Електрическите превозни средства са сочени като бъдещето на автомобилите, но как стои въпросът с тяхната рентабилност? Тя все още е рядкост в света на електрическите превозни средства, сочи ново проучване на компанията Rho Motion, според което само 4 марки са на печалба, докато останалите харчат пари с впечатляващи темпове. И съответно трупат все по-големи загуби.
Проучването е за 2024, като изследване съотношенията на оперативните приходи на основните марки електромобили. То показва, че оперативният марж на Tesla за миналата година е 7,2%, което поставя американския производител малко пред BYD с нейните 6,4%. Въпреки това, маржът на Tesla намалява от 2023 насам, докато този на BYD расте. И ако това се запази, много скоро китайците ще задминат големия си конкурент по оперативна рентабилност.
Ключът към растежа на двете марки е, че те са вертикално интегрирани, което им помага да се разрастват и да достигнат рентабилност по-рано. Единствените други два производителя, които са достигнали рентабилност, са китайските Li Auto и Series Group, която включва брандовете Seres, Aito и Landian.
Нито една друга от анализираните марки електромобили не е не е реализирала печалба през 2024, но някои са на път да го направя скоро. Zeekr, която е част от групата Geely, отчете оперативен марж от -8,5% миналата година. Xpeng и Leapmotor също се движат в правилната посока, като са намалили загубите си повече от наполовина между 2023 и 2024. Все още далеч от тях е друг водещ производител - Nio, чийто оперативен марж възлиза на над -30%, което означава, че още е далеч от печалба.
Tesla остава единствената некитайска марка електромобили, която достига рентабилност. Сочените като конкуренти Polestar и Rivian все още не са преминали този праг, въпреки че са намалили загубите си през миналата година, като получават и значително външно финансиране.
В същото време някои марки продължават да понасят огромни загуби в сектора. Данните сочат, че оперативният марж на Lucid за 2024 е -374%. Това е подобрение спрямо 2023, когато този показател е бил -500%, но това едва ли е утеха за собствениците. Силната подкрепа на Саудитска Арабия все още помага на Lucid да остане на повърхността въпреки огромния минус.