IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Да излезеш от шаблона – тестваме обновените Citroën C4 и C4 X

4 години след излизането си на пазара френските модели правят важна крачка в развитието си

Когато става въпрос за Citroen, хората се сещат за едни от най-забележителните технологии, които френската компания е дала на автомобилната индустрия. През цялото това време марката се опитва да бъде различна от останалите, като се фокусира върху оригиналния външен вид на колите си, както и върху комфорта на пътя, който те предлагат.


Citroën – C4 и C4 X


Един от моделите, следващи най-добре този подход е  Citroën C4, който се появи преди 4 години, за да разчупи шаблона, изненадвайки приятно с нестандартната си и интересна визия. Сега моделът е променен сериозно, като получава ново хибридно задвижване, както и подобрено представяне на пътя. Заедно с него тествахме и версията C4 X, която освен на вид, се отличава и като задвижване.

Първо, нека обясним какви са разликите между двата автомобила. C4 е фастбек с 5 врати, тъй като багажникът се отваря заедно със стъклото.  В същото време C4 X има променена задна част, в която багажникът се отваря като на седан. И съответно вратите са само четири. И в двата случая обаче автомобилът донякъде прилича на много популярните в последно време SUV-купета, каквито се появиха в гамата на много от производителите. Но както стана дума в началото, в  Citroën искат да бъдат различни и това донякъде обяснява подобно решение.


Citroën – C4 и C4 X


Промените във външния вид на C4 водят до включването редица дизайнерски решения, които видяхме в другите нови автомобили на марката. Всички те са продължение на идеите, демонстрирани при концептуалния Citroën Oli, като в същото време те променят стила на оригиналния модел. Запазват се и неговите размери. 

В предната част вече е поставена новото лого на марката със сребристо хромирано покритие, фаровете са променени, като има три хоризонтални светодиода. Нова е и решетката на радиатора, която е комбинирана с преработена броня. 18-цоловите алуминиеви джанти с диамантено покритие имат по-аеродинамичен дизайн, а отзад дизайнът на задните светлини се променя, като има лъскава черна лента, която ги свързва по цялата ширина на каросерията. Предлагат се нови два цвята на боята, а черният покрив е опция. 


Citroën – C4 и C4 X


Багажникът на новия Citroën C4 е с минимален капацитет от 380 литра, стойност, съответстваща на други сравними автомобили по отношение на външните размери. На задните седалки има добра достатъчно място за краката, а облегалката е доста наклонена, като по този начин се компенсира и тенденцията на спускане на покрива.

За повишаване на удобството при пътуване C4 получава нови седалки „Citroen Advanced Comfort“, с 1,5 см по-дебела подплата от преди. Таблото вече предлага 7-инчови цифров приборен панел, комбиниран с 10-инчов централен екран с 3D навигация (част от стандартното оборудване), актуализации по въздуха и интеграция с изкуствен интелект на ChatGPT.


Citroën – C4 и C4 X


Що се отнася до безопасността и системите за подпомагане на водача, оборудването включва предупреждение за сблъсък, аварийно спиране, адаптивен круиз контрол с функция Stop & Go. Има и цветен head-up дисплей, а камерата за заден ход предлага изглед, който показва панорамиране на 360° около автомобила, за да се улесни маневрирането при паркиране.

Основното оръжие на този автомобил обаче си остава комфортът и това се усеща още след първите няколко километра на пътя. C4 преминава с лекота през всички неравности, като усещане е, че той сякаш плава над тях. В същото време комфортното и меко окачване води до накланяне и сериозно разклащане, когато пътувате по маршрут с повечко завои.


Citroën – C4 и C4 X


Инженерите на Citroën са се опитали да компенсират този недостатък със специални амортисьори с хидравлични ограничители. Те са с двойно действие – при първата част на хора компенсират неравностите, а във втората предотвратяват движението настрани при преминаване на завой. Добро решение, но уви, не идеално - разклащането си го има.

За пътуването по магистрала обаче това е идеалното решение, още повече, че C4 е спокоен автомобил, който трябва да се управлява плавно и внимателно, за да може да се извлече максимума от неговата задвижваща система. В случая това е хибриден агрегат, който включва 3-цилиндров бензинов двигател 1.2 PureTech, съчетан с 48-волтов модул за съвкупна мощност от 136 к.с. Електрическият мотор с мощност 29 к.с. (21 kW) е интегриран в 6-степенната автоматична скоростна кутия с двоен съединител e-DCT, а батерията, която захранва системата, е с капацитет от 0,9 kWh.


Citroën – C4 и C4 X


На пътя C4 се движи предимно с изключен бензинов двигател, позволявайки разход от около 5,5 л/100 км. Дори когато двигателят с вътрешно горене се активира, можете да шофирате с ниски обороти, като държите крака си на педала на газта постоянно с винаги силен въртящ момент. Има и система за регенерация на енергията при спиране, която се задейства при намаляване на скоростта и влизане в завои.

Впрочем, при пътуване с повече завои е по-добре да използвате ръчния режим на скоростната кутия, което ще ви позволи поддържане на по-високи обороти на двигателя. В автоматичен режим може да се избира между три варианта на работа на трансмисията - Eco, Comfort и Sport, като последният малко заблуждава с името си. Защото, както вече стана дума, това не е спортна кола и нейната сила е другаде.


Citroën – C4 и C4 X


В същото време обновените Citroën C4 и C4 X се предлагат и в изцяло електрически варианти, като успяхме да тестваме и един от тях. При фейслифта към версията със 136 к.с. и батерия с 50 kWh е добавен вариант със 156 к.с., при който батерията има капацитет 54 kWh. Това води до увеличение на пробега от 360 на 420 км, което може да изглежда малко, но не е без значение при днешните реалности на пазара на електрически превозни средства.

И тук определението „излизане от шаблон“ важи с пълна степен. Като поведение на пътя електрическият вариант е коренно различен от хибридния, като това се дължи на допълнителната тежест на батерията. Така автомобилът стои като „на релси“, което го прави много приятен за каране дори на път с много завои. Аеродинамиката също подобрява общото усещане от представянето, но пък размерите не са особено подходящи за движение в града, където, поне засега, е основното предимство на електрическите превозни средства.


Citroën – C4 и C4 X


Като цяло, може да се каже, че тези два автомобила на Citroën – C4 и C4 X, продължават да следват целта на френския производител за една наистина сериозна промяна. На всички е ясно, че романтичните времена в автомобилната индустрия отминаха отдавна. Вече всичко зависи от това не какви коли – като технологии и дизайн, правиш, а колко продаваш. И тези неща често не са свързани. И дори да си създал някои от най-големите шедьоври в историята, трябва да си гъвкав и предприемчив, не само за да оцелееш, но и да печелиш пари. Защото, ако не го правиш, никой няма да не търпи (това важи с пълна сила за Stellantis, чиято собственост е Citroën).

И когато става дума печалби, цените са от основно значение. При C4 те стартират от 50 963 лева за хибридното C4 със 136 к.с. Любопитното обаче е, че има и по-евтин вариант на модела, където същата задвижваща система развива 100 к.с. И тя струва от 49 216 лева. При по-мощната версия с най-високо ниво на оборудване Max цената вече е 59 645 лева. Eлектрическото C4 започва от 68 923 лева и стига до 78 453 в най-скъпия вариант на оборудване.


Citroën – C4 и C4 X


При C4 X стойностите са малко по-високи – между 53 370 и 59 168 лева за хибридното задвижване, и от 69 995 до 79 417 лева за електрическата версия. Трябва обаче да уточним, че цените са с ДДС, което значи, че има възможност за спестяване, при това не малко.


0 от 500
  • #11
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До 9 ( преди 2 месеца )
    Виж сега, аз не съм вчерашен. Много добре знам за какво говоря (пиша в случая). Естествено че всичко по колата трябва да се промени за върви като хората и да вози нормално с гуми високи 3 пръста! Освен ако не искаш да имаш возия като на каруца и в мокро да поднасяш задницата на всеки завой. Да не влизам навътре по тая тема че ще стане супер дълго.....но да всичко трябва да се промени и окачване и конструкция на купе! Тия тракшън системи и ESP и те не са за красота.. И струват и много пари!
  • #10
    2 rate up comment 7 rate down comment
    До 5,6,7 ( преди 2 месеца )
    От профила на гумата зависи стабилността и спирачния път. От размера на джантата зависи големината на спирачния апарат и спирачния диск. Днешните коли среден клас, просто са големи колкото едно време бяха S класите. Зад цялата конспирация която си създал, стои просто безопасност. Няма нужда да променят конструкцията на един носач, за да ти го продават за 1000лв вместо за 200лв. Ти си слагай 14ки и спирачки от голф 1 като искаш и бори грандиозния заговор на гумите!
  • #9
    1 rate up comment 4 rate down comment
    До 5,6,7 ( преди 2 месеца )
    Защо пишеш за неща които не разбираш! Хайде обясни какво точно трябва да се промени по конструкцията за да сложиш по-голяма джанта и по-нископрофилна гума като запазиш диаметъра? Обясни каква точно е измамата когато колата излиза фабрично с 19ки? Според глупостите които си написал променят цялото купе, носачи и прочие, само за да плащаш 300лв по-скъпи гуми?Които се сменят веднъж на 40-50 000км? Размера на джантите расте заради размера на спирачните апарати.
  • #8
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Задайте си още един елементарен въпрос! Коя гума предполага по здрава конструкция, ,по добра проходимост и по добър комфорт и возия? 265/75R16 или 265/45R22 ? Кой автомобил ще издържи повече експлоатация и кой е по многофункционален и за всякакви условия? Този който е проектиран за гуми 265/75R16 или този за 265/45R22? Който има мозък, да мисли. Който няма мозък да плаща! Фирмите на това разчитат да богатеят на ваш гръб и да печелят от глупостта ви.
  • #7
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Давам още един пример! Помислете какво ще стане ако сложим гуми 265/75R16 на лека кола седан? Или ако сложим на джип гуми 265/45R22? Как се променят характеристиките на двата автомобила? Ами и двете ще са безполезни и вече няма да изпълняват пълноценно функцията за която са конструирани ! Само с една промяна на гумите! И забележете че тези гуми имат еднакъв външен диаметър и еднаква широчина! Помислете какво трябва да се промени по колите за да може да се движат добре с тези гуми!
  • #6
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Понеже пак ще цъкате минуси, аз пак съм длъжен да ви обясня (като на малки деца) за какво става въпрос. В какво се състои измамата? Ами гумите са единственото нещо което прави контакт между пътната настилка и автомобила. От гумите зависи ВСИЧКО! От гумите зависят всички други параметри и характеристики на автомобила. Та когато сложите ниско профилни гуми вие променяте цялата кола. Създава се нужда от друга конструкция и окачване. Друга геометрия......и мн др. неща. И съответно цената е нагоре.
  • #5
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Много пъти съм коментирал и обяснявал за измамата на нископрофилните гуми. Те са много измамите, но тази точно най много се набива на очи щот е видима. Другите са скрити под ламарините и са невидими за обикновения потребител. Та ниско профилните гуми, това е една от многото хитри схеми с които фирмите принуждават клиентите да плащат в пъти повече пари за нещо напълно ненужно. Измамата е сравнима с онова споразумение с което навремето направиха крушките на 220v да издържат средно 1000 часа.
  • #4
    8 rate up comment 1 rate down comment
    До 2 ( преди 2 месеца )
    Щото вече не мислят от гледна точка на практичност а мислят само как да изкарат повече пари. Такива са задачите поставени от мениджърите и маркетинга. Инженерите просто нямат друг избор и почват да правят големи технически глупости. Всичко вече се оптимизира с цел манипулация на клиента и създаване на определени емоции и усещания при употреба на продукта. Така клиента бива манипулиран да плати много пари за нещо което реално не му върши работа и е ненужно неговата ситуация.
  • #3
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    1.2л с три цилиндъра пак. Интериорът и предницата се опитват да са разчупени, но за мен са 50/50. Цените са стабилни, разбира се. И да, това с големите и уж готини джанти контрастира с бюджетните марки. Каква практичност има в намаления разход и комфорт?! Вярно е, гумите също поскъпнаха осезаемо за тези размери.
  • #2
    19 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Полудяха с тези цени, нормално ли е 60000лв за някакъв хечбек... И не мога да разбера защо на "бюджетните" коли като това ц4 вече не слагат нормални гуми 16 205 55 ами някакви 18ки-19ки дето струват по 350лв гумата...