задачи, за които опитът и ноу-хауто на истински бояджия остават необходими и днес. Неговата роля ще бъде само да извършва "операции с по-малка добавена стойност, по-повтарящи се, по-неудобни".

Роботът може да извършва операции извън работното време, а и не страда от вредните последици за човешкото здраве от излагане на разтворители. Тази машина обаче остава по-малко усъвършенствана от използваните във фабриките, особено за двуцветното боядисване на новото Renault 4. Ретуширането на употребяван автомобил трябва да реши и различни проблеми, като например стареенето на цветовете, което може да варира значително от едно превозно средство до друго, или използването при различни температурни условия.


0 от 500