Ако някога сте поглеждали под капака или сте проверявали нивото на трансмисионната течност, вероятно сте забелязали, че тя може да бъде яркочервена, синя, кехлибарена или дори зелена. Всъщност цветът на трансмисионното масло зависи само от багрилото, което не променя физичните и химичните свойства на самата течност.
Самото базово масло е безцветно или има светлокехлибарен оттенък, но производителите умишлено оцветяват някои продукти и правят това не заради красотата, посочват експерти. Цветът е един вид начин за навигация. Той помага за бързото идентифициране на течността. Това е особено важно в сервизите, където за един модел автомобил могат да се използват няколко различни вида масло.
Например, първото поколение CVT трансмисионна течност за Nissan е оцветена в червено, второто е зелено, а третото - синьо. Това улеснява отличаването им по време на работата в сервиза. Визуалното разграничение е важно и за собствениците на автомобили. Ако забележите червеникаво петно по асфалта, можете да подозирате теч на трансмисионна течност, а не на масло от двигателя, например.
Повечето сервизи и дилърски центрове използват универсални трансмисионни масла. Те често имат по-широк спектър от приложения и по-високи технически характеристики. Най-често тези течности са боядисани в един стандартен цвят, който е предимно червен.
С течение на времето дори цветното масло потъмнява под въздействието на температура, окисление и замърсяване. Червеното например може да стане тъмнокафяво или почти черно и това вече може да показва необходимостта от подмяна поради стареенето му. Не бива обаче да съдите за състоянието на маслото само по нюанса му - много по-важно е редовно да проверявате нивото и да сменяте трансмисионната течност навреме, като се вземат предвид препоръките на производителя.