Американският производител на електромобили Tesla може да придобие производствените заводи на Nissan в САЩ в замяна на значителна инвестиция в японската марка, която преживява трудна икономическа фаза. Информацията е на Financial Times, като се твърди, че група, водена от бившия член на борда на Tesla и бивш японски премиер Хиро Хизуно, вече е отправила предложението към Nissan.
Офертата идва в много важен момент както за Nissan, който спешно търси нови инвеститори, след като преговорите с Honda се провалиха. Японската компания спешно трябва да намери алтернатива на Renault, която иска да намали своя дял от 43% в Nissan.
В същото време Tesla се стреми да разшири производствените си възможности в САЩ, тъй като президентът Доналд Тръмп наскоро обяви, че ще въведе мита върху вноса на превозни средства от 2 април 2025 г. Този ход ще засегне особено производителите в чужбина. като по този начин се увеличава привлекателността на местното производство.
Докато търси чужда помощ, Nissan продължава да предприема мерки за намаляване на разходите, насочени към възстановяване на финансовата стабилност. Компанията очаква да свие разходите си с около 400 милиарда йени (към 2,6 милиарда долара) до края на фискалната 2026 година. Основен компонент от стратегията включва намаляване на глобалния производствен капацитет с около 20% - от 5 на 4 милиона автомобила. Това ще доведе до съкращаване на работната сила с приблизително 9000 служители и затваряне на три завода. Първият от тях е в Тайланд, който се планира да спре производство през фискалната 2025 година.
Другите два не са обявени официално. Твърди се обаче, че един от тях вероятно ще е най-големия завод в Европа с близо 40-годишна история - този в английския град Съндърланд, което ще остави на улицата 6000 души. Анализатори коментират, че ако заводът във Великобритания затвори, това ще бъде сериозен удар за европейската автомобилна индустрия. В останалите фабрики производствените линии може да бъдат консолидирани и да се работи с намален капацитет, като тези в Смирна, щата Тенеси, и Кантон, щата Мисисипи.
Освен намаляването на разходите, Nissan се фокусира върху подобряване на ефективността. Компанията иска да ускори времето за разработка на автомобилите и да увеличи спестяванията на разходи чрез по-голяма свързаност между моделите. Първото превозно средство, разработено в рамките на този рационализиран подход, ще бъде пуснато на пазара през фискалната 2026 г. Nissan също така разширява гамата си с нови plug-in хибридни модели, за да се възползва от нарастващото им търсене.
Освен това Nissan обяви планове за провеждане на стратегически преглед за проучване на нови партньорства. На 12 февруари тайванската Foxconn потвърди, че води дискусии с Nissan и е отворен за придобиване на акции като част от възможно сътрудничество. Nissan също така преговаря с технологична компания за потенциално партньорство, подобно на сътрудничеството на Honda със Sony , което доведе до създаването на тяхната съвместна марка за EV, Afeela.
Въпреки трудностите и финансовите затруднения, Nissan все пак планира да пусне нови автомобили. Дебютът на новия електрически Leaf и модернизираната Micra, аналог на Renault 5, ще се състои съвсем скоро. Въпросът обаче дали компанията ще успее да излезе от кризата, преди да започнат масово затваряне на заводите, остава открит.