Въпреки гръмките обещания на Илон Мъск и дългогодишната репутация на Tesla като новатор в областта на електрическата мобилност, обновеният кросоувър Model Y от моделната 2026 година , представен през януари, в момента не отговаря на очакванията на компанията. Модификацията Launch Series, която преди това се свързваше с повишено търсене и незабавни продажби, сега остава сякаш незабележима за клиентите: десетки чисто нови електрически автомобили, оборудвани с пълен пакет от опции, продължават да събират прах в складове на компанията.
Въпреки факта, че тези електрически превозни средства са готови за незабавна доставка, няма списъци с чакащи за покупка. Tesla, от своя страна, продължава да добавя нови бройки към официалния си уебсайт за поръчка, което показва системен проблем с търсенето. Цената на този автомобил започва от 59 990 долара, но поради федерална субсидия от 7500 долара, американски купувач може да очаква намаление на цената до 52 490 долара. В същото време дори подобна корекция не стимулира търсенето, което е доста тревожен сигнал за марката, която преди това оформяше модата за електрически автомобили в света.
Серията Model Y Launch се съхранява в складове в няколко ключови региона за пазара - включително Кънектикът, Масачузетс, Ню Йорк, Роуд Айлънд, Ню Джърси и Вашингтон. Заслужава да се отбележи, че не говорим за базовата конфигурация, а за електрически кросоувъри със задвижване на всички колела и двумоторен силов агрегат, които впечатляват с техническите си характеристики: пробегът е до 526 км с едно зареждане с 19-цолови джанти и до 488 км с 20-цолови. С помощта на функцията Acceleration Boost, електрическият автомобил може да ускори до 97 км/ч за 4.1 секунди, а максималната скорост е 201 км/ч. Но дори тези параметри, които доскоро впечатляваха потенциалните клиенти, вече не са определящи в условията на силната конкуренция.
Ситуацията с Model Y може да се разглежда като част от по-дълбока криза в Tesla, която става все по-очевидна през последните месеци. През първото тримесечие на 2025 година компанията е продала 128 000 автомобила в САЩ - с 8.6% по-малко отколкото през същия период на 2024-а. В същото време пазарът на електрически превозни средства като цяло расте с около 10%, което показва, че Tesla губи лидерската си позиция дори в собствения си сектор.
Още по-лоша изглежда ситуацията в Европа, където на фона на засилената политическа активност на Илон Мъск и агресивното популяризиране на китайски марки, компанията е отбелязала двуцифрен спад в продажбите. Според резултатите от тримесечието, Tesla регистрира рекордните 71% намаление на нетната печалба, което за пореден път подчертава мащаба на финансовите ѝ проблеми.
Всъщност, новата серия Model Y Launch Series, вместо да се превърне в имиджов флагман и търговски хит, ясно демонстрира как стратегическите грешки в изчисленията, пренасищането на пазара, променящите се настроения на потребителите и засилващата се глобална конкуренция могат да доведат дори един технологичен гигант в зоната на силна турбулентност.
Ако ситуацията не се промени в близко бъдеще, Tesla рискува да загуби не само темпа си на растеж, но и доверието на инвеститори и поддръжници, които преди това възприемаха марката като символ на прогрес и технологична революция.