IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Само четири марки електромобили са на печалба

Три от тях са китайски, като две от тях са слабо известни

Електрическите превозни средства са сочени като бъдещето на автомобилите, но как стои въпросът с тяхната рентабилност? Тя все още е рядкост в света на електрическите превозни средства, сочи ново проучване на компанията Rho Motion, според което само 4 марки са на печалба, докато останалите харчат пари с впечатляващи темпове. И съответно трупат все по-големи загуби.


Lucid


Проучването е за 2024, като изследване съотношенията на оперативните приходи на основните марки електромобили. То показва, че оперативният марж на Tesla за миналата година е 7,2%, което поставя американския производител малко пред BYD с нейните 6,4%. Въпреки това, маржът на Tesla намалява от 2023 насам, докато този на BYD расте. И ако това се запази, много скоро китайците ще задминат големия си конкурент по оперативна рентабилност.

Ключът към растежа на двете марки е, че те са вертикално интегрирани, което им помага да се разрастват и да достигнат рентабилност по-рано. Единствените други два производителя, които са достигнали рентабилност, са китайските Li Auto и Series Group, която включва брандовете Seres, Aito и Landian.


BYD


Нито една друга от анализираните марки електромобили не е не е реализирала печалба през 2024, но някои са на път да го направя скоро. Zeekr, която е част от групата Geely, отчете оперативен марж от -8,5% миналата година. Xpeng и Leapmotor също се движат в правилната посока, като са намалили загубите си повече от наполовина между 2023 и 2024. Все още далеч от тях е друг водещ производител - Nio, чийто оперативен марж възлиза на над -30%, което означава, че още е далеч от печалба.

Tesla остава единствената некитайска марка електромобили, която достига рентабилност. Сочените като конкуренти Polestar и Rivian все още не са преминали този праг, въпреки че са намалили загубите си през миналата година, като получават и значително външно финансиране.


Lucid


В същото време някои марки продължават да понасят огромни загуби в сектора. Данните сочат, че оперативният марж на Lucid за 2024 е -374%. Това е подобрение спрямо 2023, когато този показател е бил -500%, но това едва ли е утеха за собствениците. Силната подкрепа на Саудитска Арабия все още помага на Lucid да остане на повърхността въпреки огромния минус.


0 от 500
  • #12
    0 rate up comment 3 rate down comment
    10LD-ДiN0-ДртiйМЕН! ( преди 1 седмица )
    GENESiS представи 2 нови красиви концепта в Сеул: С уникалната фopмa на каросерията си X Gran Coup
  • #11
    0 rate up comment 4 rate down comment
    10LD-ДiN0-ДртiйМЕН ( преди 1 седмица )
    GENESiS представи в Сеул 2 нови красиви концепта: С уникалната фopмa на каросерията си X Gran Coup
  • #10
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    До 2,преди дни се върнах от Китай и колите със зелени номера/електрически/ са над 80% от автомобилите със сини номера/бензинови и хибриди/. Причината е,че електроенергията за един преход от 300-400 +км. е някъде към 3 лв,а данъци за колите не се плащат.На BYD модел с името Сбъдни своята мечта,който се води нисък клас автомобил но в сравнение с Ауди А6L е класа отгоре струва 19999 долара,както и да го превръщаш е под 40 хиляди лева,а при положение,че китайците получават от 2000+ долара на месец.
  • #9
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 седмица )
    Volkswagen от друга страна започна да произвежда първия си автомобил, но почти година трупаха бройките без да ги предадат на клиентите, защото срещнаха трудност да накарат 20-те различни компютърни модула, проектирани и произведени от 20 различни производители да комуникират помежду си и да изпълняват функциите си в автомобила. Toyota не можа да намери батерии за 10 000 електромобила от един доставчик А намери някакви, които не могат да се зареждат зимата.
  • #8
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 седмица )
    Вертикалната интеграция е бизнес стратегия, при която компанията се разширява, като поема контрол върху различни етапи от производствената верига, вместо да разчита на външни доставчици или дистрибутори. Като се започне от проекта, мине се през доставката на материали, обработката им, производството на части и сглобяването им и се стигне до продажбата на крайния продукт директно на клиента без посредници. Точно обратното на Toyota, която аутсорсва дори и проекта на електромобилите си
  • #7
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 седмица )
    ВЕРТИКАЛНО ИНТЕГРИРАНИ
  • #6
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 седмица )
    Ключът да спрете да ВЯРВАТЕ в субсидиите, печатането на акциите и да разберете защо стогодишните автомобилни производители изостават и нямат печалби е да РАЗБЕРЕТЕ тази част от статията. Да преборите функционалната си неграмотност и да РАЗБЕРЕТЕ НАИСТИНА това което ви повтарям от години и аз. Цитирам статията:"Ключът към растежа на двете марки е, че те са ВЕРТИКАЛНО ИНТЕГРИРАНИ, което им помага да се разрастват и да достигнат рентабилност по-рано."
  • #5
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 седмица )
    Този път няма да се боря с ВЯРАТА. Ако първите 100 пъти фактите не са помогнали, Не мисля да правене и същи действия и да очаквам различен резултат от троловете от тролфермата. За тези които МИСЛЯТ, печатането на акции не е ПЕЧАЛБА, нито пък влиза в графата РЕНТАБИЛНОСТ.
  • #4
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Пропов ( преди 1 седмица )
    Тесла е пирамида, китайците са Троянски кон. Няма никакъв реален бизнес свързан с EV. Всичко е свързано с преливане и препиране на едни пари, огромни далавери с акции и с основното участие на държавата като поръчител, инвеститор и разпределител на нашите пари - от данъците.
  • #3
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Пък аз как им вярвам на данните на китайците, мани остави се.