Карлос Тавареш внезапно напусна Stellantis през декември, въпреки че неговият петгодишен договор изчита едва в началото на 2026. Първият и единствен главен изпълнителен директор на Stellantis заемаше позицията от януари 2021, когато Fiat Chrysler Automobiles (FCA) и Peugeot Citroën (PSA Group) официално финализираха сливането си. И в случай, че се чудите колко пари е спечелил през тези четири години, вече има точни числа.
Годишните отчети, публикувани от Stellantis от 2021 до 2024, разкриват, че Тавареш е взимал огромни заплати всяка година. През 2021 общото му възнаграждение възлиза на 19 153 507 евро. На следващата година годишната му заплата скача до 23 459 006 евро. Най-доходоносната му година начело на автомобилния конгломерат е 2023, когато той печели колосалните 36 494 025 евро. Миналата година също не е лоша за топ-мениджъра, като официалните документи показват 23 085 718 евро.
Това означава, че за четирите си години като главен изпълнителен директор на Stellantis португалецът е спечелил точно 102 192 256 евро. Въпреки това, както показват документите, основната му годишна заплата е била „само“ 1 986 290 евро през 2021 и 2 000 000 евро през следващите три години. Огромната разлика произтича от краткосрочни и дългосрочни стимули, разходи за обезщетения след пенсиониране и допълнителни обезщетения.
И това не е всичко. Документът за 2024 също така описва подробно споразумение за разделяне и освобождаване, което изисква плащане от 2 милиона евро тази година. Таварес също така ще получи още 10 милиона евро тази година, след като изпълни „втори крайъгълен камък“ (цел, поставена пред компаниата). През януари 2026 вече бившият изпълнителен директор ще получи 800 000 акции в компанията, но те вече са включени в компенсацията за 2024.
Всички тези суми изглеждат абсурдно на фона на представянето на Stellantis, най-вече през миналата година, която беше особено лоша за производителя. Компанията претърпя 70% спад в нетната печалба и 17% спад в нетните приходи. Продажбите са паднали с 12% заради „временни пропуски в предлагането на продукти“.
Сега Stellantis си търси нов изпълнителен директор, като временният шеф – Джон Елкан, вече обяви, че наследникът на Тавареш ще бъде обявен през първата половина на годината.