Скоростният лост: за много хора той е неотменна част от шофьорското преживяване, и подчертава усещането за контрол върху автомобила. Но напоследък класическият лост, разположен долу върху централната конзола, е изчезващ вид. Дизайнерите и инженерите на Skoda обясниха защо те са решили да го премахнат и заменят с други типове превключватели в новите модели на чешката компания.
Най-сериозно отклонение от старата схема предлагат новите Superb и Kodiaq - при върховите модели селекторът на автоматичната скоростна кутия, която е единственият избор за тези автомобили, е преместен зад волана.
Причината е проста: по-добро използване на вътрешното пространство. „Чрез преместването на селектора зад волана, ние подобряваме ергономичността за водача, като същевременно правим пространството на централната конзола по-практично за всички пътници в автомобила. Това е в съответствие с ДНК-то на марката Skoda“, обяснява Радослав Хорак, който отговаря за концептуалния интериорен дизайн в чешкия автомобилен производител.
„Нашата марка е фокусирана върху практичността и премахването на селектора на скоростите от централната конзола означава, че можем да използваме пространството между седалките за съхранение и други функции. Това също е стъпка към симетричен интериорен дизайн, където централната секция не обслужва само шофьора, но и всички пътници в колата,” добавя неговият колега, интериорният дизайнер Димитриос Даркудис.
Според Хорак подобно решение е неизбежно последствие от техническия напредък в последните години, особено в областта на автоматичните трансмисии. Новата позиция на селектора до волана изисква технологията shift-by-wire, т.е. напълно електронен избор на предавка. Доскоро дори колите с автоматични трансмисии имаха все пак механичен режим за избор на предавка. Появата на shift-by-wire премахна всички ограничения при мисленето къде да позиционирате този селектор.
Селекторът при Octavia - на познатото място, но значително смален
Даркудис намеква, че подобна еволюция ще претърпи и селекторът при следващото поколение на Octavia. Фейслифтът на сегашното ползва селектор на традиционната позиция върху централната конзола, но значително умален по размери. Все пак има вариант бъдещата Octavia да запази и ръчните скорости. „Възможно е да се проектират две решения за централната конзола за автомобили с ръчна и автоматична скоростна кутия“, потвърджава Хорак.
Сегашните неконвенционални места за скоростния лост не са новост за Skoda, припомня компанията. Още първият й модел - Laurin & Klement - има лост извън купето
Как работи селекторът на кормилната колона
Селекторът на кормилната колона зад волана се използва за избор на режимите на шофиране по същия начин, както при съществуващите дизайни: P за паркиране, N за неутрално, D (или S) за напред и R за заден ход. P се избира чрез натискане на бутона от дясната страна на скоростния лост; другите позиции се избират чрез завъртане на скоростния лост напред или назад. От неутрална позиция (N), въртенето напред избира режимите D или S (спортна смяна) напред, въртенето назад избира режима R на заден ход. Селекторът се връща в неутрално положение след всяко завъртане. Можете да завъртите селектора „през две позиции“, така че режимът D да може да бъде избран от режим R с едно движение и обратно.