Мек хибрид, среден хибрид, пълен хибрид, plug-in хибрид, REEV – пазарът е пълен с автомобили, които са електрифицирани в някаква степен. Всички те използват ДВГ и електромотори, които изпълняват различни функции. Названията им объркват някои от потребителите, а сега към тях се присъединява още едно – супер хибрид.
Новото съкращение, прието от китайските Jaecoo 7 (Chery Group) и Geely Group, което вмъква думата метанол в средата, посочва възможността за захранване на двигателя с вътрешно горене със смес от бензин и метанол. Въпросът сега е какво точно представляват супер хибридните автомобили и как работят?
Най-просто казано тези хибридни автомобили са plug-in (PHEV), следователно имат батерии, зареждани от електрически контакти, и голяма автономност в електрически режим. В това няма нищо толкова революционно. На пазара вече има модели, способни да изминат повече от 100 км с изключен двигател с вътрешно горене като Mercedes-Benz GLC и C-Class, Range Rover и Range Rover Velar (по цикъла WLTP). И така, къде е разликата?
Основната е в името, което трябва да избяга от този plug-in, който така и не успя да пробие в Европа. Разглеждайки резултатите на пазара от 2024, например, plug-in автомобилите представляват само 7,1% от продажбите, като това ги поставя дори под електромобилите (13,6%) и дизеловите (11,9%).
Една от причините цената, която е доста висока. В случая имате бензинов или дизелов двигател, за да гарантирате нормална употреба на автомобила, но за да се възползвате максимално от задвижването, трябва да презаредите батериите. Ако не го направите, тяхното тегло оказва сериозно влияние върху производителността и разхода на гориво. В същото време обаче се твърди, че именно plug-in хибридни са идеалния мост между ДВГ и EV.
Затова и идеята на Китай е смяна на името. Естествено, добавянето на технически и механични иновации, както и увеличаване на размера на батериите и на резервоара, водят до по-голям пробег, който вече надхвърля 1000 км. В случая с Jaecoo 7 Super Hybrid той достига дори 1300 км. Разбира се, всичко това се получава, стига колата да се използва по правилния начин. Най-простият от тях – излезте от вкъщи с пълен резервоар и 100% батерия, и карайте плавно, за да се възползвате от системата за регенеративното спиране.
Нарастващият фокус върху плъгините (дори под друго име) и по-общо върху така наречените NEV (New Energy Vehicles, превозни средства с нова енергия) е нещо, което китайските производители трябва да разграничат както на вътрешния пазар, така и в Европа, където се сблъскват с мита, наложени върху техните електромобили. А идеята в случая е да се вземе опита от проектирането и производството на електрически автомобили, и да се добави бензинов двигател.
В Китай вече има много модели, предлагащи голяма автономност, които се отказват от съкращението plug-in, като някои от тях вече се предлагат в Европа. Един от тях е BYD Seal U DM-i, като този акроним означава „интелигентно двойно задвижване“. То включва електромотор за движение и 1,5-литров бензинов турбо двигател с 4 цилиндъра, който зарежда батериите. Те са с капацитет 18,3 или 26,6 kWh, като крайният резултат е пробег от над 1000 км.
По подобен начин работи и Jaecoo 7 Super Hybrid, задвижван от 1,5-литров бензинов турбо двигател, батерия с 18,3 kWh и два електромотор. И тук ДВГ играе ролята на генератор за акумулаторите, като обхватът с едно зареждане е 1300 км.
И накрая – системата Supet Metanol Hybrid, представена от Geely, която всъщност представлява продължение на използаното от BYD и Jaecoo задвижване, добавяйки възможност за захранване на ДВГ с вътрешно горене със смес от метанол и бензин с променливо съотношение, като по този начин намалява емисиите и разхода на гориво.