Пожар на автомобил в подземен паркинг в предградие на Мадрид, взриви отново испанското общество по отношение безопасността на електричките. Огънят причини смъртта на двама пожарникари, а четирима бяха ранени. Моделът на колата все още не е определен, но се предполага, че е електрически или хибриден. Ако се докаже, това ще бъде петата пламнала електрическа кола в испанската столица само от декември насам.
В други страни са взети драстични мерки след електрически пожари. Засега Общинският съвет на Мадрид не обмисля забрана на plug-in устройства, отбелязвайки, че това все още са изолирани случаи. Но в столицата частни паркинги за обществено ползване взеха закона в свои ръце. И вероятно ще имат все повече последователи след жестоката експлозия и срутване, което блокира двама пожарникари и завърши с трагедия.
Тече разследване, но испански медии твърдят, че запалилата се кола е Porsche Taycan. Според други версии става въпрос за автомобил, пригоден за хора с увреждания, който има специално управление. Шофьор, който не е запознат с тази функция, сбъркал спирачката с газта, блъскайки се в друга паркирана кола.
Ако бъде потвърдено, че е електрически или PHEV, това ще бъде петият подобен автомобил, който се запалва на паркинг за четири месеца в Мадрид. През декември електрически модел избухна в пламъци, докато беше паркиран на Plaza de Colón. През февруари три Renault ZOE под наем се запалиха на обществени паркинги в Мадрид. Може да добавим инцидент през юни, когато хибрид изгоря на паркинга на жилищен комплекс и наложи евакуацията на 75 домакинства.
Защо и plug-in автомобилите са в светлината на прожекторите? Батерията на електрическа кола или при PHEV, която също е огромна, може да се гаси с часове. Дължи се на явление, наречено "термично бягане". То се случва в химията на батерията. Предизвиква верижна реакция във всяка съседна клетка, достигайки температури над 480ºC. Необходими са и големи количества вода, а дори след гасене може да се запали отново.
След последния трагичен пожар кметът на Мадрид - Хосе Луис Мартинес-Алмейда, заяви , че отделът за мобилност работи, за да „разбере точно защо се случват тези инциденти“ и „колко често“. Засега отказва „да предприеме незабавни мерки, като например забрана на електрическите превозни средства на паркингите".
Дебатът дали електрическите автомобили на паркинги представляват опасност продължава от известно време. След пожарите през декември и февруари Комисията за извънредни ситуации разгледа този въпрос. Заместник-кметът на Мадрид - Инма Санс, тогава защити новите технологии с мотива, че "рискът от пожари в електрическите автомобили е по-нисък, отколкото в автомобилите с вътрешно горене. Някои проучвания дори говорят за до десет пъти по-малка вероятност".
Междувременно парламентарната група на партия VOX призовава Общинския съвет да забрани електрическите превозни средства на паркингите, защото „те са бомби със закъснител, наложени от глобалистките програми“ и „реална заплаха“. Политиците разкритикува факта, че пожарникарите не са обучени да гасят тези видове превозни средства, което изисква различен протокол.
Градският съвет обаче посочва, че общинската пожарна служба в Мадрид вече е установила „оперативни процедури“ през 2023 година, които са били актуализирани „няколко пъти“ съвместно с Гражданската гвардия и френската противопожарна служба. Според бащата на един от загиналите пожарникари е обратното - тази трагедия се е случила, защото "те не са били подготвени да се справят с този вид пожар".
Паркинг в Мадрид реши да предприеме действия доста по-рано: "Поради потенциалните рискове от пожар, породени от 100% електрически автомобил, достъпът до такива превозни средства е забранен в гаража“, гласи табела на входа. Това е централно разположен частен паркинг за обществено ползване между площадите Jacinto Benavente и Tirso de Molina. Собственикът взе решението, след като трите Renault Zoe под наем избухнаха в пламъци през февруари. Във всеки случай този малък паркинг няма никакви зарядни устройства. Любопитно е, че забраната се отнася само за чисто електрически превозни средства, но не и за хибриди.
Юридически издържано ли? Марио Арналдо, президент на Европейската асоциация на автомобилистите, потвърди, че е напълно законно частно управляван паркинг да упражнява тази забрана, ако е от съображения за безопасност. Което означава, че дори общината в Мадрид да не предприеме никакви действия чрез наредби, частните паркингите могат да действат.
Проблемът е, че това се сблъсква директно със зоните с ниски емисии в Мадрид. Особено с централния район, където се допускат само превозни средства с етикет ZERO (електрически и PHEV) и етикет ECO (хибридни). Въпреки че можете да паркирате на улицата, намирането на свободни места в зоните е трудно. Пътуването до центъра на Мадрид с кола почти винаги ви принуждава да използвате паркинг.
Вече има случаи на ограничаване на електрически превозни средства в други страни. След спонтанното запалване на Mercedes-Benz EQE в метрото близо до Сеул на EV беше забранено да се зареждат на паркинги над 90%. Този инцидент прати 23 души в болница, а повече от 100 коли бяха повредени. Болница в Ливърпул забрани напълно електрическите автомобили. В интерес на истината - докато подобри системата си за гасене на пожар.
Големият проблем с пожарите на автомобили и електромобили не е техният брой, а по-скоро това, че са по-мащабни и трудни за гасене. Това ги вкарва в новините за разлика от пламнали коли с ДВГ. И колкото повече електрически автомобили има, толкова повече случаи стават.
Данните обаче показват, че няма по-голяма вероятност EV да избухнат в пламъци. Според данни на Националния съвет за безопасност на транспорта на САЩ само 25 електрически превозни средства са се запалили на 100 000 бройки през 2023 година. В сравнение с 1530 бензинови модела и 3475 хибрида. В Южна Корея през същата година 1,3 на всеки 10 000 електрически превозни средства са се запалили в сравнение с 1,9 за термичните превозни средства.
Трябва също така да се отбележи, че петте случая в Мадрид нямат много общо един с друг. Трите Renault ZOE са се запалили по време на зареждане. Но като се има предвид колко бързо са изгаснали, вероятно пожарът е тръгнал от спомагателния 12V акумулатор. При трагичния случай в Алкоркон запалването на батерията се дължи на инцидент, докато колата се движи. Петият в Сан Себастиан де лос Рейес не е подробно описан, но във всеки случай не е електрически, а хибриден автомобил.