IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Да излезеш от шаблона – тестваме обновените Citroën C4 и C4 X

4 години след излизането си на пазара френските модели правят важна крачка в развитието си

Когато става въпрос за Citroen, хората се сещат за едни от най-забележителните технологии, които френската компания е дала на автомобилната индустрия. През цялото това време марката се опитва да бъде различна от останалите, като се фокусира върху оригиналния външен вид на колите си, както и върху комфорта на пътя, който те предлагат.


Citroën – C4 и C4 X


Един от моделите, следващи най-добре този подход е  Citroën C4, който се появи преди 4 години, за да разчупи шаблона, изненадвайки приятно с нестандартната си и интересна визия. Сега моделът е променен сериозно, като получава ново хибридно задвижване, както и подобрено представяне на пътя. Заедно с него тествахме и версията C4 X, която освен на вид, се отличава и като задвижване.

Първо, нека обясним какви са разликите между двата автомобила. C4 е фастбек с 5 врати, тъй като багажникът се отваря заедно със стъклото.  В същото време C4 X има променена задна част, в която багажникът се отваря като на седан. И съответно вратите са само четири. И в двата случая обаче автомобилът донякъде прилича на много популярните в последно време SUV-купета, каквито се появиха в гамата на много от производителите. Но както стана дума в началото, в  Citroën искат да бъдат различни и това донякъде обяснява подобно решение.


Citroën – C4 и C4 X


Промените във външния вид на C4 водят до включването редица дизайнерски решения, които видяхме в другите нови автомобили на марката. Всички те са продължение на идеите, демонстрирани при концептуалния Citroën Oli, като в същото време те променят стила на оригиналния модел. Запазват се и неговите размери. 

В предната част вече е поставена новото лого на марката със сребристо хромирано покритие, фаровете са променени, като има три хоризонтални светодиода. Нова е и решетката на радиатора, която е комбинирана с преработена броня. 18-цоловите алуминиеви джанти с диамантено покритие имат по-аеродинамичен дизайн, а отзад дизайнът на задните светлини се променя, като има лъскава черна лента, която ги свързва по цялата ширина на каросерията. Предлагат се нови два цвята на боята, а черният покрив е опция. 


Citroën – C4 и C4 X


Багажникът на новия Citroën C4 е с минимален капацитет от 380 литра, стойност, съответстваща на други сравними автомобили по отношение на външните размери. На задните седалки има добра достатъчно място за краката, а облегалката е доста наклонена, като по този начин се компенсира и тенденцията на спускане на покрива.

За повишаване на удобството при пътуване C4 получава нови седалки „Citroen Advanced Comfort“, с 1,5 см по-дебела подплата от преди. Таблото вече предлага 7-инчови цифров приборен панел, комбиниран с 10-инчов централен екран с 3D навигация (част от стандартното оборудване), актуализации по въздуха и интеграция с изкуствен интелект на ChatGPT.


Citroën – C4 и C4 X


Що се отнася до безопасността и системите за подпомагане на водача, оборудването включва предупреждение за сблъсък, аварийно спиране, адаптивен круиз контрол с функция Stop & Go. Има и цветен head-up дисплей, а камерата за заден ход предлага изглед, който показва панорамиране на 360° около автомобила, за да се улесни маневрирането при паркиране.

Основното оръжие на този автомобил обаче си остава комфортът и това се усеща още след първите няколко километра на пътя. C4 преминава с лекота през всички неравности, като усещане е, че той сякаш плава над тях. В същото време комфортното и меко окачване води до накланяне и сериозно разклащане, когато пътувате по маршрут с повечко завои.


Citroën – C4 и C4 X


Инженерите на Citroën са се опитали да компенсират този недостатък със специални амортисьори с хидравлични ограничители. Те са с двойно действие – при първата част на хора компенсират неравностите, а във втората предотвратяват движението настрани при преминаване на завой. Добро решение, но уви, не идеално - разклащането си го има.

За пътуването по магистрала обаче това е идеалното решение, още повече, че C4 е спокоен автомобил, който трябва да се управлява плавно и внимателно, за да може да се извлече максимума от неговата задвижваща система. В случая това е хибриден агрегат, който включва 3-цилиндров бензинов двигател 1.2 PureTech, съчетан с 48-волтов модул за съвкупна мощност от 136 к.с. Електрическият мотор с мощност 29 к.с. (21 kW) е интегриран в 6-степенната автоматична скоростна кутия с двоен съединител e-DCT, а батерията, която захранва системата, е с капацитет от 0,9 kWh.


Citroën – C4 и C4 X


На пътя C4 се движи предимно с изключен бензинов двигател, позволявайки разход от около 5,5 л/100 км. Дори когато двигателят с вътрешно горене се активира, можете да шофирате с ниски обороти, като държите крака си на педала на газта постоянно с винаги силен въртящ момент. Има и система за регенерация на енергията при спиране, която се задейства при намаляване на скоростта и влизане в завои.

Впрочем, при пътуване с повече завои е по-добре да използвате ръчния режим на скоростната кутия, което ще ви позволи поддържане на по-високи обороти на двигателя. В автоматичен режим може да се избира между три варианта на работа на трансмисията - Eco, Comfort и Sport, като последният малко заблуждава с името си. Защото, както вече стана дума, това не е спортна кола и нейната сила е другаде.


Citroën – C4 и C4 X


В същото време обновените Citroën C4 и C4 X се предлагат и в изцяло електрически варианти, като успяхме да тестваме и един от тях. При фейслифта към версията със 136 к.с. и батерия с 50 kWh е добавен вариант със 156 к.с., при който батерията има капацитет 54 kWh. Това води до увеличение на пробега от 360 на 420 км, което може да изглежда малко, но не е без значение при днешните реалности на пазара на електрически превозни средства.

И тук определението „излизане от шаблон“ важи с пълна степен. Като поведение на пътя електрическият вариант е коренно различен от хибридния, като това се дължи на допълнителната тежест на батерията. Така автомобилът стои като „на релси“, което го прави много приятен за каране дори на път с много завои. Аеродинамиката също подобрява общото усещане от представянето, но пък размерите не са особено подходящи за движение в града, където, поне засега, е основното предимство на електрическите превозни средства.


Citroën – C4 и C4 X


Като цяло, може да се каже, че тези два автомобила на Citroën – C4 и C4 X, продължават да следват целта на френския производител за една наистина сериозна промяна. На всички е ясно, че романтичните времена в автомобилната индустрия отминаха отдавна. Вече всичко зависи от това не какви коли – като технологии и дизайн, правиш, а колко продаваш. И тези неща често не са свързани. И дори да си създал някои от най-големите шедьоври в историята, трябва да си гъвкав и предприемчив, не само за да оцелееш, но и да печелиш пари. Защото, ако не го правиш, никой няма да не търпи (това важи с пълна сила за Stellantis, чиято собственост е Citroën).

И когато става дума печалби, цените са от основно значение. При C4 те стартират от 50 963 лева за хибридното C4 със 136 к.с. Любопитното обаче е, че има и по-евтин вариант на модела, където същата задвижваща система развива 100 к.с. И тя струва от 49 216 лева. При по-мощната версия с най-високо ниво на оборудване Max цената вече е 59 645 лева. Eлектрическото C4 започва от 68 923 лева и стига до 78 453 в най-скъпия вариант на оборудване.


Citroën – C4 и C4 X


При C4 X стойностите са малко по-високи – между 53 370 и 59 168 лева за хибридното задвижване, и от 69 995 до 79 417 лева за електрическата версия. Трябва обаче да уточним, че цените са с ДДС, което значи, че има възможност за спестяване, при това не малко.


0 от 500
  • #31
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Хахохи ( преди 1 месец )
    Боли ги главата 50 000лв. за ситроен пригоден за такси или друго возене. Аре по-сериозно вече, но парите за нищо ги нямате. Около тези суми бих взел Кашкай или Спортидж. До тогава си карам дъстър за 40 000лв.
  • #30
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Мислех ,че ще коментирате цените и техн.характеристики на колите , а вие се хванахте с размера на гумите .Все пак с три цилиндъра и 100 к.с предпочитам Сандеро на газ и 20к по-евтино пред тези "сутиени"
  • #29
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    на kamaz дори емблемата не е руска а нормално е барабанни спирачни апарати се ползват в тежко натоварен транспорт поради спецификата на работа но камион не е спорт
  • #28
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 27 ( преди 1 месец )
    Знаеш ли кой е абсолютният шампион на рали Дакар с най много победи в историята? Отборът на КАМАЗ (Русия). Цели 19 пъти са на първо място на най тежкото рали в света. А знаеш ли че този състезателен камион Kамаз в натоварено положение за състезание тежи 16 тона, двигателя е дизел над 1050 коня и камиона е оборудван със барабанни спирачки! Само истинските инженери които разбират от автомобили могат да си отговорят на въпроса ЗАЩО руснаците не са сложили дискови спирачки на състезателния камион.
  • #27
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    спортни автомабили използват дискове с охлаждащи вентилирани канали като двете триещи се повърхности са пробити отвари или прорези и противно на общоприетото мнение не се използват за охлаждане въпреки че помагат за това а са за изпускане на газове при интензивно спиране материалът на накладките и дисковете се нагрява и започва да се изпарява и създава тънък слой газ между накладката и диска предотвратявайки контакта и намалява ефективността на спирачките при употреба в дъжд от прегрята пара
  • #26
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    мацки джанти деветнайски истината е че с малки джанти един автомобил не стои красиво според сексолози дължината дебелината и формата на половия член няма нищо общо с неговата функция при възпроизводство но размера формата дебелината има значение за противоположния пол с автомобилите е същото излез на среща с баничарка и отиди после на ресторант и после паркирай пред елитен хотел и разкажи после как минала вечерта така че всимко в живота е подчинено на това как да впечатлиш обкръжаващата те среда
  • #25
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Грозно е. Никаква храмония в дизайна.
  • #24
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    "Един от моделите, следващи най-добре този подход е Citro
  • #23
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Стига смехотвории - 4квч давали 60 км пробег, по тази логика и 54 трябва да стигат за 7-800км... После видиш ли китайския метод бил фалшив и лъжел.
  • #22
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Сега като погледнах на пазара какво се предлага и ми стана още по смешно щото виждам че вече са пуснали дори профил 265/30R22 което е пълна идиотщина от инженерна гледна точка. Но явно има достатъчно балъци и производителите се възползват да им обират парите. Тези които не могат да ме разберат какво им казвам щото са технически неграмотни и си нямат никаква представа от физика и автомобили. Плащайте си се радвайте на живота. Какво друго да ви кажа.....Живи и здрави бъдете.