IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

И Русия удари китайския внос на коли

Нова такса вдига цените със 7000 евро, за да спаси от изчезване местните марки

След нахлуването на Путин в Украйна (почти) всички западни, южнокорейски и японски марки автомобили напуснаха руския пазар. Това увеличи рязко продажбите на китайски коли там. Но този факт оказа толкова негативно влияние върху руските марки, че на местните вече не им харесва. Русия вижда китайския внос като огромна заплаха към и без това грохналата местна индустрия. И взе същото решение като САЩ и ЕС - повишаване на митата.
  

Китайски коли


Китайските автомобили и превозни средства, внесени в Русия, са се увеличили седем пъти от 2022 година насам. "Чуждестранните марки в Русия са напълно заменени от китайски",  каза Цуи Донгшу, генерален секретар на Китайската асоциация за леки автомобили (CPCA), пред Financial Times. През 2024 година делът на колите, идващи от Китай, е бил не по-малко от 63% . Иначе казано -  продадени са близо един милион бройки. Руските марки се свиха до едва 29% от пазара.

Оттеглянето на световните производители удари и местните. Например АвтоВАЗ, собственост на Renault,премина в ръцете на руското правителство, когато избухна конфликтът. Това остави Лада в много слаба позиция, без прилични автомобили в гамата си. Нещо, от което Китай се възползва веднага със своите по-модерни модели на конкурентни цени. Междувременно, луксозните коли от Запада, Япония и Южна Корея продължават да пристигат, но през черния пазар или след препродажба от Казахстан и други съседни държави.
 

 
Лада Нива


Виждайки, че автомобилната й индустрия е застрашена от евтини и добри китайски модели, Русия взе нещата в свои ръце. И прибегна до протекционизъм, както направиха Европа и САЩ преди нея: от януари повиши данъците върху вносните автомобили. По-точно въведе "такси за рециклиране“ , които де факто функционират като мито. Сега таксата възлиза на около 7 000 евро. И ще продължи да скача с 10-20% всяка година до 2030-а. Това ще се отрази на цената на колите и обикновените руснаци ще купуват по-малко от тях.

И не е всичко. Кремъл забрани директно един пикап от Китай, защото руското разследване установи, че не е достатъчно безопасен. Няма да е явно единственият, Русия вече планира нови проверки и по-взискателни тестове за вносни превозни средства.

Тъй като Русия се превърна във много важен международен пазар, това беше тежък удар за КНР. Китай гледаше на Русия като на чудесен източник на приходи при продажба най-вече на своите бензинови автомобили, които вече не се продават толкова много  в родината им заради бума на електрички. А също и на употребявани коли. Бензиновите автомобили съставляваха 97% от износа на Китай към Русия.
 

Китайски коли


Увеличаването на данъците засяга особено бизнеса в граничните градове като Суйфенхе, където износът към Русия се увеличи пет пъти от 2020 година насам, носейки приходи от почти 14 милиарда юана (около 1,8 милиарда евро). Това е най-важният търговски център на Китай по отношение на Русия.
"Има много оплаквания, притеснения относно таксите, наложени от Русия", оплаква се търговец в този граничен град. Китайците гледат на това като един вид предателство: "Когато Европа и САЩ ги санкционираха, те се обърнаха към нас“.

В този град предпочитат да продават директно на руски купувачи, а не на дилъри, като по този начин избягват новия данък. Но това означава много повече работа. „Преди подписвахме договори с дилъри за 50 или 100 автомобила. Сега го правим за една кола“, обяснява мениджърът на Suifenhe China Speed ​​​​Car Exports.
 

0 от 500
  • #9
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Друго е ( преди 1 месец )
    Според мен целта е друга. Да се замени готовия внос със съвместни руско-кирайски модели и дори нови марки. Същото което направиха китайците със западните преди 20 години. Китайската държава е ОК с това. Големият бизнес е другаде! Сега следва театърът.
  • #8
    4 rate up comment 0 rate down comment
    гост ( преди 1 месец )
    Разбрахте ли сега, защо не ви трябват китайци... Докато Лада и Москвич бяха под шапката на Рено, французите им дадоха и 1.4, 1.6 и 1.8 16-клапанови двигатели и Dacia-B0 платформата и наистина прозвеждаха коли в Москва, Толиати и Ижевск... Сега китайците само им продават готови коли на завишени цени, които само да им лепят предни брони с руски емблеми...
  • #7
    2 rate up comment 1 rate down comment
    до долния ( преди 1 месец )
    Руснаците трябва да са благодарни ако местните маеки изчезнат
  • #6
    9 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Закъсали са за пари за фронта...санкциите работят.
  • #5
    13 rate up comment 4 rate down comment
    хахаха ( преди 1 месец )
    няма вечни приятели, има вечни интереси!!! Всеки един е готов веднага да се обърне според ситуацията и това което му изнася. А пък тия от БРИКС понеже са хем по бедни, хем с диктатори за управляващи има да се цакат много. Иначе наще спецове все към русия и китай гледат страхотни стоки и страхотни пазари......хахахаха
  • #4
    14 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    За да вдигнат руското производство, трябва да започнат да произвеждат коли с конkypентно качество и параметри. А на тях само цената им е добра, всичко останало е от преди 15-20 години
  • #3
    13 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тази държава отдавна даде да се разбере, че открито стимулира нарушаване на правила и ограничения, така че тези нови "мита" няма да постигнат целта - увеличаване на производството и продажбата на руски коли. Китай, заедно с руския бизнес лесно ще намерят "паралелен" начин да ги заобиколят и ще продължи вноса както сега.
  • #2
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    По принцип съм съгласен с 1, но в случая според мен става въпрос за попълване на бюджета отколкото грижа за населението. "...Руските марки се свиха до едва 29% от пазара..." Първо е рускАТА марка, защото остана само АвтоВаз (китайските москвичи не ги броя за руски, макар че те и ладите толкова са руски, пне са сглобени почти изцяло в НСССР) и второ 29% да се държат от една марка всъщност не е зле.
  • #1
    13 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Дет се вика, щом и от Запад и от Изток раздават тупалки на китайците, вероятно има защо и работата им не е съвсем читава. Едва ли са чак пък такива гении на оптимизирането на производството и експлоатацията на хора и природа, че цените им да са толкова ниски. По метода на изключването, остават конспиративните теории за държавно судбсидиране и яко прецапване напряко през правилата за сигурност и безопасност.