Всички автомобилни компании прибягват към така наречения фейслифт, когато моделите им навършат четири-пет годинки. Но има два коренно различни подхода. Когато оригиналният модел не върви добре, фейслифтът е радикален, с него се търсят коренни промени в облика. Когато обаче дадена кола е успешна и търсена, фейслифтът се старае да е колкото е възможно по-незабележим, и просто да въведе появилите се междувременно нови технологии. Фейслифтът на Оctavia подчертано е от втория тип.
Вижте ВИДЕО от теста ни на новата Skoda Octavia:
За някои съвременни фенове на Skoda вероятно ще е изненада, но автомобилът на снимката долу също е Octavia. Този модел се появява през 1959 и се казва Octavia просто защото е осмият модел на Skoda след национализацията на компанията (octo е осем на латински). Днес оцелелите екземпляри от първата Octavia се радват на нарастващо търсене от колекционерите. Но причината за това е в дизайна им, не в технологиите.
От днешна гледна точка тук няма нищо, което да ви впечатли. Двигателят е или 1.1-, или 1.2-литров, с 40 или 50 конски сили, което при тегло от 1.2 тона не е кой знае колко динамично. Но въпреки това за годините си Octavia е голям успех. Тази кола успява да продаде 286,000 бройки, преди да слезе от конвейера през 1971. Тъкмо затова Skoda избра името Octavia и за първия си масов модел в епохата VW, надявайки се новата Octavia да повтори успеха на старата.
Новата Octavia обаче не повтори успеха на старата. Новата го надмина 25 пъти, продавайки над 7.1 милиона автомобила от 1996 досега. Сега четвъртото й поколение е обновено за 2024 година.
Визуалните разлики спрямо досегашната кола са умерени: нова предна решетка, нови брони, нови LED светлини с характерно очертание на двойна вилка. Изчезнали са фаровете за мъгла - технологията вече позволява те да се интегрират в основния корпус на светлините. Отзад вече можете да имате и така наречените динамични мигачи - екстра, запазена доскоро за най-скъпите модели на Audi.
Най-съществената промяна е отпадането от гамата на 3-цилиндровия мотор с обем 1.0 литра.
150 к.с. максимална мощност 8.5 секунди 0-100 км/ч 228 км/ч максимална скорост |
В наши дни повечето компании в масовия сегмент залагат изцяло на такъв тип двигатели. Skoda обаче се отказва от него, защото клиентите й, особено в сегмента на Octavia, не го харесаха. Така че сега базовият двигател тук е 1.5 турбо, при който мощността е ограничена софтуерно до 115 конски сили.
Можете да имате същия двигател с пълните 150 коня. Можете да имате двулитров турбодизел, също с два варианта на мощност (115 или 150 коня). И накрая можете да имате двулитров турбобензин, който в бъдещата RS версия ще развива 265 коня.
Базовите версии на бензин и дизел вървят с 6-степенна ръчна скоростна кутия. При по-мощните тя е заменена със 7-степенен DSG автоматик с двоен съединител, като при 1.5 TSI се добавя и мека хибридна система. Но дори и обикновеният мотор с най-ниска степен на мощност ни се стори напълно адекватен за този автомобил. Все пак бихме избрали варианта със 150 коня.
Както стана дума, наесен ще дойде RS версия с 265 коня, а в началото на следващата година - и 4х4 Octavia, която е толкова търсена в България. За съжаление няма да има повече Octavia Scout.
Тестваме колата в Южна Моравия, най-южния район на Чехия, единственото място в тази страна, където се пие не бира, а вино. И също така районът с най-слънчевото време - макар и не по време на нашия тест.
Тук успяхме да открием и едно село със звучното име "Българи", където даже и асфалтът беше като в родината. Това ни даде възможност да тестваме и окачването. В него няма съществена промяна, все така си остава замислено точно за страни като България - достатъчно здраво, за да издържа на всички атентати на Агенция Пътища, и в същото време достатъчно комфортно, за да не се чувствате като рали пилот през цялото време.
Фейслифтът добавя няколко изцяло нови дизайна на джантите, с максимален размер до 19 цола. Но нашият съвет е да потиснете малко естетическите си копнежи в името на комфорта, защото с по-малки колела Оctavia е значително по-удобна. Шумоизолацията няма да впечатли някой собственик на Rolls-Royce, но е над средното ниво за достъпния семеен сегмент.
Важно е все пак да отбележим, че Octavia вече не е точно бюджетен автомобил.
Допреди няколко години можеше да купите тази кола за малко над 30,000 лева в прилично ниво на оборудване. Сегашната, която наистина е доста по-голяма и доста по-оборудвана, започва от почти 47,000 лева за базовия бензин със 115 коня. Вариантът със 150 коня е над 51,000 лева. А най-скъпата засега версия, ниво Sportline, струва 63,000 лева.
Sportline между другото присъстваше в миналото като ниво на оборудване, но сега е малко повече от това. Sportline е понижена със сантиметър и половина, с по-твърдо окачване, и като цяло създава по-спортно усещане. На практика това е бъдещата RS, но без по-мощния двигател.
Промените в интериора също са предпазливи и добре обмислени. За пръв път получавате 13-инчов дисплей за мултимедийната система, макар че той е само допълнителна опция за по-високите нива на оборудване. Иначе стандартно си остава 10-инчов.
Аналоговите прибори пред шофьора могат да се заменят с така наречения виртуален кокпит, а съвсем скоро окончателно ще бъдат заместени от 10-инчов дигитален дисплей.
За самия интериор се предлагат вече цели девет комбинации от тапицерии и декорации.
За съжаление Octavia все още е принудена да използва мултимедийното решение от Golf 8 с неговия голям сензорен екран, почти без никакви физически бутони. Все пак е върнат физическият контрол на климатика. И е добавен един много удобен бутон на волана, който ви дава достъп до цялото меню на електронните асистенти и ви позволява да изключите лесно по-досадните предупреждения.
Седалките са удобни и вече могат да се тапицират с кожа, обработена по особено екологичен начин - вместо химикали, за дъбенето й се използват остатъци от кафе машините в офисите на компанията.
Оctavia запазва и симпатичните дребни хитрости, които Skoda нарича "Simply Clever" решения. Някои са познати отдавна, като вградения чадър във вратата или стъргалката за лед в капачката на резервоара. Други са нови: като кутията за вещи за пътниците отзад или безжичното зарядно устройство, което вече има и вентилация, за да не прегрява телефонът ви. USB-C портовете вече зареждат до 45 вата, тройно по-бързо от досега.
Някои от новостите в тази Octavia все още не са налични и не успяхме да ги тестваме, като новото поколение гласов асистент с изкуствен интелект от ChatGPT, или паркинг асистента, който вече позволява да сте извън автомобила, когато той паркира.
Оctavia идва в два варианта: седан, който според чехите е по-коректно да се нарича хечбек, и комби. Някога съотношението при този модел бе 70 към 30 в полза на хечбека. Сега е наопаки: през миналата година 67% от продадените Octavia са комбита. Но не е съвсем ясно защо. Вярно е, че новата Octavia Combi дава смайващите 640 литра багажен обем. Само че хечбекът дава 600 - незабележимо по-малко. И почти двойно повече от средното за конкурентите. Още едно доказателство, че този автомобил продължава да се придържа към философията, с която бе замислен през 90-те: да предлага повече за по-малко.
Още снимки от теста на Skoda Octavia вижте в ГАЛЕРИЯТА: