IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Какво влияе най-много върху експлоатационния живот на моторното масло

Тези фактори са особено важни за запазване на "здравето" на двигателя

По време на кратки пътувания двигателят няма време да загрее, което води до конденз на влага в маслото и натрупване на оксиди, разрушаващи добавките. Това е основната причина за намаляване на експлоатационния живот на моторното масло.


масло


Има обаче и други фактори, които силно влияят върху характеристиките на моторното масло и преждевременното му „стареене“. Моторното масло губи свойствата си с времето. Има много фактори, които влияят на това, и познаването им може да помогне за удължаване на живота на вашия двигател.

Един от основните „врагове“ на маслото са прекомерно високите температури. Ако охладителната система се повреди или двигателят прегрее, маслото се окислява по-бързо, сгъстителите се разрушават, вискозитетът и способността за защита на частите на двигателя намаляват. Това е особено важно за двигателите с турбокомпресор, където термичните натоварвания на моторното масло са по-високи.

Още повече проблеми се причиняват от замърсяване от продукти на горенето: в маслото се натрупват частици сажди, метални стружки, прах и остатъци от неизгоряло гориво, което намалява експлоатационния му живот.

Но основният проблем е, че по време на кратки пътувания двигателят няма време да загрее, което води до конденз на влага в маслото и натрупване на оксиди, разрушаващи добавките. Подобен ефект се получава и от честото шофиране в режим старт-стоп в задръствания: постоянните температурни промени, прекомерната работа на празен ход и резките натоварвания ускоряват разграждането на маслената основа.

Още един фактор е свързан с нискокачественото гориво, което не изгаря напълно, оставяйки смолисти отлагания в маслото и увеличавайки съдържанието на сяра, което причинява корозия. В дизеловите двигатели саждите са особено опасни, запушвайки маслените канали и филтрите.

Времето и пробегът са очевидни, но често пренебрегвани фактори. Дори ако колата е паркирана в гараж, маслото старее поради окисляване и изпаряване на леки фрикции. Производителите на автомобили препоръчват смяна на маслото не по-късно от 12 месеца, дори при нисък пробег.

Агресивното шофиране с високи обороти и рязко ускорение също повишават температурата на маслото, докато тегленето на ремаркета или шофирането извън пътя увеличава натоварването на двигателя, което също води до по-бързо стареене на маслото.

Важен аспект е изборът на моторно масло. Евтините минерални масла са по-лоши от синтетичните по отношение на устойчивост на окисляване и температурни промени. Несъответствието във вискозитета (например, масло, което е твърде гъсто за съвременен двигател) води до ускорено износване, повишени температури, окисляване и разход на масло.

Така че, за да удължите живота на моторното масло, спазвайте интервалите за смяна, препоръчани от производителя на автомобила, използвайте висококачествено гориво и масло със съответните спецификации.


0 от 500
  • #9
    3 rate up comment 0 rate down comment
    apollo11 ( преди 2 седмици )
    Дрън-дрън, та ПЛЯС...Ако интервала Ви е 30000, сменяйте на 15000, особено ако е 50/50 градско и междуградско;При основно градско - 8-10хилки(особено ако е на късо -като при мен зимата - 8000 е макса)Магистрално или юеждуградско, спокойно може 10-12-15000П.с.Обърнете километрите в часове и ще разберете кога му е времето
  • #8
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Кимат като този в България е силно натоварващ за маслото, зимата при - 10 хората въртят по 5-10 км със студен двигател, лятото при +40 киснат с часове в задръствания...
  • #7
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    В редакцията защо не назначат човек, който да прочита "aвторските" материали преди публикуването им? "маслото старее поради окисляване и изпаряване на леки фрикции"
  • #6
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 седмици )
    На предната ми кола дизел от 2014 сменях на 30х км или 2 години, купувана чисто нова с гаранция. И така 9 години и от 0 до 160 х км. Абсолютно никакви проблеми нито гореше масло нито пушеше, нито е доливано някога. Имало е случай по 6-8 месеца да не вдигам щеката. Основно се караше градско плюс зимна и две летни ваканции. Айде със здраве.
  • #5
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    производството маслата е такъв филм че по добре да не знаете какво купувате качествени масла са 30 евро за литър всичко друго е преработени и филтрирани продукти
  • #4
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Sameman ( преди 2 седмици )
    Масло се сменя средно на 9-10к и/или на 1 година период. Вече е индивидуално, спортен автомобил ли е, градско ли се кара или само извънградско ~15k. Има автомобили на които им сменят дори под 5к маслото. Естествено пълна синтетика.
  • #3
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    с две думи - качество на маслото и състояние на двигателя
  • #2
    5 rate up comment 0 rate down comment
    бачо Кольо ( преди 2 седмици )
    Моя глокник дава сигнал или на зададения пробег или на календарна година.Сменям на 8-10 000км или година,което първо стане.
  • #1
    10 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Последно май казаха да го сменяме на 2 години, ако не са навъртени километрите.