Много шофьори забелязват, че акумулаторите, закупени от обикновен магазин, губят капацитет по-бързо от тези, които производителят инсталира при сглобяването на автомобила в завода. Каква е причината за това, разкрива собственик на автомобилен сервиз, които се занимава основно с електрически системи.
Интересното в случая е, че собствениците на бюджетни, масови автомобили често се оказват в по-изгодно положение от тези на скъпи модели. Причината се крие в броя на енергоемките системи - премиум автомобилите са оборудвани с повече електронни устройства, което ускорява разреждането и стареенето на батерията. Тя обаче си остава едва и съща - стандартните оловно-киселинни акумулатори, поставяни в завода, работят без проблеми около 5-6 години, докато тези, които са купени от магазин, изкарват два пъти по-малко.
Факт е, че производителите на автомобили сключват договори с доставчици на акумулатори въз основа на строги технически разпоредби. Всяко отклонение от установените стандарти може да доведе до прекратяване на сътрудничеството, тъй като автомобилните заводи не позволяват използването на нискокачествени компоненти.
Преди батериите да стигнат до поточната линия, те се подлагат на многостепенни лабораторни тестове в изследователските центрове на съответния производител. И едва, след като той потвърди, че акумулаторът отговаря на всички параметри на надеждност и издръжливост, е позволено да се монтира в серийни автомобили.
За разлика от автомобилните производители, магазините и доставчиците на едро често следват по-малко строги процедури за проверка. Освен това условията на транспортиране и съхранение оказват огромно влияние върху живота на батериите – ако се нарушат логистичните разпоредби, батерията може да загуби капацитет и да се повреди по-бързо.
Също така срокът на експлоатация на автомобилите отдавна е стандартизиран, като в Европа обикновено е от 5 до 8 години. Производителите на автомобили компоненти се фокусират върху този период, като осигуряват такъв срок на своите продукти. Разработването на акумулатори, които могат да функционират безупречно в продължение на десетилетия, е икономически неизгодно - цената на такива батерии би била твърде висока, което би ги направило недостъпни за купувачите.
Тези, които търсят акумулатори с удължен живот, трябва да обърнат внимание на батериите, създадени по EFB и AGM технологии. EFB батериите издържат средно 4-5 години, докато AGM моделите могат да работят 6-8 години, осигурявайки по-стабилна енергийна мощност. За тях обаче се плаща повече - AGM батериите, например, са много по-скъпи от стандартните аналози.