2024 в много отношения бе рекордна година за пазара на нови автомобили в България - но въпреки растежа той все още си остава най-слабият в ЕС, съотнесен към броя на населението. Причината очевидно не е само в ниската покупателна способност, както утешително си повтаряхме години наред, а и в липсата на работеща държавна политика за обновяване на автопарка, прочистване на технически негодните автомобили и намаляване на замърсяването.
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) има нов пакет с предложения за нормативни промени, които биха могли да променят това - стига да бъдат приети, разбира се. Предложенията включват субсидии за автомобили с ниски емисии, въвеждане на електронен паспорт за всяка кола на пътя, наказания за превъртане на километраж, въвеждане на онлайн регистрация на автомобилите в КАТ (Пътна полиция), промени в обхвата на най-масовата шофьорска категория В. Какви са аргументите за тези промени и какви са шансовете те да се приложат на практика - зададохме тези въпроси на Александър Костадинов, председателя на ААП.
18 въпроса за автомобилния пазар в България (ГАЛЕРИЯ):
Разбира се, замърсяването на въздуха не се предизвиква само от транспорта. Има ги и битовото отопление, и праховите частици от паркирането в калта, и строителната дейност.
Какво може да се направи? Едното е да се подобри контролът. Има множество методи да се установи какво изхвърля автомобилът - на базата на емисиите от изпускателната система. Трябва да се следи има ли катализатори - защото в много автомобили те са премахнати, целенасочно продадени, или откраднати и след това не са заменени... И, естествено, необходима е комуникация - да се убедят шофьорите, че носят отговорност в тази посока. Да, ще има и такива, което ще кажат: "не ме интересува, не ме занимавайте, ще правя каквото си искам". Срещу тях вече трябват и други, по-сериозни мерки.


1