IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Да излезеш от шаблона – тестваме обновените Citroën C4 и C4 X

4 години след излизането си на пазара френските модели правят важна крачка в развитието си

Когато става въпрос за Citroen, хората се сещат за едни от най-забележителните технологии, които френската компания е дала на автомобилната индустрия. През цялото това време марката се опитва да бъде различна от останалите, като се фокусира върху оригиналния външен вид на колите си, както и върху комфорта на пътя, който те предлагат.


Citroën – C4 и C4 X


Един от моделите, следващи най-добре този подход е  Citroën C4, който се появи преди 4 години, за да разчупи шаблона, изненадвайки приятно с нестандартната си и интересна визия. Сега моделът е променен сериозно, като получава ново хибридно задвижване, както и подобрено представяне на пътя. Заедно с него тествахме и версията C4 X, която освен на вид, се отличава и като задвижване.

Първо, нека обясним какви са разликите между двата автомобила. C4 е фастбек с 5 врати, тъй като багажникът се отваря заедно със стъклото.  В същото време C4 X има променена задна част, в която багажникът се отваря като на седан. И съответно вратите са само четири. И в двата случая обаче автомобилът донякъде прилича на много популярните в последно време SUV-купета, каквито се появиха в гамата на много от производителите. Но както стана дума в началото, в  Citroën искат да бъдат различни и това донякъде обяснява подобно решение.


Citroën – C4 и C4 X


Промените във външния вид на C4 водят до включването редица дизайнерски решения, които видяхме в другите нови автомобили на марката. Всички те са продължение на идеите, демонстрирани при концептуалния Citroën Oli, като в същото време те променят стила на оригиналния модел. Запазват се и неговите размери. 

В предната част вече е поставена новото лого на марката със сребристо хромирано покритие, фаровете са променени, като има три хоризонтални светодиода. Нова е и решетката на радиатора, която е комбинирана с преработена броня. 18-цоловите алуминиеви джанти с диамантено покритие имат по-аеродинамичен дизайн, а отзад дизайнът на задните светлини се променя, като има лъскава черна лента, която ги свързва по цялата ширина на каросерията. Предлагат се нови два цвята на боята, а черният покрив е опция. 


Citroën – C4 и C4 X


Багажникът на новия Citroën C4 е с минимален капацитет от 380 литра, стойност, съответстваща на други сравними автомобили по отношение на външните размери. На задните седалки има добра достатъчно място за краката, а облегалката е доста наклонена, като по този начин се компенсира и тенденцията на спускане на покрива.

За повишаване на удобството при пътуване C4 получава нови седалки „Citroen Advanced Comfort“, с 1,5 см по-дебела подплата от преди. Таблото вече предлага 7-инчови цифров приборен панел, комбиниран с 10-инчов централен екран с 3D навигация (част от стандартното оборудване), актуализации по въздуха и интеграция с изкуствен интелект на ChatGPT.


Citroën – C4 и C4 X


Що се отнася до безопасността и системите за подпомагане на водача, оборудването включва предупреждение за сблъсък, аварийно спиране, адаптивен круиз контрол с функция Stop & Go. Има и цветен head-up дисплей, а камерата за заден ход предлага изглед, който показва панорамиране на 360° около автомобила, за да се улесни маневрирането при паркиране.

Основното оръжие на този автомобил обаче си остава комфортът и това се усеща още след първите няколко километра на пътя. C4 преминава с лекота през всички неравности, като усещане е, че той сякаш плава над тях. В същото време комфортното и меко окачване води до накланяне и сериозно разклащане, когато пътувате по маршрут с повечко завои.


Citroën – C4 и C4 X


Инженерите на Citroën са се опитали да компенсират този недостатък със специални амортисьори с хидравлични ограничители. Те са с двойно действие – при първата част на хора компенсират неравностите, а във втората предотвратяват движението настрани при преминаване на завой. Добро решение, но уви, не идеално - разклащането си го има.

За пътуването по магистрала обаче това е идеалното решение, още повече, че C4 е спокоен автомобил, който трябва да се управлява плавно и внимателно, за да може да се извлече максимума от неговата задвижваща система. В случая това е хибриден агрегат, който включва 3-цилиндров бензинов двигател 1.2 PureTech, съчетан с 48-волтов модул за съвкупна мощност от 136 к.с. Електрическият мотор с мощност 29 к.с. (21 kW) е интегриран в 6-степенната автоматична скоростна кутия с двоен съединител e-DCT, а батерията, която захранва системата, е с капацитет от 0,9 kWh.


Citroën – C4 и C4 X


На пътя C4 се движи предимно с изключен бензинов двигател, позволявайки разход от около 5,5 л/100 км. Дори когато двигателят с вътрешно горене се активира, можете да шофирате с ниски обороти, като държите крака си на педала на газта постоянно с винаги силен въртящ момент. Има и система за регенерация на енергията при спиране, която се задейства при намаляване на скоростта и влизане в завои.

Впрочем, при пътуване с повече завои е по-добре да използвате ръчния режим на скоростната кутия, което ще ви позволи поддържане на по-високи обороти на двигателя. В автоматичен режим може да се избира между три варианта на работа на трансмисията - Eco, Comfort и Sport, като последният малко заблуждава с името си. Защото, както вече стана дума, това не е спортна кола и нейната сила е другаде.


Citroën – C4 и C4 X


В същото време обновените Citroën C4 и C4 X се предлагат и в изцяло електрически варианти, като успяхме да тестваме и един от тях. При фейслифта към версията със 136 к.с. и батерия с 50 kWh е добавен вариант със 156 к.с., при който батерията има капацитет 54 kWh. Това води до увеличение на пробега от 360 на 420 км, което може да изглежда малко, но не е без значение при днешните реалности на пазара на електрически превозни средства.

И тук определението „излизане от шаблон“ важи с пълна степен. Като поведение на пътя електрическият вариант е коренно различен от хибридния, като това се дължи на допълнителната тежест на батерията. Така автомобилът стои като „на релси“, което го прави много приятен за каране дори на път с много завои. Аеродинамиката също подобрява общото усещане от представянето, но пък размерите не са особено подходящи за движение в града, където, поне засега, е основното предимство на електрическите превозни средства.


Citroën – C4 и C4 X


Като цяло, може да се каже, че тези два автомобила на Citroën – C4 и C4 X, продължават да следват целта на френския производител за една наистина сериозна промяна. На всички е ясно, че романтичните времена в автомобилната индустрия отминаха отдавна. Вече всичко зависи от това не какви коли – като технологии и дизайн, правиш, а колко продаваш. И тези неща често не са свързани. И дори да си създал някои от най-големите шедьоври в историята, трябва да си гъвкав и предприемчив, не само за да оцелееш, но и да печелиш пари. Защото, ако не го правиш, никой няма да не търпи (това важи с пълна сила за Stellantis, чиято собственост е Citroën).

И когато става дума печалби, цените са от основно значение. При C4 те стартират от 50 963 лева за хибридното C4 със 136 к.с. Любопитното обаче е, че има и по-евтин вариант на модела, където същата задвижваща система развива 100 к.с. И тя струва от 49 216 лева. При по-мощната версия с най-високо ниво на оборудване Max цената вече е 59 645 лева. Eлектрическото C4 започва от 68 923 лева и стига до 78 453 в най-скъпия вариант на оборудване.


Citroën – C4 и C4 X


При C4 X стойностите са малко по-високи – между 53 370 и 59 168 лева за хибридното задвижване, и от 69 995 до 79 417 лева за електрическата версия. Трябва обаче да уточним, че цените са с ДДС, което значи, че има възможност за спестяване, при това не малко.


0 от 500
  • #21
    11 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Ниската гума е едно недоразумение измислено с маркетингови цели за максимизиране на печалбата. Маркетолозите успяха да убедят хората че ниските гуми с големи джанти са спортни и модерни! А в реалния свят там където се гонят резултати никъде няма такива гуми! Нито при спортните коли, нито при работните машини. От формула 1 до камион и трактор всичко е оборудвано с гуми с висок профил. Никъде няма такова недоразумение като 265/45R22. Няма и да има. Щото е глупост. И инженерите го знаят.
  • #20
    8 rate up comment 1 rate down comment
    www ( преди 2 месеца )
    Евтиния за много пари.....
  • #19
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Излъгаха ви! ( преди 2 месеца )
    Вижте гумите на истинските състезателни коли! Почти никъде няма да видите гума с много нисък профил и голяма джанта! Вижте гумите на болидите от F1, F2, F3. Всичко е малка джанта и висока балонна гума! Вижте WRC колите. Навсякъде е висока гума! Вижте рали Дакар! Същата работа. Малка джанта голяма гума. Вижте колите за драг драгстерите дето вдигат 300км за 3 секунди - Огромни балонни гуми! Вижте колите от Nascar! Висок профил с малка джанта. Карат с 320 км в час. Ниската гума НЕ Е спортна!
  • #18
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Мда ( преди 2 месеца )
    Абе големия шофер, вие с ABS и ESP се изтепахте по пътищата, той искал колите да са без. Ако си толкова дърт, че крачето вече трепери от паркинсона и пулсира върху спирачката като ABS, ние не сме. Няма да паля свещ при всеки дъжд, че някой пишман пилот като тебе си мислил че спира по добре на мокро от колкото ABS
  • #17
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Само лед фаровете на тоя ситроен тежат колкото полувината предница на 30 годишна кола, той се чудел защо новите са по-тежки. Откачалки
  • #16
    3 rate up comment 6 rate down comment
    До 14 ( преди 2 месеца )
    Ти си напълно луд!Я виж колко е голям Голф 1 и колко Голф 7! Я Виж вътрешното пространстов! Еднакво ли е вътрешното пространстов? Я виж какви екстри има освен големите джанти! Я виж купето на какви удари и усукване е устойчиво! Климатроника,ел. стъклата, ABC, ESP, мултимедия, 20 говорителя, всичко това е направено само и само да ти сложат по-големи джанти? Ми карай си ладата бе пич! Никой не те кара на сила да си купуваш кола с 20ки и надупчени дискове!
  • #15
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Хедъпа е с отделно пластмасво екранче ама моля ви се така бяха преди 10 години, иначе съм съгласен огромните джанти да са опционални, не ми беше кеф Кашкая да идва с 20-ки но го преживях.
  • #14
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Айде да мислим ( преди 2 месеца )
    Как изведнъж стана НЕОБХОДИМО всички коли да са оборудвани със тракшън системи, ESP, ABS, и всякакви други електроники? Защо колите сега тежат с 30-40% повече спрямо колите от преди 30 години и в същото време имат същото вътрешно пространство? Ако проследите събитията през годините ще видите че всичко започна с масово внедряване на нископрофилните гуми след 2000г. Като сложиш такива гуми на кола ти я прецакваш и трябва да компенсираш влошените параметри с добавяне на нови системи които тежат.
  • #13
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Сложили са и нископрофилни гуми за да не се накланя много в завой, че окачването е меко. Предполагам че няма да да се сложи и по-малка джанта с по-висока гума, все пак колко големи спирачни апарати да има кола 136 кс, да не е 400 кс.
  • #12
    6 rate up comment 1 rate down comment
    До 10 ( преди 2 месеца )
    Ето сега ти засегна и другата голяма измама а именно спирачките! Успяха да ви убедят че за да спират добре спирачките задължително трябва да са дискови надупчени като швейцарско сирене и да са с огромен диаметър. Апаратите пък трябва да имат много малки буталца и да са шарени. Всичко да се вижда през джантата. Много спортно, много яко......Голяма работа. Но е много далече от истината за това какво всъщност е оптималното решение. Още повече пък за ежедневен автомобил който се кара едвам едвам.