Не всички кросоувъри могат да се похвалят с надеждност при зимни условия на работа. Много любители на автомобилите, свикнали с концепцията за задвижване на всички колела, често смятат всеки SUV за всъдеход, способен да преодолява различни препятствия. Собственик на специализиран сервизен център разкрива пред изданието njcar защо не всички съвременни кросоувъри могат да се справят със снежни преспи.
Системите за задвижване на всички колела, базирани на електромагнитни или хидравлични съединители, се срещат все по-често в много кросоувър модели. Подобни технологии със сигурност са по-евтини в сравнение с традиционните системи за задвижване на всички колела. Те обаче имат редица ограничения.
Съединителят е механизъм, състоящ се от пакет от фрикционни елементи, които се активират чрез команда от управляващия блок. Тази система има възможност за регулиране на предавания въртящ момент в диапазона от 0 до 100%. В зависимост от конкретния тип конструкция, заключването може да се извърши както електрически, така и хидравлично.
Тази технология обаче има един съществен недостатък - тя е склонна към прегряване. Това е така, защото конструктивно е проектирана да помага на задните колела да се справят с малки заснежени зони, като например паркинги. Ако обаче колата започне да се плъзга в снега дори за 3-5 минути, съединителят може да прегрее, а индикаторът на таблото веднага ще се активира проблема. В резултат на това шофьорът трябва да вземе мерки за охлаждане на съединителя и да изкопае колата си от снега ръчно.
Хидравличните системи са известни със своята надеждност и способност да работят в режим на постоянен съединител за дълги периоди от време. Има обаче един важен детайл, който не може да бъде пренебрегнат - необходимостта от редовна смяна на маслото в механизма. Пренебрегването на тази процедура може да доведе до много неприятни последици - от вибрации и прегряване до пълна повреда.
Това е много важно за употребявани автомобили, тъй като много шофьори се ограничават до смяна на маслото само в двигателя, забравяйки за съществуването на съединителя. Така че, ако си купите употребяват SUV с пробег над 50 000 км, разумно е незабавно да смените маслото в системата за задвижване на четирите колела.
През зимата кросоувърите, оборудвани с роботизирана скоростна кутия с два съединителя, могат да причинят особено главоболие на собственика си. Тези трансмисии имат вградена защита от прегряване, което на пръв поглед звучи като предимство. Ако обаче температурата на работната течност се повиши над допустимата норма, електрониката ще накара съединителите да се отворят автоматично. И ако това се случи на стръмен хълм, ситуацията може бързо да стане критична: колата ще започне да се търкаля назад и ако водачът няма време да натисне спирачките навреме, последствията могат да бъдат катастрофални.
В съзнанието на много собственици на автомобили кросоувърите със задвижване на всички колела често се възприемат като автомобили, готови да завладеят всякакви офроуд условия. Искайки да увеличат способността си за преминаване през по-тежки терени, мнозина решават да инсталират гуми за офроуд. Често обаче такива промени не са подходящи за самата машина, което води до допълнителни проблеми. Това може драстично да увеличи напрежението върху трансмисията, което води до повишен риск от повреда на този основен агрегат.