Все повече производители се отказват от скоростните лостове, като ги заменят с въртящи се дискове, стъклени кълба или с възможност за смяна на предавките от екранното меню. Всичко това изглежда страхотното, но често противоречи на логиката и това го превръща в риск за безопасността.
По-рано този месец Volkswagen най-накрая призна това, което се знае от доста време - в определени случаи бутоните и превключвателите са добри, а екраните са лоши. Често се обсъжда защо скриването на контролите зад непрекъснато променящите се менюта на несъмнено ярки сензорни екрани се счита за първокласно, но според Euro NCAP това може да бъде и проблем за безопасността.
Липсата на бутони и непрекъснато нарастващите размери на екрана не са единствените неща, с които автомобилните производители просто не могат да спрат да експериментират. Механизмите за превключване на скоростите непрекъснато стават ненужно сложни, което се отбелязва не само от независими експерти и журналисти, но и от шефове в автомобилни компании. Много от купувачите на нови коли също са недоволни от тези решения.
В Tesla са най-нестандартни и залагат на смяна на скоростите от екрана.
Факт е, дните на традиционните монтирани на колони или конзолни превключватели отдавна отминаха. Днешните превозни средства разполагат с широка гама от нетрадиционни механизми за превключване, като циферблати, джойстици, сензорни екрани и дори стъклени кълба. И това постепенно се превръща в проблем за потребителите.
Американката Линда Хоф взима Nissan Rogue под наем, като няма представа как работи подобният на джойстик селектор на скоростите. „Дори не знаех как да подкарам проклетата кола. Трябваше да се върне при агенция за отдаване на автомобили под наем и да попитам дали има някакъм трик“, признава Хоф.
При някои от новите модели на Nissan превключването на предавките може да се окаже сериозно предизвикателство.
Преминаването от механични връзки към електронно управление дава на производителите на автомобили свободата да експериментират с новаторски дизайн, но не всички промени бяха добре приети. Някои конфигурации, като въртящият се диск на Chrysler, поставен близо до копчето за усилване на звука на радиото, повдигат опасения за безопасността. Шофьорите се притесняват от случайно превключване на предавките, докато регулират силата на звука, което си е сериозен проблем.
Луксозните марки залагат на още по-амбициозни дизайни. Genesis представи Crystal Sphere - светещо кълбо, което се върти на 180 градуса, за да разкрие скоростен лост с въртящо се копче за смяна на скоростите на GV60 EV. Въпреки че изглежда впечатляващо, много собственици го намират за непрактично.
Решението на дизайнерите на Genesis със сигурност е едно от най-ексцентричните на пазара.
Tesla, която е известна с нестандартните си решения, е интегрирала избора на предавка в интерфейса на своя сензорен екран, елиминирайки изцяло традиционните превключватели и оставяйки само монтираните на покрива бутони като вторична опция. Докато някои собственици - като Джеф Тропеано от Колорадо, са се адаптирали, други, включително съпругата му, намират това объркваща. „Когато се качи в колата ми, тя казва: „Просто не знам какво да правя“, коментира Джеф пред Wall Street Journal.
Модерният подход към лостовете за превключване на скоростите води дори до смъртни случаи, след като шофьор на Chrysler смени предавките по време на движение, колата му се преобърна и той загина. Националната администрация за безопасност на движението по пътищата обяви, че тези автомобили са оборудвани с лост за смяна на предавките на централната конзола, който „не е интуитивен и осигурява лоша тактилна и визуална обратна връзка на водача, увеличавайки потенциала за непреднамерен избор на предавка“.
Шофьорите на Chrysler често неволно сменят предавките, докато се опитват да намалят или увеличат звука на аудиосистемата и това доведе дори до смъртен случай.
По време на тестове на Consumer Reports водачът се опита да изключи адаптивния круиз контрол, но вместо това превключи Rivian R1S на заден ход. Това доведе до спиране на автомобила на пътя, което накара Rivian да пусне софтуерна актуализация за справяне с проблема.
Според част от експертите, ключовото в случая е познанието, тоест шофьорите се нуждаят от време, за да свикнат с уникалните контроли на автомобила си. Въпреки това дебатът за използване на интуитивни контроли вместо иновационни системи все още не е решен и е напълно възможно появата на още проблеми заради нестандартните решения на производителите.