В сравнение с по-старите времена, цените на бензина не са били особено благоприятни през последните няколко години и с продължаващата нестабилност в петролнодобивните части на света, може би няма да се подобрят скоро. Като се има предвид колко скъп е станал бензинът, премиум бензинът изглежда сериозна покупка всеки път, когато отидете да заредите. Наистина ли обаче ви е нужен? Може ли да го пропуснете и да изберете евтиното (сравнително) гориво?
Както обикновено, зависи. Всяка кола се нуждае от точно необходимото октаново число, обикновено посочено в ръководството за употреба. Ако вашата се нуждае само от 95 октана (в много страни се продава бензин и с по-ниско число, разбира се) изборът на премиум няма да ви помогне. Всъщност, дори и да се препоръчва по-висок клас (тук не говорим за задължителни), вероятно ще ви е добре и с по-евтиния.
Какво да кажем обаче за автомобилите, за които се твърди, че трябва да работят с по-високооктаново гориво? Наистина ли е необходимо това? За съжаление на портфейла ви, отговорът е "да". Цялата идея на високооктановия бензин е, че той намалява детонацията, която иначе може сериозно да повреди двигателя.
Какво е чукане на двигателя?
Може би не обмисля достатъчно, но автомобилният двигател е по същество машина за експлозии. Най-общо казано, смес от въздух и гориво се изпомпва в цилиндър, свещта създава искра и от последвалия бум двигателят започва да работи. Това е много деликатна операция, така че ако нещо се обърка и започнат експлозии, за които двигателят не е проектиран, не е добре.
Чукането означава, че в цилиндъра има експлозии още преди свещта да създаде искра, или с други думи, сили се освобождават във време, за което двигателят не е предназначен. Това може да се случи при двигатели с високи степени на компресия, където налягането и хиперлокализираните температури се повишават. За да се противодейства на този проблем, се използват горива с по-високо октаново число, които е по-малко вероятно да се самозапалят.
В най-лошия случай, чукането може да причини сериозни повреди на двигателя, който е една от най-важните и скъпи части на автомобила. Многото чукане за продължителен период почти сигурно ще доведе до сериозни проблеми. Така че при двигатели с висока компресия е наистина важно да се уверите, че използвате високооктаново гориво, което би трябвало да елиминира проблема напълно.
Степен на компресия
Какво точно е степен на компресия? Общо казано, това е начин за измерване на това колко дълбоко в цилиндъра всъщност се движи буталото. Колкото по-навътре е проектирано да отиде, толкова по-висока е степента на компресия. Грубо казано, по-високата степен на компресия ще накара буталото (и по този начин двигателя) да извършва повече работа за количество използвано гориво, което води до по-добра производителност и горивна ефективност.
Звучи страхотно, но както бе споменато по-рано, това води до по-нестабилна система. Горивата с по-високо октаново число са един от начините за решаване на този проблем, но друг е просто да се проектира по-ниска степен на компресия, което така или иначе прави детонацията по-малко вероятна. Ако може да получите добра мощност и горивна ефективност по друг начин - например чрез турбокомпресор - тогава за вас е подходящ и бензин с по-ниско октаново число. Ето защо по-голямата част от автомобилите на пътя се нуждаят не от премиум гориво и няма да видят никакви положителни страни от използването на такова с по-високо октаново число.
В заключение може да се каже, че по-високото октаново гориво не е по-добро за производителността на автомобила, а просто е по-стабилно. Така че, ако карате с такъв, двигателят ви с ниска компресия няма да стане по-бърз.