IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо една кола върви много по-добре в дъжда?

Подобен ефект е забележим и нощем, особено през лятото

Шофьорите често забелязват, че при дъждовно или хладно време колата се движи по-охотно. Двигателят работи по-енергично, педалът на газта реагира по-добре, сякаш под капака са се появили няколко допълнителни „коня“.


работа на двигателя


На пръв поглед това изглежда като парадокс, но подобно явление има ясно техническо обяснение – и то се отнася не само за автомобили с турбокомпресор, но и за най-обикновените автомобили с атмосферен двигател.

Какво се случва с двигателя при мокро време?

Факт е, че ефективността на ускорението зависи пряко от това колко добре гори гориво-въздушната смес в цилиндрите на двигателя. Влажният въздух, противно на общоприетото схващане, помага на тази смес да гори по-ефективно.

Първо, мъглата и дъждът насищат въздуха с водна пара, а заедно с нея и с допълнителен кислород и водород. Това подобрява качеството на горене - сместа става по-хомогенна и запалването е стабилно.

Второ, влагата във въздуха намалява риска от детонация. Горенето се случва „по-меко“, без резки скокове на налягането, които могат да попречат на работата на двигателя. В резултат на това двигателят произвежда малко повече мощност без допълнителен разход на гориво.

Как реагира ECU-то на влажността?

Съвременните автомобили са оборудвани с чувствителна система за управление на двигателя. Сензорите регистрират повишаване на влажността, температурата на въздуха също често е по-ниска от обичайното - и управляващият блок адаптира подаването на гориво, увеличавайки го, за да поддържа идеалните пропорции на сместа. Резултатът е по-добро сцепление по време на ускорение и като цяло по-„оживено“ усещане за автомобила.

Защо колата дърпа по-добре през нощта?

Забележимо подобрение в динамиката може да се усети дори на тъмно, особено през лятото. Просто е - въздухът през нощта става по-хладен и по-плътен и в него има повече кислород. Двигателят „диша“ по-лесно, което означава, че преобразува бензина в тяга по-ефективно.

По този начин „ефектът на дъжда“ не е субективно усещане, а добре обоснована техническа реалност. Така че, ако колата ви реагира по-енергично на газта в дъжда, това не е магия, а физика.


0 от 500
  • #14
    8 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    такова химично вещество като въздух не съществува и причината за по доброто вървене на автомобила е по ниската температура на охладената горивовъздушна смес ако на някой му се занимава да прави анализ какви са съставките както и процентното съотношение в атмосферния въздух в градска среда при +40 и високо в планината при +5 ще ни е интересно да ни запознае за целта може и диностенд да закара на мусаалах и после да сравним с показанията на автомобила на морския бряг
  • #13
    18 rate up comment 3 rate down comment
    До Ко?Не! ( преди 5 месеца )
    Между другото, няма как да определиш 1 mol въздух. Въздухът е смес от газове, а не химично съединение. 1 mol кислород - да, 1 mol азот - да, 1 mol вода - да, ама един mol въздух - йок.
  • #12
    21 rate up comment 4 rate down comment
    До Ко?Не! ( преди 5 месеца )
    Човек, спри да се излагаш. В 1 mol абсолютно винаги се съдържа точно един определен брой молекули. Число на Авогадро му се вика. По нататък няма да обяснявам - има нет, чети...
  • #11
    17 rate up comment 8 rate down comment
    H2O ( преди 5 месеца )
    мъглата и дъждът насищат въздуха с водна пара, а заедно с нея и с допълнителен кислород и водород звучи като една голяма глупост. Разделянето на водородния и кислородния атом от молекулата на водата е толкова капризно и енергоемко, че просто няма как да стане в двигателя на една кола.
  • #10
    6 rate up comment 25 rate down comment
    Golemanoof ( преди 5 месеца )
    Интересна статия, хвана ми окото! Но, честно да ви кажа, при stock 600 к. с. - никаква разлика не усещам, във всички изброени случаи...
  • #9
    6 rate up comment 22 rate down comment
    Ко?Не! ( преди 5 месеца )
    И азотът участвува в горивния процес,въздушния поток който навлиза през дроселовата клапа е най-вече азот(78%)по спомен,да рзреден е въздуха нависоко,но същото така е и по-студен,тоест мн.повече молекули се съдържат в 1 мол,тъй че и аз съм прав,ще пия оше една халба бира,щом великодушно Ми разрешашваш Сахиб ;)
  • #8
    24 rate up comment 1 rate down comment
    До #7 ( преди 5 месеца )
    По-добре пий бирата... По-ниско налягане => по-разреден въздух => по-малко молекули на единица обем. Виж там физика за 5-ти ли, за 6-ти ли клас беше... Уравнението на Клапейрон-Менделеев не е приложимо в случая. Отделно, кислородът е малко по-тежък от азота, така че по-тази причина процентното му съдържание във височина намалява (отделно от ефекта на по-разредения въздух).
  • #7
    3 rate up comment 20 rate down comment
    Хахай ( преди 5 месеца )
    Е малко се обърках,бирата е виновна,че студена и влиза в горивната камера и ми бърка ЕКУто,как да е,добре по-ниски барове нависоко,нооо за по-студения въздух и съответно повечето молекули кислород навлизащи между буталата и главата съм 100% коректен,и..наздравеее :р
  • #6
    27 rate up comment 0 rate down comment
    До #4 ( преди 5 месеца )
    Защо сте се скарали с Физиката? Обиди ли те нещо? Или ти нея?
  • #5
    29 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Атмосферното налягане се увеличава с нарастване на надморската височина?! Да не се измислили някаква нова механика на флуидите, за която да не съм разбрал? Натам не съм чел, защото няма смисъл.