JLR, британската автомобилна гордост с индийски собственици, отчете печалба от 2,5 милиарда паунда (преди данъци) за 12-те месеца до края на март. Това е най-високата на компанията от 10 години, има 15% увеличение спрямо предходната година.
Британската компания публикува резултатите си за финансовата 2024/25 година, през която е „преодоляла глобалните икономически предизвикателства“. Приходите са от 29 милиарда паунда. Маржът на печалбата преди лихви и данъци (EBIT) за годината е бил 8,5%, а през последното тримесечие на финансовата година тази цифра се е повишила до 10,7%. JLR отдаде това на „по-големи обеми и намаляване на амортизацията“, но заяви, че ръстът е „частично компенсиран от увеличение на променливите маркетингови разходи“.
Рекордните продажби на бестселъра Land Rover Defender изиграха значителна роля. Произведеният в Словакия 4x4 модел е реализирал 115 404 бройки за 12-те месеца - ръст от 0,7%. Продажбите на Range Rover Sport са се увеличили с 19,7% до 79 862, а по-големият Range Rover е отбелязал скок от 8,9% до малко под 77 000 коли. Продажбите на по-малките Land Rover Discovery Sport и Range Rover Evoque са се увеличили с 9,3% и 26,7%.
Само по-старият Land Rover Discovery – в осмата си година на продажба, е намалял с 5,8%. Очаквано, пазарът за Jaguar е намалял почти наполовина миналата година, тъй като JLR прекрати производството на всички модели на марката в подготовка за смелата си нова електрическа ера. Тя ще започне следващата година с пускането на серийната версия на концептуалния Type 00. Твърди се, че вече 32 000 души са „изразили интерес“. Само 26 862 Jaguar-а са продадени в световен мащаб, което е спад от 45,8%. Приблизително половината от тях са SUV-ове F-Pace .
JLR "приветства положителното обявяване на търговска сделка между САЩ и Великобритания“ миналата седмица, която включва намаление на тарифите от 27,5% на 10%, макар и ограничено до първите 100 000 автомобила. По-изгодните мита се отнася за високорентабилните модели Range Rover и Range Rover Sport, произвеждани в Солихъл. Но Defender, правен в Словакия и изключително популярен в САЩ, все още ще бъде облаган с по-високата такса от 27,5%.
Главният изпълнителен директор Адриан Мардел заяви пред Autocar, че JLR „работи, където е възможно, за да смекчи въздействието на всички тарифи“ и да запази маржовете на печалба. Макар че все още няма новини на ниво ЕС или САЩ относно потенциална търговска сделка между тези два пазара, британската компания остава оптимист.
Той не даде никакви индикации, че цените на Defender могат да бъдат повишени в САЩ, за да компенсират тарифите, но „има поредица от мерки, които ще обмислим и предприемем“. Мардел заяви, че в момента няма планове за производство на автомобили в САЩ като средство за заобикаляне на тарифите.
Босът приветства положителното представяне на JLR, което осигурява основата за натоварена година с представяне на нови продукти и електрификация. Той заяви: "JLR завърши годината със силни годишни и тримесечни приходи, включително постигане на десетото ни поредно печелившо тримесечие и целта ни за нулев нетен дълг. Постигнахме рекордни продажби на Defender, разкрихме зашеметяващия Jaguar Type 00 и се готвим да пуснем на пазара прекрасния Range Rover Electric".