IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Кои коли замърсяват най-малко през целия си жизнен цикъл

Green NCAP посочи „най-зелените“ автомобили на пазара

Един от най-важните въпроси, когато става въпрос за екология, е „Колко замърсяват автомобилите през целия си жизнен цикъл?“ Това включва производство, продажба, използване в реалния живот и бракуване, като всички компоненти трябва да преминат през дълъг процес, преди един ден да бъдат демонтирани и рециклиране.


Jeep Avenger


Използваната енергия и емисиите, изпратени в атмосферата във всички тези фази, са обект на анализ от организацията Green NCAP - европейски орган, отговарящ за проверката на това колко автомобили замърсяват в действително. Именно той всяка година съставя класация на „най-зелените“ превозни средства на пазара.

Тази година в списъка попадат 5 електрически автомобила, които са се откроили, като всички те са със средни размери и са произведени в различни държави на света – от Япония и Южна Корея до САЩ. Всички те са постигнали задоволителни резултати и съответно получават максималните 5 звезди.


BYD Seal


Победител в класацията за 2024 е BYD Dolphin - малък китайски автомобил, който вече се продава и в Европа. Той е следват от Hyundai Kona, а третото и четвърто място са за два модела на Stellantis – Jeep Avenger и Opel Corsa. Място в Топ 5 намери и Tesla Model 3.

От Green NCAP обясниха, че наградата се връчва на превозни средства на превозни средства, които постигат най-ниско въздействие върху околната среда през целия си жизнен цикъл - от производството и употребата им до края на полезния им живот. В случая не е важно само колко екологичен е автомобилът на пътя, но и екологичните разходи от производството, енергоснабдяването, поддръжката и изхвърлянето в края на жизнения цикъл. За 2024 е определен прагът от 100 г CO2-екв/км (за 2023 той беше 120).


Green NCAP


Резултатите показват, че най-добрата производителност често се постига от малки, ефективни превозни средства със сравнително компактни батерии. Като цяло обаче емисиите през целия жизнен цикъл все още варират значително в зависимост от фактори като маса на автомобила, източник на енергия, размер на батерията и ефективност на задвижването.

В същото време обаче електромобилите са изправени пред все по-големи предизвикателства при намаляването на цялостното им въздействие върху климата, тъй като техните емисии са свързани главно с използването на изкопаеми горива и ограничения им потенциал за подобряване на ефективността на задвижването.

0 от 500
  • #6
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Кое е по-малко замърсяващо? Това да имаш един автомобил или това да имаш два автомобила? Защото мен не ме устройва автомобилът да бъде пригоден само за шофиране в града. Ако автомобилът има малка батерия (200-250км) ще ми трябва втори автомобил за пътувания извън града. Тоест идеята, че автомобили с малка батерия са най-чисти е доста под въпрос. Точно в града има много алтернативи на личния автомобил, а за пътувания извън града със собствен автомобил си най-гъвкав.
  • #5
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 ден )
    До 4. То да беше само това. Как точно изчислиха както зареждането, така и рециклирането след 10 или 20 години? Мога да се обзаложа, че са смятали рециклирането както с днешните технологии, така и с днешния енергиен микс, без да вземат предвид, че само след 10 години почти няма да има въглищни централи, защото ще са фалирали до една и ще се пазят само като студен резерв, защото по-добре *** и скъпа въглищна енергия, отколкото никаква.
  • #4
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Абсолютна безмислица е тази класация- въздействието върху околната среда зависи от това, колко се ползва даден автомобил по време на жизнения цикъл. А не да вземаш само разходи по производство и после за рециклиране.
  • #3
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 1 ден )
    Ахахаха вие и Moдeрaтoр даже цензурирате... браво! Браво! Това е да си политически коректен! А казват, че робството било свършило :)
  • #2
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 1 ден )
    Сериозно? ***? цензурирате "к ю мур" традиционното българско наименование на въглища?!!! Не усещате ли, че копате дъното с подобни безумия?!
  • #1
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 1 ден )
    Смях в залата! Произведени почти изцяло с *** и задвижвани с ***, но екологични :D мдам... :D :D