Малко автомобилни производители все още виждат реален потенциал във водорода за превозните средства на бъдещето. Honda е един от тях и не само, че не се отказва от плановете си, но е по-решителен от всякога да ги осъществи. В японската компания са убедени, че именно водородните автомобили са последната стъпка по пътя към пълна електрификация на индустрията.
„Ерата на електрическите автомобили идва на първо място, но следващата фаза са автомобилите с горивни клетки. За съжаление, тяхното развитие ще бъде много по-бавно от първоначално очакваното“, заяви изпълнителният директор на Honda - Иноуе Кацуши.
Honda сертифицира първия си модел с водородно задвижване – FCX, още през 2002. След това дойде FCX Clarity през 2007, последван от R-V e:FCEV. Сега японците разработват ново поколение горивни клетки, като разкри подробности за тях на международното изложение за водородни технологии „H2 & FC EXPO“ в Токио.
Новите клетки вече се разработват без помощта на GM, която досега беше партньор на Honda в развитието на водородната технология. Те ще бъдат два пъти по-евтини, два пъти по-дълготрайни и ще имат три пъти по-висока плътност (количеството електрическа енергия, което може да се генерира за единица обем).
Разработваният модул с горивни клетки ще има номинална мощност от 150 kW (204 к.с.), ще тежи 250 кг и ще има нетна пикова ефективност от 59,8%, като масовото му производство е планирано за 2027.
Освен това ще може да достигне до повече домейни на приложения и повече места. Според оценките на японската марка масовото производство е планирано за 2027. А най-важното му предимство е, че ще може да се използва в най-различни области.
Едновременно с това Honda представи и генератор на енергия с горивни клетки. Това е стационарна система за съхранение на енергия, която благодарение на водорода ще може да доставя електричество на големи инсталации като офиси или дори фабрики.
Този генератор ще влезе в масово производство през 2026 и ще използва горивната клетка от Honda CR-V e:FCEV. Компактните му размери ще позволи тази технология да бъде адаптирана към множество среди, като същевременно има висок капацитет за реагиране и доставя енергия за посрещане на различни енергийни нужди.
От Honda посочват, че до четири единици с мощност 250 kW могат да бъдат свързани последователно и така да бъдат конфигурирани паралелно на базата на 4 единици, надхвърлящи общ капацитет от 1000 kW. И всичко това без емисии на CO2 или NOx.
Като цяло, водородните амбиции на японския производител обхващат четири области - електрически автомобили с горивни клетки, търговски превозни средства, стационарни генератори на електроенергия и строителни машини.