IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо някои автомобили се нуждаят от премиум бензин?

По-високото октаново число просто е по-стабилно и подходящо за двигатели с висока компресия

В сравнение с по-старите времена, цените на бензина не са били особено благоприятни през последните няколко години и с продължаващата нестабилност в петролнодобивните части на света, може би няма да се подобрят скоро. Като се има предвид колко скъп е станал бензинът, премиум бензинът изглежда сериозна покупка всеки път, когато отидете да заредите. Наистина ли обаче ви е нужен? Може ли да го пропуснете и да изберете евтиното (сравнително) гориво?


Гориво-1


Както обикновено, зависи. Всяка кола се нуждае от точно необходимото октаново число, обикновено посочено в ръководството за употреба. Ако вашата се нуждае само от 95 октана (в много страни се продава бензин и с по-ниско число, разбира се) изборът на премиум няма да ви помогне. Всъщност, дори и да се препоръчва по-висок клас (тук не говорим за задължителни), вероятно ще ви е добре и с по-евтиния.

Какво да кажем обаче за автомобилите, за които се твърди, че трябва да работят с по-високооктаново гориво? Наистина ли е необходимо това? За съжаление на портфейла ви, отговорът е "да". Цялата идея на високооктановия бензин е, че той намалява детонацията, която иначе може сериозно да повреди двигателя.

Какво е чукане на двигателя?

Може би не обмисля достатъчно, но автомобилният двигател е по същество машина за експлозии. Най-общо казано, смес от въздух и гориво се изпомпва в цилиндър, свещта създава искра и от последвалия бум двигателят започва да работи. Това е много деликатна операция, така че ако нещо се обърка и започнат експлозии, за които двигателят не е проектиран, не е добре.


Гориво-2


Чукането означава, че в цилиндъра има експлозии още преди свещта да създаде искра, или с други думи, сили се освобождават във време, за което двигателят не е предназначен. Това може да се случи при двигатели с високи степени на компресия, където налягането и хиперлокализираните температури се повишават. За да се противодейства на този проблем, се използват горива с по-високо октаново число, които е по-малко вероятно да се самозапалят.

В най-лошия случай, чукането може да причини сериозни повреди на двигателя, който е една от най-важните и скъпи части на автомобила. Многото чукане за продължителен период почти сигурно ще доведе до сериозни проблеми. Така че при двигатели с висока компресия е наистина важно да се уверите, че използвате високооктаново гориво, което би трябвало да елиминира проблема напълно.

Степен на компресия

Какво точно е степен на компресия? Общо казано, това е начин за измерване на това колко дълбоко в цилиндъра всъщност се движи буталото. Колкото по-навътре е проектирано да отиде, толкова по-висока е степента на компресия. Грубо казано, по-високата степен на компресия ще накара буталото (и по този начин двигателя) да извършва повече работа за количество използвано гориво, което води до по-добра производителност и горивна ефективност.


Гориво-3


Звучи страхотно, но както бе споменато по-рано, това води до по-нестабилна система. Горивата с по-високо октаново число са един от начините за решаване на този проблем, но друг е просто да се проектира по-ниска степен на компресия, което така или иначе прави детонацията по-малко вероятна. Ако може да получите добра мощност и горивна ефективност по друг начин - например чрез турбокомпресор - тогава за вас е подходящ и бензин с по-ниско октаново число. Ето защо по-голямата част от автомобилите на пътя се нуждаят не от премиум гориво и няма да видят никакви положителни страни от използването на такова с по-високо октаново число.

В заключение може да се каже, че по-високото октаново гориво не е по-добро за производителността на автомобила, а просто е по-стабилно. Така че, ако карате с такъв, двигателят ви с ниска компресия няма да стане по-бърз.


0 от 500
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 6 дни )
    За пореден път обяснявате нещо по възможно най-сложния и заплетен начин. С две думи...Зареждайте това, което е написано на капака на резервоара. Или една стъпка по-нагоре, защото в България нещата не са такива, за каквито ви ги представят. При правилния бензин свещта запалва бензина и той изгаря вълнообразно от свещта към отдалечените части на горивната камера. Ако е по-нискооктанов, не се пали от свещта, а цялото количество се самозапалва едновременно от компресията. Може даже да скъсате коля
  • #7
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Румбо ( преди 1 седмица )
    То не е само октановото число има и други неща.Чистота,добавки,калоричност.То ако беше само до октановото число,слагаш газова уредба и вече имаш гориво със 100 октана!Впрочем,високооктановото гориво изгаря по-бавно в двигатели с ниска компресия и прави проблем на клапаните.
  • #6
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    електричките най добре вървят с краден
  • #5
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Признавам! Бързи сте! Браво! 10 минути след задаване на въпроса, написахте статия за кривия и правия ток и разликите между тях. Кривият бил по неефективен от правия, ама правия бил по-скъп! Благодаря!
  • #4
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    При електричките дали ще има премиум ток, освен крив ток и прав ток?
  • #3
    17 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Всичко е много просто. На автомобила си е написано черно на бяло с какво да зареждаш. Има автомобили на които пише, че се препоръчва минимум А95. Има автомобили на които пише, че се препоръчва минимум А98. Като цяло адекватен човек би спазвал препоръките на производителя.
  • #2
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Ако вашата се нуждае само от 95 октана (в много страни се продава бензин и с по-ниско число, разбира се) изборът на премиум няма да ви помогне
  • #1
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 седмица )
    Аз наистина не виждам разлика във вървежа между бензин 95 и 100 поне за моята кола е мнооого еднакво. В моя случай не си заслужава разлика от 30 лв на резервоар.