Българите охладняват към японските автомобили, все повече търсят SUV, а сред петте марки с най-голям ръст на пазара втора ръка у нас са Lamborghini, Maserati, Ferrari и Porsche. Тези любопитни изводи си направихме, като съпоставихме традиционната справка на Automedia.bg за регистрациите на употребявани автомобили за януари-май 2025 с данните за същия период на 2019 - последната "нормална" година преди Covid-19 и голямото поскъпване на автомобилите.

Марките, които отчитат най-голям скок в търсенето през 2025 в сравнение със същия период на 2019
Най-очебийният извод е, че въпросното поскъпване ни най-малко не се отразява на вторичния пазар в България: за първите пет месеца на тази година новорегистрираните коли втора ръка са 105,252 - с цели 15% повече, отколкото през 2019. Два сегмента растат с още по-бързо темпо - SUV и луксозните автомобили.
|
VW Golf - 4133 |
Като цяло най-търсените марки на пазара втора ръка остават същите, както ще видите от галерията под статията. Но има и някои промени: Opel, Honda и Citroen се смъкват с по 2 места надолу в класирането; за сметка на това Hyundai се изкачва с цели 6 и вече е в десетката.
Марката с най-голям ръст за тези шест години е Tesla - 8150%, но от ниска база (само 6 регистрирани автомобила през януари-май 2019). Следват Lamborghini - 340%, Maserati - 282%, Ferrari - 200%, и Porsche - 180%. И тук сравнението е с малко бройки през 2019, но тенденцията е достатъчно очевидна. При Bentley скокът е 117%. Регистрациите на употребявани Rolls-Royce са били 0 тогава, и 9 сега.
Ако извадим нишовите играчи от сметката, най-силно се е повишило търсенето за Jeep - със 120%, по-нататък следват Hyundai - 113%, Dacia - 111%, Kia - 102%, Skoda - 67%, Volvo - 30%, Mercedes - 24%, и Nissan - 19%.

Търсенето на SUV расте с небивали темпове на вторичния пазар у нас. Модели като Jeep Grand Cherokee са утроили продажбите си
Най-съществен спад отчитат Alfa Romeo (-47%), Daihatsu (-87%), Subaru (-23%), Opel (-19%) и Mazda (-17%). Като цяло интересът към почти всички японски марки спада - намалели са регистрациите и на Mitsubishi и Honda, а при Suzuki и Toyota ръстът е символичен, много под средния за пазара и води до свиване на пазарния дял.
Най-продаваните марки и модели на старо в България (ГАЛЕРИЯ):
Спрямо 2019: -17%
Свиването при Mazda се дължи отчасти и на намалялото предлагане в Западна Европа, основния източник на т. нар. "нов внос", където марката позагуби позиции в началото на миналото десетилетие. И тук повечето SUV модели са все още твърде нови, за да се появят масово в Горубляне и Дупница. Изключението е СХ5, който вече измества Mazda 6 и Mazda 3 като най-търсения модел на старо.
Най-търсените модели:
Mazda CX-5 - 445
Mazda 6 - 304
Mazda 3 - 273
Mazda 2 - 232
Mazda 5 - 149


6