Датата 11 май 1985 е историческа за италианското автомобилостроене. Тогава е представяна Alfa Romeo 75. Защо е специална тази кола ли? Фенове на марката и експерти я определят като последната истинска Alfa Romeo.
Показана е първо на министър-председателя тогава Бетино Кракси, директно от президента на компанията - Еторе Масачези. Alfa Romeo все още е държавна компания, собственост на съществуващо тогава обединение за индустриализация. През 1986 година е продадена на Fiat по решение на Романо Проди, президент на въпросната италианска правителствена организация. Бъдещият премиер и председател на ЕК предпочита сънародниците си пред оферта на Ford.
Последната истинска Alfa Romeo (ГАЛЕРИЯ):
75 има не само задно задвижване, но и надлъжно разположен двигател, трансмисионно разположение със съединител и скоростна кутия отзад. Плюс окачване с двойни носачи отпред и ос De Dion отзад. Това е същата механична схема, създадена повече от десетилетие по-рано в Alfetta и възприета от Giulietta, но усъвършенствана. Всичко това позволява наистина оптимален баланс на теглото, за да се възползва максимално от динамиката на шофиране.
Първоначално взима двигателите си от Giulietta, всички с 4 цилиндъра и с карбуратори: 1.6 литра (110 к.с. и 180 км/ч), 1.8 литра (120 к.с. и 190 км/ч) и 2.0 литра (128 к.с. за скорост от 195 км/ч). На върха на гамата обаче е 2.5 V6 от инженера Джузепе Бусо във версията Quadrifoglio Verde. Звярът развива 156 к.с. за максимална скорост от 205 км/ч, докато при дизеловите мотори има 2.0 турбодизел с интеркулер с 95 коня и максимална скорост от 175 км/ч.
През 1986 година ( с турбокомпресор Garrett) 1,8-литровият четирицилиндров двигател с електронно впръскване е подобрен, развивайки 155 коня за максимална скорост от 205 км/ч. Раждат се „Turbo America“ и „Evoluzione“, като последният е произведен в 500 бройки. На следващата година идва ред на 2.0-литровия Twin Spark, с важното въвеждане на запалването с две свещи на цилиндър. Те подобряват производителността и намаляват разхода на гориво.
Мощността на двулитровия TS е 148 к.с., а максималната скорост спира на 205 км/ч. В горната част на гамата, двигателят V6 Busso също е напомпан - този от три литра достига 185 к.с. и 220 км/ч, като е оборудван с „3.0 V6 America“.
С рестайлинга през 1988 година - 1.8 двигателят получава електронно впръскване, а турбодизелът става 2.4 литра със 110 к.с. Също така новост през 1990 година е версията Quadrifoglio Verde с турбо двигател със 165 к.с. и 3.0 V6 Busso, чиято мощност е увеличена до 189 к.с.
Към края на кариерата си Alfa 75 се предлага в различни специални серии: "Indy" или "Le Mans".


0