IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как един преобърнат камион роди легендата Brembo

Итало Бреда и Емилио Бомбасеи нямали никакво намерение да се занимават със спирачки - нито да превземат Формула 1

Спирачките винаги са били неотменна част от състезателните автомобили, а марката, която често сме виждали по състезания, е Brembo. Това съвсем не е случайно: от десетилетия италианската марка е сред пионерите в развойната дейност, и ни е дала множество новости, начело с въглеродно-керамичните спирачки. Самата ориентация на Brembo към спирачките навремето обаче е била чиста случайност, резултат от една злополука с камион.
  
   
Brembo, централа
Централата на Brembo днес
 
          
През 1961 Итало Бреда и Емилио Бомбасеи основават своята компания, и й дават първите букви от фамилиите си - оттам и Brembo. Отначало обаче те са производители на разнородни авточасти, а не експерти в спирачните системи. През 60-те английските фирми доминират на пазара за спирачни дискове и доставят на всички големи автомобилни компании - включително и италианските.
  
   
Brembo, история
Първата фабрика на Brembo в Паладина
  
     
Едната такава пратка през 1964 пътува към завода на Alfa Romeo. Но става нещастие - камионът се преобръща в района на Бергамо. Целият товар е повреден. За да предотвратят огромните загуби от вече платената стока, от Alfa възлагат на Brembo да поправят, каквото могат от увредените дискове.
Но задачата е сложна, а и поправените дискове вероятно няма да са със същото качество. Затова Бреда и Бомбасеи решават просто да произведат нови дискове. Alfa Romeo се съгласява с тях. „Както може да си представите, това е началото на приказката“, казва дншният главен оперативен директор на Brembo Марио Алмондо пред R&T. „Това е началото на Brembo”.
  
   
Brembo, Бомбасей, Енцо Ферари, Лука ди Монтедземоло
Исторически момент: Бомбасеи си стиска ръцете с Енцо Ферари пред погледа на младия Лука ди Монтедземоло
  
       
През 1975 компанията прави значителен пробив, когато италианската гордост Ferrari избира да оборудва своя болид за сезона във Формула 1 със спирачки на Brembo. Пилотът Ники Лауда постига нещо невиждано от цели 11 години - печели пет състезания от Гран При със своя Ferrari 312T, осигурявайки както шампионската титла при пилотите, така и титлата при конструкторите за Ferrari. Самият Лауда признава заслугата на Brembo за успеха си.
  
  
Brembo, Ferrari 312T, Лауда
Спирачките на Brembo имаха немалка заслуга за първата световна титла на Ники Лауда с Ferrari
 
      
В следващите десетилетия компанията продължава да доминира в моторния спорт, печелейки средно 35 световни титли годишно в различни състезателни дисциплини, а към днешна дата броят на трофеите надхвърля 700.
  
  
Brembo, Ferrari 312T
Спирачките на Ferrari 312T, шампионския болид на Лауда
  
       
Понастоящем Brembo и тяхната дъщерна компания AP Racing са единствените доставчици на спирачни системи за Формула 1. Марио Алмондо не смята, че перфекционизмът на марката е вдъхновен от Ferrari, но определено оценява ранното им партньорство. Все пак той самият е прекарал над 23 години във Ferrari и е бил технически директор на отбора им във Формула 1.
  
   
Brembo, Бомбасей
Емилио Бомбасеи
  
       
Според Алмондо компанията Brembo щеше да бъде същата и без 50-годишното партньорство с марката от Маранело - но признава, че пътят ръка за ръка с Ferrari е бил по-лесен. „Нашият към съвършенство, разбира се, щеше да бъде същият. Но също така е вярно, че партньорството с Ferrari, използването на нашите технологии от тях, навлизането ни във Формула 1 – това беше идеалният съюз.“
  
  
Марко Алмондо, Brembo
Марио Алмондо, бивш шеф във Ferrari, днес ръководи спортния бизнес на Brembo
  
       
Днес репутацията на Brembo е на такова ниво, че повечето състезателни машини разчитат на нейните спирачки. Въпреки това компанията все още се отнася към своята работа по същия начин, както след онази катастрофа през 1964. „Духът остава същият,“ казва Алмондо. „Утре трябва да направим нещата по-добре, отколкото ги правим днес. А това, разбира се, е от съществено значение, за да бъдем лидери в толкова сложна и динамична област като моторните спортове в продължение на 50 години.“
  
    

0 от 500