IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Какво представлява и как работи системата за 4х4 на Mercedes?

4MATIC има няколко предимства пред конкурентите, сред които е и високата остатъчна стойност

4MATIC е фирменото наименование на Mercedes-Benz за тяхната система за задвижване на четирите колела (AWD). За разлика от традиционните системи, които могат да превключват между задвижване на две и четири колела, 4MATIC прилага  постоянно задвижване на всички колела. Това означава, че мощността на двигателя се разпределя постоянно между предния и задния мост, осигурявайки оптимално сцепление и контрол, но се разпределя според ситуацията.


Mercedes


Еволюция на 4MATIC

Системата 4MATIC еволюира значително от първото си представяне през 1987 г. Първите версии са били по-скоро механични, докато съвременните системи са изключително сложни и интелигентни, интегрирани пълноценно с електронните системи за контрол на автомобила:

Първо поколение (от 1987): Представена в модели като W124 (E-класа), тази ранна система е била по-скоро реактивна, задвижвайки предните колела само когато се установило приплъзване на задните.

Второ поколение (от 1999): С въвеждането на електронни системи като ESP (Електронна програма за стабилност) и ASR (Система за контрол на сцеплението), 4MATIC става проактивна. Въртящият момент се разпределя постоянно към всички колела, а електрониката може да преразпределя силата към колелата с най-добро сцепление, спирайки тези, които се въртят свободно.

Съвременни 4MATIC системи (след 2006)

Днес съществуват няколко варианта на 4MATIC, адаптирани за различни модели и платформи на Mercedes-Benz:

Standard 4MATIC: Обикновено разпределя въртящия момент в съотношение 45:55 или 50:50 между предния и задния мост. Тази система работи в тандем с електронните системи за сигурност, за да осигури максимално сцепление.

AMG Performance 4MATIC+: Разработена за високопроизводителните AMG модели, тази система предлага напълно променливо разпределение на въртящия момент между предния и задния мост, а в някои случаи и между задните колела (чрез електронно управляем диференциал). Това позволява максимална динамика и дори дрифт режим при определени модели.

4MATIC за компактни модели (с предно задвижване): При моделите, базирани на предно задвижване (като A-класа, CLA, GLA), 4MATIC системата обикновено е по-компактна и може да прехвърля до 50% от въртящия момент към задния мост при необходимост.

Как работи 4MATIC?

В сърцето на 4MATIC системата е централен диференциал (или раздатъчна кутия), който разпределя мощността между предния и задния мост. При съвременните системи, електрониката играе ключова роля:

Сензори: Множество сензори следят скоростта на въртене на всяко колело, ъгъла на завиване, напречното ускорение и други параметри.

ECU (Блок за управление на двигателя/автомобила): ECU обработва данните от сензорите и взима решения за оптималното разпределение на въртящия момент.

Електронни системи за контрол: Вместо сложни механични блокировки на диференциалите, 4MATIC използва електронни системи като ESP и ASR. Ако едно колело започне да губи сцепление и да се върти по-бързо, системата го спира индивидуално, насочвайки въртящия момент към колелата с по-добро сцепление. Това имитира функцията на блокиращ диференциал, но с по-голяма прецизност и бързина.

Предимства на 4MATIC

Изключително сцепление: Независимо от метеорологичните условия, 4MATIC осигурява увереност зад волана.

Повишена стабилност: Автомобилът е по-стабилен при завиване и при рязка смяна на посоката.

Оптимална производителност: Способността да се прехвърля мощност към колелата с най-добро сцепление означава по-ефективно използване на мощността на двигателя.

По-висока остатъчна стойност: Автомобилите с 4MATIC често са по-търсени на пазара втора употреба, особено в региони със суров климат.


0 от 500
  • #4
    0 rate up comment 0 rate down comment
    М111 ( преди 1 седмица )
    За по-предното поколение произвеждани до 2001 някой до 2005г година имам преки наблюдения, също и за по-старите преди тях, от '90те. Според мен, 4Matic системата е добра и с оглед целта е добре направена. Както Mercedes-ите от тези години. Ръководството и инженерите в Mercedes нямат нищо общо с онези които проектираха и произвеждаха преди време, колите сега са мн различни. Новите на пазара втора ръка няма да оцелеят като стойност във времето, поради някой "особености", дори и да имат 4Matic.
  • #3
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 1 седмица )
    Както сте го обяснили, за всеки фул тайм е валидно това. Явно не сте наясно с халдекси, торсени, ел ес ди.....
  • #2
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    #1 , говориш пълни групости. Явно толкова и разбираш.
  • #1
    5 rate up comment 12 rate down comment
    Я ( преди 1 седмица )
    Всъщност е най-скапаната и проблемна сред премиумите..кат почнеш от полуоските през картера, до никаквата работа. Не може да се мери по-нищо с х-драйв, за куатро да не говорим. Чак на най-новите е с нещо като халдекс и долу горе става като надежност, но като сцепление пак е ***.