IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Honda предизвиква електромобилите с нова водородна клетка

Японците залагат ударно на технологията, ще я развиват в четири направления

Малко автомобилни производители все още виждат реален потенциал във водорода за превозните средства на бъдещето. Honda е един от тях и не само, че не се отказва от плановете си, но е по-решителен от всякога да ги осъществи. В японската компания са убедени, че именно водородните автомобили са последната стъпка по пътя към пълна електрификация на индустрията.


Honda водород


„Ерата на електрическите автомобили идва на първо място, но следващата фаза са автомобилите с горивни клетки. За съжаление, тяхното развитие ще бъде много по-бавно от първоначално очакваното“, заяви изпълнителният директор на Honda - Иноуе Кацуши.

Honda сертифицира първия си модел с водородно задвижване – FCX, още през 2002. След това дойде FCX Clarity през 2007, последван от R-V e:FCEV. Сега японците разработват ново поколение горивни клетки, като разкри подробности за тях на международното изложение за водородни технологии „H2 & FC EXPO“ в Токио.

Новите клетки вече се разработват без помощта на GM, която досега беше партньор на Honda в развитието на водородната технология. Те ще бъдат два пъти по-евтини, два пъти по-дълготрайни и ще имат три пъти по-висока плътност (количеството електрическа енергия, което може да се генерира за единица обем).


Honda водород


Разработваният модул с горивни клетки ще има номинална мощност от 150 kW (204 к.с.), ще тежи 250 кг и ще има нетна пикова ефективност от 59,8%, като масовото му производство е планирано за 2027.

Освен това ще може да достигне до повече домейни на приложения и повече места. Според оценките на японската марка масовото производство е планирано за 2027. А най-важното му предимство е, че ще може да се използва в най-различни области.

Едновременно с това Honda представи и генератор на енергия с горивни клетки. Това е стационарна система за съхранение на енергия, която благодарение на водорода ще може да доставя електричество на големи инсталации като офиси или дори фабрики.


Honda водород


Този генератор ще влезе в масово производство през 2026 и ще използва горивната клетка от Honda CR-V e:FCEV. Компактните му размери ще позволи тази технология да бъде адаптирана към множество среди, като същевременно има висок капацитет за реагиране и доставя енергия за посрещане на различни енергийни нужди.

От Honda посочват, че до четири единици с мощност 250 kW могат да бъдат свързани последователно и така да бъдат конфигурирани паралелно на базата на 4 единици, надхвърлящи общ капацитет от 1000 kW. И всичко това без емисии на CO2 или NOx.

Като цяло, водородните амбиции на японския производител обхващат четири области - електрически автомобили с горивни клетки, търговски превозни средства, стационарни генератори на електроенергия и строителни машини.


0 от 500
  • #35
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 месеца )
    "Лудория ( преди 11 часа )Света заменя технологиите, но ги заменя с такива, от които има ползва и/или икономическа изгода." Бинго! Сега остана да кажеш каква ще е икономическата изгода да съхраняваш 100 литра бензин в бидон от който после можеш да източиш 95 литра за да налееш в резервоара или 20 пъти по-скъп бидон, за който трябва да наемеш човешки персонал да го обслужва от който можеш накрая да източиш пряко сили 25 литра от всеки 100 които си налял? Могат ли политиците да наложат второто?
  • #34
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 месеца )
    До лудория. Правиш ли някаква разлика в подкрепата за водород и електромобили/батерии? Според мен през първата част на предишното десетилетие бяха на летви повече милиарди във водорода, отколкото в батериите. Има ли разлика в подкрепата за електромобили и водородни автомобили? Дай ми пример в който продават чисто нов 5 м луксозен електрически седан няколко стотин коня за 180 долара и никой не го иска?
  • #33
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Ееее защо така :/ Тези са решили да съсипят бизнеса със зарядни за безплатно зареждане след първата година. Български патент това. Наш МитьоЕлектрика тъкмо да завземе света.. Давай, Мунче, напиши 30-40 коментара за оная батерия за 200 Хил и панелите там. Съсипи ги на яйцеклетъчно ниво.
  • #32
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Лудория ( преди 3 месеца )
    Няма лошо да се появи още една технология. Има лошо да се налага "едно недоносче" (помисли откъде е примера и как се разруши) насила и против волята на потребителите. А още по-лошото е, когато се появат разни "фенове", които да защитават дадено нещо. Такива кресльовци имат разни неща като iPhone, биткойн, Тесла... Това е просто слабоумник, който иска да се идентифицира с нещо, за да има смисъл. Аз не обиждам никой конкретно, но ако някой се познае, навярно е преминала искрица на разсъдък.
  • #31
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди 3 месеца )
    Света заменя технологиите, но ги заменя с такива, от които има ползва и/или икономическа изгода. Не ги заменя с такива, защото политиците или разни други нехранимайковци са решили. Пример - мобилилни телефони! Без протекции, без помощи за хората, без забрани и наказателни данъци. Отговори си защо? А сега си помисли какво щеше да бъде настоящето на електромобилите без всичко изброено по-горе? Ще ти подскажа - щеше да дрънкаш само за дизел. Още примери - карти за разплащане, климатици, компютри...
  • #30
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    КПД 59.8 макс + КПД на електролиза 55 и дотук имаме 66 процента загуби от енергия до енергия без да смятаме загуби от компресия, транспорт, съхранение. Викам едни 75 процента са в кофата.
  • #29
    0 rate up comment 6 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 месеца )
    Попитах за едно единствено предимство на водородната клетка пред батерията? Както виждаш аз изброих много и мога да продължа да изброявам, но ще си ги оставя за следващите 100 мнения по темата, по един факт и едно предимство на всеки обиден коментар по мой адрес, защото и половин предимство на водородните клетки не можете да измислите защото за ВЯРАТА не е необходимо мислене, знания или аргументи. ВЯРВАШ във водорода и толкова. НЕ ВЯРВАШ В БАТЕРИИТЕ, без да си задаваш въпроса ЗАЩО.
  • #28
    0 rate up comment 6 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 месеца )
    Какви са предимствата на водородна клетка, на която едно зареждане с леко замърсен водород може да и струва живота пред батерия произведена по технология от 2012, която при безплатно бързо зареждане изминава над половин милион километра преди нужда от смяна, а днешните които са шест поколения по-късно издържат много повече? Ти кога си минавал 500 000 км с един единствен автомобил, за да се притесняваш?
  • #27
    0 rate up comment 7 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 месеца )
    Ами пробвай? Обясни ми какви са предимствата на водородните клетки с живот 5000 часа на хартия, които на хартия могат да минат 200-300 хиляди километра но на практика след 50 000 км животът на клетката свършва защото са свършили часовете и от hyundai искат 100 000 долара за смяната? Или казваш тези на honda щели да са с два пъти по-дълъг живот и два пъти по-евтини - 50 000 долара на всеки 100 000 км? Какви са предимствата на 500 кг водородна клетка без резервоара срещу 450кг батерия?
  • #26
    5 rate up comment 0 rate down comment
    до антитрола ( преди 3 месеца )
    батериите на теслата тежат от 430-600кг разбирачо и няма да обяснявам на човек завършил РАБ *** какви са предимствата на клетките пред акумулаторите-чети и може и да поумнееш!