IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Tesla не може да се отърве дори от атрактивния Model Y

Проблемите в компанията се задълбочават след 71% срив на пeчалбата

Въпреки гръмките обещания на Илон Мъск и дългогодишната репутация на Tesla като новатор в областта на електрическата мобилност, обновеният кросоувър Model Y от моделната 2026 година , представен през януари, в момента не отговаря на очакванията на компанията. Модификацията Launch Series, която преди това се свързваше с повишено търсене и незабавни продажби, сега остава сякаш незабележима за клиентите: десетки чисто нови електрически автомобили, оборудвани с пълен пакет от опции, продължават да събират прах в складове на компанията.


Tesla Model Y


Въпреки факта, че тези електрически превозни средства са готови за незабавна доставка, няма списъци с чакащи за покупка. Tesla, от своя страна, продължава да добавя нови бройки към официалния си уебсайт за поръчка, което показва системен проблем с търсенето. Цената на този автомобил започва от 59 990 долара, но поради федерална субсидия от 7500 долара, американски купувач може да очаква намаление на цената до 52 490 долара. В същото време дори подобна корекция не стимулира търсенето, което е доста тревожен сигнал за марката, която преди това оформяше модата за електрически автомобили в света.

Серията Model Y Launch се съхранява в складове в няколко ключови региона за пазара - включително Кънектикът, Масачузетс, Ню Йорк, Роуд Айлънд, Ню Джърси и Вашингтон. Заслужава да се отбележи, че не говорим за базовата конфигурация, а за електрически кросоувъри със задвижване на всички колела и двумоторен силов агрегат, които впечатляват с техническите си характеристики: пробегът е до 526 км с едно зареждане с 19-цолови джанти и до 488 км с 20-цолови. С помощта на функцията Acceleration Boost, електрическият автомобил може да ускори до 97 км/ч за 4.1 секунди, а максималната скорост е 201 км/ч. Но дори тези параметри, които доскоро впечатляваха потенциалните клиенти, вече не са определящи в условията на силната конкуренция.


Tesla Model Y


Ситуацията с Model Y може да се разглежда като част от по-дълбока криза в Tesla, която става все по-очевидна през последните месеци. През първото тримесечие на 2025 година компанията е продала 128 000 автомобила в САЩ - с 8.6% по-малко отколкото през същия период на 2024-а. В същото време пазарът на електрически превозни средства като цяло расте с около 10%, което показва, че Tesla губи лидерската си позиция дори в собствения си сектор.

Още по-лоша изглежда ситуацията в Европа, където на фона на засилената политическа активност на Илон Мъск и агресивното популяризиране на китайски марки, компанията е отбелязала двуцифрен спад в продажбите. Според резултатите от тримесечието, Tesla регистрира рекордните 71% намаление на нетната печалба, което за пореден път подчертава мащаба на финансовите ѝ проблеми.


Tesla Model Y


Всъщност, новата серия Model Y Launch Series, вместо да се превърне в имиджов флагман и търговски хит, ясно демонстрира как стратегическите грешки в изчисленията, пренасищането на пазара, променящите се настроения на потребителите и засилващата се глобална конкуренция могат да доведат дори един технологичен гигант в зоната на силна турбулентност.

Ако ситуацията не се промени в близко бъдеще, Tesla рискува да загуби не само темпа си на растеж, но и доверието на инвеститори и поддръжници, които преди това възприемаха марката като символ на прогрес и технологична революция.


0 от 500
  • #21
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    Тестдрайв сесии и продажби са две много различни неща. Представи си, че имаш автосалон и един куп залежаващи автомобили. Разбира се, че би почнал агресивно да предлагаш тест драйв с надеждата някой да се омагьоса от ускорението и от булшита на продавача и да си купи автомобила. А хора които биха отишли на тест драйв просто така за развлечение има колкото искаш.
  • #20
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Мхм ( преди 1 месец )
    И в този един момент Тесла записва рекорден брой за цялата си история тестдртайв сесии в целия свят и тези пробни карания са точно на Model Y Juniper. И това всеки може да го провери. В последните 2 седмици стартираха продажбите в Израел и Австралия, обаче тук едно си баба знае, едно си бае :)
  • #19
    9 rate up comment 7 rate down comment
    Димитър ( преди 1 месец )
    Не разбирам защо я лъскате тази марка толкова. Това е батерия с компютър и седалки. Нямате вкус ако това е впечатляващ автомобил за вас. Пълна пръчка! Наско имах възможността да сравня директно с китайски конглокент BYD . Все едно видях лада и Мерцедес , като теслата не беше мерцедеса. Излагате се! Това е кола за зубър програмист който никога не е карал луксозна кола като Порше или Ролс
  • #18
    11 rate up comment 3 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 1 месец )
    началото на края...
  • #17
    12 rate up comment 4 rate down comment
    Гост ( преди 1 месец )
    Теслю адреналинката електричка, като са толкова добри Теслите,защо клиентите не ги купуват и имат рекорден спад в продажбите? Пазарът на електрокари се канибализира за сметка на Тесла.
  • #16
    5 rate up comment 16 rate down comment
    До 14 ( преди 1 месец )
    Можеш ли да разбереш какво ти се казва или е важно да вдигаш шум? Написах по-добри, а не по-атрактивни. Колите на Тесла от един и същи клас са по-леки, по-ефективни и с по-добър софтуер. Кое не разбираш? Само дисплеи са ви в главите.
  • #15
    6 rate up comment 12 rate down comment
    вот дъ фак?! ( преди 1 месец )
    "десетки чисто нови електрически автомобили", при положение че произвеждат хиляди всеки ден, ама нали важното е хейт да има.
  • #14
    19 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Кое му е атрактивното, телевизора ли по който мажеш в движение, дори хедъп дисплей няма това трябва да е забранено, колата не ви е телефона жендарасти с ифони ндоклайтени!
  • #13
    5 rate up comment 23 rate down comment
    До Скъса бокс ( преди 1 месец )
    Освен скъсани боксерките ти май са и нацапани с кафяво. Съперниците на модел У да не би да са с 30% по-евтини та да намаляват с толкова цените? Скъсан ти е мозъкът. Намаленото търсене се дължи най-вече на бойкота срещу Мъск. Повишеното предлагане също има значение, но не чак толкова. Като ел коли Теслите продължават да са по-добри от другите. Най-новите китайски модели могат да се сравняват с тях, а като излезе новата класа на БМВ, може би и тя.
  • #12
    4 rate up comment 18 rate down comment
    VAYK ( преди 1 месец )
    Перфектна е Y просто launch edition е малко по-скъп! За конглокенция може да се говори само в Китай, в ЕУ и УСА конглокенцията на този модел е само на теория !