IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Модерните превключватели на скорости се оказват опасни

Опитите на производителите да бъдат оригинални повече пречат, отколкото помагат

Все повече производители се отказват от скоростните лостове, като ги заменят с въртящи се дискове, стъклени кълба или с възможност за смяна на предавките от екранното меню. Всичко това изглежда страхотното, но често противоречи на логиката и това го превръща в риск за безопасността.


скоростен лост


По-рано този месец Volkswagen най-накрая призна това, което се знае от доста време - в определени случаи бутоните и превключвателите са добри, а екраните са лоши. Често се обсъжда защо скриването на контролите зад непрекъснато променящите се менюта на несъмнено ярки сензорни екрани се счита за първокласно, но според Euro NCAP това може да бъде и проблем за безопасността.

Липсата на бутони и непрекъснато нарастващите размери на екрана не са единствените неща, с които автомобилните производители просто не могат да спрат да експериментират. Механизмите за превключване на скоростите непрекъснато стават ненужно сложни, което се отбелязва не само от независими експерти и журналисти, но и от шефове в автомобилни компании. Много от купувачите на нови коли също са недоволни от тези решения.


скоростен лост

В Tesla са най-нестандартни и залагат на смяна на скоростите от екрана.


Факт е, дните на традиционните монтирани на колони или конзолни превключватели отдавна отминаха. Днешните превозни средства разполагат с широка гама от нетрадиционни механизми за превключване, като циферблати, джойстици, сензорни екрани и дори стъклени кълба. И това постепенно се превръща в проблем за потребителите.

Американката Линда Хоф взима Nissan Rogue под наем, като няма представа как работи подобният на джойстик селектор на скоростите. „Дори не знаех как да подкарам проклетата кола. Трябваше да се върне при агенция за отдаване на автомобили под наем и да попитам дали има някакъм трик“, признава Хоф.


скоростен лост

При някои от новите модели на Nissan превключването на предавките може да се окаже сериозно предизвикателство.

Преминаването от механични връзки към електронно управление дава на производителите на автомобили свободата да експериментират с новаторски дизайн, но не всички промени бяха добре приети. Някои конфигурации, като въртящият се диск на Chrysler, поставен близо до копчето за усилване на звука на радиото, повдигат опасения за безопасността. Шофьорите се притесняват от случайно превключване на предавките, докато регулират силата на звука, което си е сериозен проблем.

Луксозните марки залагат на още по-амбициозни дизайни. Genesis представи Crystal Sphere - светещо кълбо, което се върти на 180 градуса, за да разкрие скоростен лост с въртящо се копче за смяна на скоростите на GV60 EV. Въпреки че изглежда впечатляващо, много собственици го намират за непрактично.


скоростен лост

Решението на дизайнерите на Genesis със сигурност е едно от най-ексцентричните на пазара.

Tesla, която е известна с нестандартните си решения, е интегрирала избора на предавка в интерфейса на своя сензорен екран, елиминирайки изцяло традиционните превключватели и оставяйки само монтираните на покрива бутони като вторична опция. Докато някои собственици - като Джеф Тропеано от Колорадо, са се адаптирали, други, включително съпругата му, намират това объркваща. „Когато се качи в колата ми, тя казва: „Просто не знам какво да правя“, коментира Джеф пред Wall Street Journal.

Модерният подход към лостовете за превключване на скоростите води дори до смъртни случаи, след като шофьор на Chrysler смени предавките по време на движение, колата му се преобърна и той загина. Националната администрация за безопасност на движението по пътищата обяви, че тези автомобили са оборудвани с лост за смяна на предавките на централната конзола, който „не е интуитивен и осигурява лоша тактилна и визуална обратна връзка на водача, увеличавайки потенциала за непреднамерен избор на предавка“.


скоростен лост

Шофьорите на Chrysler често неволно сменят предавките, докато се опитват да намалят или увеличат звука на аудиосистемата и това доведе дори до смъртен случай.

По време на тестове на Consumer Reports водачът се опита да изключи адаптивния круиз контрол, но вместо това превключи Rivian R1S на заден ход. Това доведе до спиране на автомобила на пътя, което накара Rivian да пусне софтуерна актуализация за справяне с проблема.

Според част от експертите, ключовото в случая е познанието, тоест шофьорите се нуждаят от време, за да свикнат с уникалните контроли на автомобила си. Въпреки това дебатът за използване на интуитивни контроли вместо иновационни системи все още не е решен и е напълно възможно появата на още проблеми заради нестандартните решения на производителите.


0 от 500
  • #10
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 дни )
    #9, принципно си прав, но младите се ориентират по-лесно на екран. Ако им сложиш лост, вероятно първо ще се опитат да седнат върху него и ако им е тънък, почват проблемите.
  • #9
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 дни )
    Абе бая народ може би ще проумеят най-после защо във военната техника, вкл. и най-новата, изобилства от лостове, лостчета и ЦК ключета вместо бутони със светлинки по тях или сензорни екрани.
  • #8
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Друг Гост ( преди 2 дни )
    Едно време, като се качиш на чужда кола само питаш как се включва задна и караш - всичко друго е еднакво. Какво им стана?!? Смеехме се на новини от САЩ, в които крадец не се е справил с ръчна, предполагам скоро ще четем подобни - не намерил бутона за задна. Накрая какво се получи - на централната конзола няма нищо за да си сложа чашите?!? Върнете лостовете на волана, сложете лост за скоростите за да се вижда дали е на P или N и повече не пипайте неща които са стандарт от десетилетия
  • #7
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 дни )
    Обикновено като видя коментар от потребителя Антитрол директно натискам минус без да чета. Но този път съм съгласен, че системата за цензуриране на определени думи на този сайт е абсурдна. Човек не може да напише нормални думи като конк у рс или конк у р енция.
  • #6
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 дни )
    До 4 - Да. Добре, че има модеове, ама е гадно,да си вземеш чистак-бърсак нова кола и да дадеш още 2000 лева за предно табло и лост за мигачи, при това от други компании.
  • #5
    4 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 2 дни )
    Тази лелка щом не може да се оправи с колата да ходи пеша кактои всички като нея, представям си и какъв шофьор е.
  • #4
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 дни )
    Поне да бяхте написали истинския проблем на Тесла - да премахнат лоста за мигачите от колонката и да го заменят с бутони на волана, които е почти невъзможно да натиснеш, примерно докато се въртиш в някое кръгово движение и искаш да излезеш от него. Добре че поправиха тази грешка и оставиха лоста за мигачите в новия модел У. Дано направят възможно е отварянето на задните врати механично чрез по-силно дърпане на лостчето, както е на предните врати, защото и това е опасност за живота на пътниците
  • #3
    11 rate up comment 6 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 дни )
    Изключително логично звучи, в автомобилен сайт да не можеш да напишеш думата п е дал
  • #2
    0 rate up comment 16 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 дни )
    На трето четене, автомобилът сам преценява накъде да тръгне от паркинга в по-голямата част от случаите, при положение, че отпред или отзад има препятствие. Налага се да смениш посоката на движение само ако автомобилът е взел неправилно решение. Тоест в повечето случаи дори не се налага да ползваш "лоста за скоростите" . Буквално управляваш автомобила с един единствен *** - този на "газта"
  • #1
    1 rate up comment 16 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 дни )
    "В Tesla са най-нестандартни и залагат на смяна на скоростите от екрана." На първо четене, това е лъжа, защото на снимката под която е написан текста, са снимани и бутоните от които можеш да "смениш предавките" . Второ , Тесла, както и повечето електромобили на пазара въобще нямат предавки които да се налага да сменяш. Можеш да смениш единствено посоката на движение - напред или назад в зависимост от това накъде ще се завърти валът на електродвигателя, който е постоянно зацепен към колела.