Системата Start & Stop е задължителна за всички дизелови и бензинови двигатели от години. Това устройство е отговорно за спирането на двигателя при спиране на превозното средство, например на светофар или на пешеходна пътека. Теоретично то е много полезно, защото спестява гориво и намалява замърсяващите емисии. Освен това минимизира работните часове на двигателя, удължавайки полезния му живот.
Но наистина ли системата отговаря на тези предпоставки или поврежда двигателя ви? Митовете и реалностите около Start & Stop са доста, затова е добре да знаете как да използвате тази функция, без да причинявате сривове в работата на задвижващата система. А в случая ще се спрем на конкретен потенциален проблем, този, свързан с турбото, което в момента се среща при почти всички по-нови автомобили.
Какво е Start & Stop и как работи?
Най-общо казано, Start & Stop разпознава кога колата е спряла, изключвайки двигателя. По същия начин, когато водачът включи съединителя или педала на газта, системата включва стартера, за да възобнови движението отново. Целта е ясна - да се пести гориво и да се намалят вредните емисии, когато двигателят не трябва да работи. Например в задръстване, светофар, пешеходна пътека или на входа на кръгово кръстовище.
Как работи турбокомпресорът и защо е деликатен?
От друга страна, имаме турбо. За разлика от Start & Stop, ЕС (Европейският съюз) не изисква той да бъде включен във всички превозни средства, но неговите значителни предимства означават, че то присъства практически във всички настоящи бензинови и дизелови двигатели. Турбото е едно от онези изобретения, които позволяват на малък двигател да се държи така, сякаш е изпил двойно кафе.
Как се постига това? С използване на отработените газове за компресиране на въздуха, който влиза в двигателя. Повече въздух означава повече кислород, а повече кислород означава по-мощно изгаряне, без да е необходимо да се увеличава обема.
Турбото се състои главно от две части - турбината е разположена от страната на изпускателната система и се върти, задвижвана от горещите газове, които излизат от двигателя. Компресорът е от страната на всмукване и е отговорен за вкарването на свеж въздух в двигателя под налягане. И двете са свързани с вал, който се върти с главозамайваща скорост (повече от 200 000 оборота в минута в някои случаи).
Когато работи с отработени газове, турбината може да достигне температури над 900 ºC. Ако добавим към това ос, въртяща се с гореспоменатите обороти, ще разберете, че именно смазването е неговият "спасителен пояс". Моторното масло обаче не само смазва вала, но и го охлажда. Без този постоянен поток валът може да се захване, уплътненията да се разградят и турбото да се повреди.
Какво се случва с турбото при рязко спиране на двигателя?
Причината, поради която турбото е част, податлива на повреда, ако не се прилагат някои предпазни мерки, е, че не се охлажда внезапно при спиране на двигателя. Когато го изключите внезапно, маслото спира да циркулира, но турбото може да продължи да се върти, като се движи по инерция за няколко секунди... без смазване. Освен това натрупаната топлина може да "изпържи" маслото, което остава вътре, създавайки отлагания, които с течение на времето запушват каналите. И ако турбото не диша добре, то се задушава.
По тази причина традиционно се препоръчва колата да се оставя на празен ход за няколко секунди след интензивна употреба, така че маслото да продължи да тече, докато турбото се охлажда. И точно тук започва "конфликтът" със системата Start & Stop, която изключва двигателя при най-малкия намек за спиране.
Наистина ли Start & Stop разрушава турбото?
Всичко по-горе важи за конвенционална Start & Stop система, но през последните години производителите разработиха по-сложни устройства, които отчитат важни параметри. Тези параметри, поне на теория, предотвратяват спирането на двигателя, ако има условия, които биха могли да компрометират целостта му, особено тази на турбото. По-конкретно, те не работят, когато:
- двигателят не е в правилния температурен диапазон (не е твърде студено, както през зимата стартира, или твърде горещо, както при много горещи задръствания).
- акумулаторът е изтощен или се изисква много електрическа енергия (климатик, отопляем прозорец, отопляеми седалки, фарове, озвучителна система и др.).
Освен това съвременните двигатели са еволюирали, за да защитават турбото. Много от тях имат течно охлаждане, използвайки самата верига на двигателя или с висококачествено масло, което изпълнява двойна функция: смазване и охлаждане.
На практика, в края на дълго пътуване, плавното шофиране (например при паркиране или при пристигане на бензиностанция) вече позволява естествен спад на турбо температурата. Турбото се охлажда особено добре, когато колата се движи, без да ускорява, така че не е необходимо да оставяте двигателя на празен ход, както в миналото, ако сте шофирали спокойно, преди да го спрете. Ако обаче имате съмнения, имайте предвид, че никога няма да навреди. И не е лош съвет да проучите работата на Start & Stop на вашия автомобил.
Ако забележите, че системата изключва двигателя, който все още е далеч от оптималната му работна температура или веднага след спиране на кръстовище или се слее след шофиране с висока скорост за дълго време, тогава ще бъде по-добре да не разчитате твърде много на него и да го изключите, за да запазите вашия двигател (и да спестите разходи) в дългосрочен план.