Много съвременни автомобили имат индикатор за живота на маслото, който казва на собствениците кога трябва да сменят маслото си. Някои устройства дори показват точните проценти за това колко живот е останал в маслото. А това кара мнозина шофьори да си задават въпроса доколко е вярна тази информация. Оказва се, че е точна, като процентите не се изчисляват само въз основа на пробега.
Първите системи за наблюдение на "живота" на маслото се появяват на бял свят през 80-те години на миналия век чрез алгоритъм, разработен от трима инженери на General Motors - Доналд Смоленски, Пол Харват и Шърли Шварц. Използвайки данни от системата OnStar на автомобила, като цикли на двигателя, активиране на инжекторите и температура на водата, тримата създават начин за ECU да прогнозира износването на маслото на двигателя.
Алгоритъмът е достатъчно "умен", за да вземе предвид топлинните цикли, като вземе предвид по-кратките и по-дългите пътувания. И тъй като системата може да разбере температурите на маслото, тя също така взема предвид как окисляването (причина за разграждането на маслото ) може да съкрати живота на смазката и да го вземе предвид в оставащия процент.
Всяка добра горивна система активира ярко оранжева светлина много преди резервоарът за гориво наистина да е празен. По същия начин системата на GM съветва водача да смени маслото си, преди то да се е сварило напълно. Той също така ще ви каже да сменяте маслото поне веднъж годишно, независимо колко сте карали, тъй като това е минимумът за смяна.
В реален тест Лейк Спийд-младши от YouTube канала на The Motor Oil Geek взема малко масло от Cadillac, за да потвърди точността на неговата система за наблюдение. Не е изненадващо, че той намира алгоритъма за малко консервативен, откривайки, че смазката има малко повече живот от това, което твърди системата. Подобно на светлината за ниско гориво, това е просто предупреждение, че трябва да смените маслото си, а не че то е изчерпано.