Един от най-важните въпроси, когато става въпрос за екология, е „Колко замърсяват автомобилите през целия си жизнен цикъл?“ Това включва производство, продажба, използване в реалния живот и бракуване, като всички компоненти трябва да преминат през дълъг процес, преди един ден да бъдат демонтирани и рециклиране.
Използваната енергия и емисиите, изпратени в атмосферата във всички тези фази, са обект на анализ от организацията Green NCAP - европейски орган, отговарящ за проверката на това колко автомобили замърсяват в действително. Именно той всяка година съставя класация на „най-зелените“ превозни средства на пазара.
Тази година в списъка попадат 5 електрически автомобила, които са се откроили, като всички те са със средни размери и са произведени в различни държави на света – от Япония и Южна Корея до САЩ. Всички те са постигнали задоволителни резултати и съответно получават максималните 5 звезди.
Победител в класацията за 2024 е BYD Dolphin - малък китайски автомобил, който вече се продава и в Европа. Той е следват от Hyundai Kona, а третото и четвърто място са за два модела на Stellantis – Jeep Avenger и Opel Corsa. Място в Топ 5 намери и Tesla Model 3.
От Green NCAP обясниха, че наградата се връчва на превозни средства на превозни средства, които постигат най-ниско въздействие върху околната среда през целия си жизнен цикъл - от производството и употребата им до края на полезния им живот. В случая не е важно само колко екологичен е автомобилът на пътя, но и екологичните разходи от производството, енергоснабдяването, поддръжката и изхвърлянето в края на жизнения цикъл. За 2024 е определен прагът от 100 г CO2-екв/км (за 2023 той беше 120).
Резултатите показват, че най-добрата производителност често се постига от малки, ефективни превозни средства със сравнително компактни батерии. Като цяло обаче емисиите през целия жизнен цикъл все още варират значително в зависимост от фактори като маса на автомобила, източник на енергия, размер на батерията и ефективност на задвижването.
В същото време обаче електромобилите са изправени пред все по-големи предизвикателства при намаляването на цялостното им въздействие върху климата, тъй като техните емисии са свързани главно с използването на изкопаеми горива и ограничения им потенциал за подобряване на ефективността на задвижването.