Tesla има проблем. Американската компания продава много по-малко коли на два от основните си пазари – в Европа и САЩ, като спадът на Стария континент е особено осезаем - почти 50%. Цифрите за януари са достатъчно красноречиви, като има няколко причини.
Първата от тях е поведението на Илон Мъск, който разочарова както американците с подкрепата си за Доналд Тръмп, така и европейците, които не харесват различните намеси на изпълнителния директор на марката в политиката на Стария континент. А милиардерът го стори на няколко пъти, като това засегна особено германците.
Друга от причините е ниската наличност на автомобили на склад. Както всяка година, компанията форсира продажбите през последното тримесечие, за да приключи с по-добър резултат. Но това неминуемо оказва влияние в началото на новата година, когато наличностите са ниски.
След това идва и случващото се с Tesla Model Y. Новият кросоувър беше представен наскоро, като е доста различен от своя предшественик. Неговите продажби в Китай вече стартираха, като моделът се предлага вече в Европа и САЩ, но само в Launch Edition.
Фактът, че пълната гама все още не е налична, означава, че много потенциални купувачи чакат допълнителни версии. Ето защо продажбите се забавят, но спадът им е много сериозен, като продажбите в Европа намаляват наполовина (-47,7). Ето как се справя Tesla на основните пазари на континента през януари:
Великобритания - 1 293 продажби (-18,2% спрямо януари 2024)
Франция - 1141 продажби (-63,4%)
Нидерландия - 926 продажби (-42,5%)
Норвегия - 663 продажби (-40,2%)
Испания - 269 продажби (-75,4%)
Швеция – 394 продажби (-46,0%)
Дания - 451 продажби (-40,9%)
Португалия – 380 продажби (-31,0%)
Италия - 265 продажби (-13,4%)
За да се обясни текущата ситуация на Tesla, може също да се види какво се случва в Калифорния, най-големият пазар на електрически автомобили в САЩ. Години наред компанията на Мъск доминираше в този щат с непрекъснато нарастващи продажби. Сега обаче се отчита спад.
Като цяло през 2024 регистрациите на автомобили с нулеви емисии са се увеличили с 1,2%, но тези на Tesla са намалели с 11,6%, което е близо 27 000 по-малко доставени електрически превозни средства. Без Tesla пазарът в Калифорния е нараснал с 20% и въпреки че марката все още води с дял от 52,5%, няма как да се пренебрегне факта, че той е бил над 60% през 2023.