След нахлуването на Путин в Украйна (почти) всички западни, южнокорейски и японски марки автомобили напуснаха руския пазар. Това увеличи рязко продажбите на китайски коли там. Но този факт оказа толкова негативно влияние върху руските марки, че на местните вече не им харесва. Русия вижда китайския внос като огромна заплаха към и без това грохналата местна индустрия. И взе същото решение като САЩ и ЕС - повишаване на митата.
Китайските автомобили и превозни средства, внесени в Русия, са се увеличили седем пъти от 2022 година насам. "Чуждестранните марки в Русия са напълно заменени от китайски", каза Цуи Донгшу, генерален секретар на Китайската асоциация за леки автомобили (CPCA), пред Financial Times. През 2024 година делът на колите, идващи от Китай, е бил не по-малко от 63% . Иначе казано - продадени са близо един милион бройки. Руските марки се свиха до едва 29% от пазара.
Оттеглянето на световните производители удари и местните. Например АвтоВАЗ, собственост на Renault,премина в ръцете на руското правителство, когато избухна конфликтът. Това остави Лада в много слаба позиция, без прилични автомобили в гамата си. Нещо, от което Китай се възползва веднага със своите по-модерни модели на конкурентни цени. Междувременно, луксозните коли от Запада, Япония и Южна Корея продължават да пристигат, но през черния пазар или след препродажба от Казахстан и други съседни държави.
Виждайки, че автомобилната й индустрия е застрашена от евтини и добри китайски модели, Русия взе нещата в свои ръце. И прибегна до протекционизъм, както направиха Европа и САЩ преди нея: от януари повиши данъците върху вносните автомобили. По-точно въведе "такси за рециклиране“ , които де факто функционират като мито. Сега таксата възлиза на около 7 000 евро. И ще продължи да скача с 10-20% всяка година до 2030-а. Това ще се отрази на цената на колите и обикновените руснаци ще купуват по-малко от тях.
И не е всичко. Кремъл забрани директно един пикап от Китай, защото руското разследване установи, че не е достатъчно безопасен. Няма да е явно единственият, Русия вече планира нови проверки и по-взискателни тестове за вносни превозни средства.
Тъй като Русия се превърна във много важен международен пазар, това беше тежък удар за КНР. Китай гледаше на Русия като на чудесен източник на приходи при продажба най-вече на своите бензинови автомобили, които вече не се продават толкова много в родината им заради бума на електрички. А също и на употребявани коли. Бензиновите автомобили съставляваха 97% от износа на Китай към Русия.
Увеличаването на данъците засяга особено бизнеса в граничните градове като Суйфенхе, където износът към Русия се увеличи пет пъти от 2020 година насам, носейки приходи от почти 14 милиарда юана (около 1,8 милиарда евро). Това е най-важният търговски център на Китай по отношение на Русия.
"Има много оплаквания, притеснения относно таксите, наложени от Русия", оплаква се търговец в този граничен град. Китайците гледат на това като един вид предателство: "Когато Европа и САЩ ги санкционираха, те се обърнаха към нас“.
В този град предпочитат да продават директно на руски купувачи, а не на дилъри, като по този начин избягват новия данък. Но това означава много повече работа. „Преди подписвахме договори с дилъри за 50 или 100 автомобила. Сега го правим за една кола“, обяснява мениджърът на Suifenhe China Speed Car Exports.