2024 в много отношения бе рекордна година за пазара на нови автомобили в България - но въпреки растежа той все още си остава най-слабият в ЕС, съотнесен към броя на населението. Причината очевидно не е само в ниската покупателна способност, както утешително си повтаряхме години наред, а и в липсата на работеща държавна политика за обновяване на автопарка, прочистване на технически негодните автомобили и намаляване на замърсяването.
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) има нов пакет с предложения за нормативни промени, които биха могли да променят това - стига да бъдат приети, разбира се. Предложенията включват субсидии за автомобили с ниски емисии, въвеждане на електронен паспорт за всяка кола на пътя, наказания за превъртане на километраж, въвеждане на онлайн регистрация на автомобилите в КАТ (Пътна полиция), промени в обхвата на най-масовата шофьорска категория В. Какви са аргументите за тези промени и какви са шансовете те да се приложат на практика - зададохме тези въпроси на Александър Костадинов, председателя на ААП.
18 въпроса за автомобилния пазар в България (ГАЛЕРИЯ):
- В момента имаме около 16-17 хиляди електрически автомобила. Публично достъпните зарядни станции са около 2300. Препоръчваното средно съотношение е 30 електромобила на една зарядна станция. Ситуацията в България е далеч по-добра от това. Тоест инфраструктурата вече я има до голяма степен. Не казвам, че не трябва да се засили работата в тази посока. Но съотнесено към автомобилния парк, развитието на инфраструктурата го изпреварва. Изпреварва и тези във всички съседни държави.
Голямото предизвикателство сега са градовете. Има най-различни идеи - примерно всеки уличен стълб да стане зарядна станция. Защото в големите градове в България повечето хора не живеят в къщи и нямат гараж.


1