Рекламна война или хитра кампания? Предстои да видим резултатите, само да не са като на "Манчестър Юнайтед" този сезон. Ineos Automotive на сър Джим Ратклиф разкри нова рекламна кампания, която заплашва да разпали отново дългогодишната вражда с Land Rover след техните шумни съдебни спорове.
Дигитален билборд, издигнат точно пред един от представителствата на съперника му в Лондон, показва кален Ineos Grenadier. Той е броня до броня с искрящо чист Defender, придружен от надпис: „Ела да се разберем отвън". На Острова се използва като покана за бой при спречкване в пъба на няколко бири Но тук играта на думи очевидно е насочена към подкана за офроуд сбиване в калта.
От щаба на сър Раткиф, собственик и на "Червените дяволи", заявиха, че „нахалният, провокативен надпис“ има за цел да „предизвика усмивка“. По-нататък обаче се посочва, че кампанията иска да „отличи своя 4X4 от обикновените SUV-ове и кросоувъри с меко шофиране“. И това заяждане, насочено към модерния Defender на Land Rover, може да поднови напрежението между компаниите.
Рекламата идва едва пет години след като Ineos спечели грандиозна съдебна битка за копиране, започната от Jaguar Land Rover (JLR). Британският автомобилен производител през 2016 година подаде молба за правата на търговска марка върху формата на стария си Defender 4X4. В крайна сметка загуби делото през 2020 година, отваряйки вратата за Ратклиф да пусне своя офроудър на пазара.
"Държахме езика си, докато печелехме съдебните дела отново и отново, и смятаме, че сега е време да изясним нещата: ние не сме те и не се опитваме да бъдем“, каза Лин Калдър, главен изпълнителен директор на Ineos Automotive.
Ударният старт на кампанията идва в сложен момент. И JLR, и Ineos, както и много други производители, все още са шокирани от 25-процентните мита на Доналд Тръмп. JLR продаде малко над 100 000 автомобила в Америка миналата година. През уикенда заяви, че е спряла доставките в САЩ, тъй като „разработва средносрочен до по-дългосрочен план“. Ineos, чиято производствена база е във Франция, изпрати 8000 автомобила зад "хубавия" океан през 2024 година. Сега просто повиши цените в САЩ с 5 процента.
Обяснявайки рекламата, която беше пусната на живо в понеделник сутринта на дигитален билборд непосредствено до шоурума на Lookers Park Royal JLR в Западен Лондон, Ineos завиха: "Тя следва поредица от неуспешни правни предизвикателства по целия свят, които имаха за цел да попречат на развитието и продажбите на Grenadier и да спрат растежа на стартиращата британска марка“. Ден след началото на кампанията - Grenadier с бойната реклама, закачена на ремарке, беше откаран до фабриката на JLR в Солихъл. И така още повече сипа сол в раните на съперник.
Вътрешен човек каза пред This is Money, че кампанията „Ние срещу тях“ е вдъхновена от спора с билбордове между немските луксозни конкуренти Audi и BMW в средата на 90-те години. Разигран в САЩ точно за парите на американците. Audi направи първия удар с реклама, показваща новия си тогава седан A4 с надпис: „Шах? Не, благодаря, предпочитам да карам изцяло новото Audi A4". Шахматната препратка беше към логото на BMW. Audi извади втори билборд, показващ семейния автомобил, който гласи: „Вашият ход BMW...“.
Баварската марка скоро отвърна на удара по великолепен начин. Тя плати билборд наблизо, показващ нейната серия 3 с думите: „Шах и мат“. Всъщност, публичният спор донесе огромен успех и за двете германски марки. Тя предизвика огромна вълна от коментарии, очевидно PR стратегията проработи. Съществената разлика обаче е, че игрите на германските съперници не бяха последвани от съдебни драми.
На въпроса на This is Money защо Ineos рискува да предизвика нов сблъсък с JLR с новата си кампания, Калдър отговори: "Не е лична вражда. Това е леко намигване. Хумористичен начин да подчертаем различията си. Grenadier не е мек автомобил. Това е чистокръвен, твърд офроуд автомобил, който има модерен финес - и няма като него на пазара". Дамата определи споровете в съдебната зала като „огромно разсейване, което струва много пари“. И призова „да сложим чертата отдолу, като приемем, че сме различни“.