Chrysler празнува първия век от съществуването си. Американският производител на автомобили е основан на 6 юни 1925-а от Уолтър П. Крайслер. Първата кола е произведена година по-рано. Следва придобиването на American Motor Body Company, за да се появи Chrysler Corporation.

От 1935 до 1950 година К. Т. Келер е начело на компанията, но Уолтър Крайслер остава председател на борда до смъртта си през 1940-а. След прекъсване по време на Втората световна война и последвалото преоборудване от военно производство към нормалло - през 1960 година започва производството на Dodge с монококови каросерии.
През това десетилетие се появяват достъпни, високопроизводителни автомобили като Plymouth Barracuda, Plymouth Road Runner и Dodge Charger. През 1978-а шеф на Chrysler става енергичният Лий Якока, призован да спре упадъка и да възроди репутацията на групата. Въпреки това само година по-късно компанията подава петиция до правителството на САЩ за 1,5 милиарда долара заем, за да избегне фалит. Оттам нататък започва бавно възстановяване.

През 80-те и 90-те години на миналия век компанията се опитва да проправи път с първия миниван и придобиването на American Motors Company през август 1987, което влива Jeep в гамата ѝ. През 1998 година започва нова ера с Daimler-Benz, като по този начин се ражда DaimlerChrysler AG. Заради финансовата криза от първото десетилетие на 21-ви век - през 2007-а Дитер Цетше, главен изпълнителен директор на DaimlerChrysler, обявява продажбата на над 80% от дела на Cerberus Capital Management.
Там бос е Робърт Нардели. Въпреки заема от 4 милиона долара от правителството на САЩ, Chrysler е принуден да обяви фалит на 30 април 2009 година, но преди това сключва споразумение с Fiat. Благодарение на него Американските и канадските автомобилни работници, канадското правителство, Cerberus и Daimler, които по това време все още притежаваха 20% от Chrysler, контролират съвместно Chrysler и Fiat .

Така компанията се появява Chrysler Group LLC, ръководена от Серджо Маркионе, тогавашен главен изпълнителен директор на Fiat. Първият автомобил от италианската ера е Jeep Grand Cherokee , обявен през април 2010. През май 2011 година са изплатен с лихва 7,6 милиона долара заеми от американски и канадски данъкоплатци. Малко след това Министерството на финансите на САЩ продава акциите си в Chrysler.
През януари 2012 година - по време на представянето на финансовите отчети, името на компанията след сливането е официално обявено - Fiat Chrysler Automobiles. Две години по-късно овата ера е факт, като групата вече има регистриран централен офис в Холандия и данъчен адрес във Великобритания. На 12 октомври същата година компанията ефективно става FCA, като сливането влиза в сила навръх Деня на Колумб.

При новото ръководство Chrysler решава да рестартира Sebring с 200, а 300 е преработен. През 2016 година името Pacifica е възродено за минивана и първи електрически модел в сектора.
Съвсем наскоро, на 21 януари 2021 година, FCA обединява сили с PSA (Peugeot-Citroën), за да създаде Stellantis. Chrysler Corporation все още се гордее с голяма гама от продукти днес, включително петте най-характерни модела през този първи век от съществуването ѝ.
Пет от великите коли на Chrysler (ГАЛЕРИЯ)
Спортният автомобил par excellence на американската компания, произвеждан от групата Chrysler от 1992 година. От дебюта си до 2010 година е предлаган в четири поколения, две отделни серии, всяка с две актуализации. Това вдъхновено от Shelby купе първоначално е достъпно в първото поколение до 2002 година само при версията RT/10 Roadster с покрив Targa. След това е актуализирано с модела купе GTS през 1996 година, но вече с V10 двигател с мощност 400 к.с.
От 2003 до 2010 година е второто поколение на Viper, ревизирано с SRT-10 с 8,3-литров V10 двигател и над 500 коня. Промени има и на естетическо ниво - нова и по-ъгловата каросерия.
След това моделът е актуализиран с Dodge Viper SRT-10 от 2008 година, където двигателят е напомпан до 8,4 литра с мощност 600 к.с. и въртящ момент от 760 Нм. Петото поколение на Viper се предлага от 2012 година под марката Srt. Въпреки сходната линия с предишната, тя е преработена от нулата. 8,4-литров V10 двигател дава мощност от 649 к.с. и въртящ момент от 814 Нм.
За първи път е оборудван с електронни системи за подпомагане на водача. Viper Srt е спрян от производство през 2017 година.


0