Подалият оставка главен изпълнителен директор на Stellantis - Карлос Тавареш, лично е настоявал за премахването на двигателите V8 HEMI заради ангажимента към екологията, въпреки че част от ръководителите на концерна са били против. И сега, когато вече бившият шеф го няма, неговите решение, считани за мнозина за грешни, може да бъдат коригирани.
Под ръководството на Карлос Тавареш корпорацията Stellantis само за четири години от основаването си изпадна в огромна криза, която засегна както европейските марки, така и тези в САЩ. Резултатите показват, че през първите три тримесечия марката Jeep е продала 449 149 автомобила (-8,4% спрямо миналата година), Ram - 309 718 автомобила (-23,5) %), Dodge -119 294 коли (-24%), а Chrysler - 97 055 коли (-21,3%).
Спадът в продажбите се дължи отчасти на отказа на Stellantis да използва V8 двигатели, които са особено важни за американския пазар. Именно Тавареш започна методично да премахва двигателите V8 HEMI още през 2021, като днес тези мотори се предлагат само на излизащите от производство модели на Dodge и на прощалния Jeep Wrangler Rubicon 392 Final Edition.
Плановете на производителя предвиждаха двигателите V8 HEMI в крайна сметка да бъдат напълно заменени от новия редови бензинов 3,0-литров туин-турбо шестцилиндров Hurricane, но не всички клиенти са съгласни с такава замяна. Конкурентите - Ford и General Motors, все още не планират да изоставят двигателите V8, така че не е изненадващо, че някои от американските клиенти на Stellantis се насочиха към продукти на тези две компании.
Пред CNBC представител на северноамериканското крило на Stellantis, който остана анонимен, приветства напускането на Карлос Тавареш, като посочи, че за местните марки е било много трудно да работят с ръководител, който не разбира спецификата на американския пазар. След оттеглянето на португалския мениджър в концерна се завърнаха някои ветерани, сред които е и легендата Тим Кунискис, който се пенсионира по-рано това лято след 32 години работа. Преди да се пенсионира той оглавяваше марките Dodge и Ram и под негово ръководство бяха създадени всички най-нови бензинови автомобили на компанията, включително абсолютно феноменалния Dodge Challenger SRT Demon 170.
Сега Тим Кунискис ще трябва да „изправи“ марката Ram, която вече остави клиентите си без двигатели V8 HEMI, но в същото време забави навлизането на пазара на екологичните Ram 1500 REV и Ram 1500 Ramcharger. Все още не е известно дали новият-стар шеф ще върне V8 HEMI двигатели, но е ясно, че клиентите ги искат, а основната пречка за тяхното предлагане вече я няма.
Връщането на двигателите V8 HEMI поне на топ версиите на моделите Jeep, Ram и Dodge би било добро решение от гледна точка на имиджа, а редовият шестак Hurricane трябва да се позиционира не като заместител, а като допълнение към гамата двигатели, особено след като първоначално е проектиран да работи като част от хибридни задвижващи системи.