Когато се генерира, предава или разпределя електричество, има така наречените енергийни загуби. Това е неизбежно дори когато включваме електромобила си, за да заредим батерията му. Дисплеят на колата ще ви покаже колко енергия сте възстановили от зареждането, а сметката ви за ток - колко сте изразходвали. Нищо няма да ви каже обаче, колко електричество е било загубено.

Снимки и графики: ADAC
За да добиете представа за какво става дума, Германският автомобилен клуб (ADAC) проведе два специфични теста с четири различни електромобила, едни от най-популярните на пазара. Целта беше да се отговори на въпроса "Кой вид зареждане е най-ефективен?".
Когато зареждате електромобила в гаража си, вие приемате променлив ток от електрическата система на дома си, а вътрешното зарядно устройство на колата го преобразува в постоянен. При този процес, както стана ясно, ще се загуби значително количество енергия, но разликата ще варира в зависимост от вида на зареждането.

ADAC проведе тестове с четири електрически автомобила.
Най-лесният и евтин вариант би бил да го включите в конвенционален домашен контакт и да заредите автомобила с мощност 2,3 kW. Това не е, на първо място, най-безопасният или препоръчителен вариант. Ако обаче имате Wallbox у дома, въпреки разходите (средно между 1000 и 1500 евро), в дългосрочен план ще се възползвате от капацитет на зареждане от 11 или 22 kW.
ADAC проведе тестовете си с Renault ZOE, Volkswagen ID.3, FIAT 500e и Tesla Model 3. Разликите между автомобилите бяха забележими, както и тези при зареждане по три различни начина: свързан към нормален контакт, към Wallbox с пълна мощност и към Wallbox, но с намалена мощност на зареждане.

Загубите при зареждане при използване на конвенционален контакт, зарядна станция Wallbox и такава с намалена мощност.
За да добиете представа, при ZOE се наблюдават най-драстичните вариации: 24,2% от енергията се губи по време на зареждане от нормален контакт, а 9,7% при зареждане от 11 kW Wallbox. Това е разлика от почти 15%, което може да се равнява на 120 евро годишно (по цените на тока в Германия), хвърлени на вятъра само поради тази причина.
FIAT 500e се оказа най-ефективен във всяко отношение: загуба от съответно 12,7% и 6,3%, но също така и загуба от 13,9%, когато мощността на Wallbox беше ограничена - най-лошият резултат от този вид в тестовете.

Наличието на Wallbox у дома минимизира загубите на енергия по време на зареждане.
Заключенията на ADAC са ясни: зареждането чрез стенна зарядна станция е най-рентабилното, докато по-ниската зарядна мощност води до по-големи загуби при зареждане. Зад това стоят няколко фактора , като например, че 12-волтовата електрическа система обслужва няколко управляващи блока по време на зареждане. Тук се губят около 100–300 вата. Подобренията в зарядните устройства за автомобили показват огромен потенциал за подобрение в бъдеще, според ADAC.
Зареждането от стенна кутия намалява времето за зареждане, което води до по-малко загуби на мощност. Освен това, захранващите кабели в стенните кутии са по-добре проектирани и имат по-малко загуби на мощност в сравнение с тези, използвани в контактите Schuko, които имаме у дома. Така че, имайте предвид следното: загубите на мощност в битовите контакти са между 10 и 30 процента, докато в зарядно устройство Wallbox те са само 5-10.
При използване на зарядни устройства на обществени станции , други променливи влизат в действие - преобразуването на променлив ток в постоянен се извършва на самата станция, така че няма загуби в този смисъл в сравнение с това, което се наблюдаваше при другите тестове.

Процес на зареждане на обществена станция с постоянен ток.
Тези бързи зареждания обаче се извършват на много по-високи нива на мощност, което води до значително по-високо нагряване на батериите. За да ги контролират и да предотвратят прегряване, съвременните електромобили разполагат с усъвършенствани системи за охлаждане, а това изисква енергия, която идва от самите зарядни устройства. Това става по-сериозно при опит за зареждане на автомобила в ситуации на прекомерно високи или ниски температури , което кара тези системи да работят по-интензивно.
След тестовете с Hyundai IONIQ 6, Renault Mégane E-TECH, VW ID.3 и Tesla Model Y, ADAC установи, че загубите от преобразуване на станция с бързо зареждане са средно 3%, като допълнителни загуби между 2 и 8% се генерират от нагряването на батерията.
Накратко, като се има предвид цялата енергия, извлечена от мрежата, общите загуби при постоянен ток варират между 5 и 15 процента. ADAC заключава, че "зареждането с постоянен ток е най-ефективното, но зареждането с променлив ток често е най-рентабилно".


5