IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо продажбите на Tesla в Европа спаднаха наполовина

Американският производител има проблеми и на домашния си пазар

Tesla има проблем. Американската компания продава много по-малко коли на два от основните си пазари – в Европа и САЩ, като спадът на Стария континент е особено осезаем - почти 50%. Цифрите за януари са достатъчно красноречиви, като има няколко причини.


Tesla Model Y


Първата от тях е поведението на Илон Мъск, който разочарова както американците с подкрепата си за Доналд Тръмп, така и европейците, които не харесват различните намеси на изпълнителния директор на марката в политиката на Стария континент. А милиардерът го стори на няколко пъти, като това засегна особено германците.

Друга от причините е ниската наличност на автомобили на склад. Както всяка година, компанията форсира продажбите през последното тримесечие, за да приключи с по-добър резултат. Но това неминуемо оказва влияние в началото на новата година, когато наличностите са ниски.

След това идва и случващото се с Tesla Model Y. Новият кросоувър беше представен наскоро, като е доста различен от своя предшественик. Неговите продажби в Китай вече стартираха, като моделът се предлага вече в Европа и САЩ, но само в Launch Edition.


Tesla Model Y


Фактът, че пълната гама все още не е налична, означава, че много потенциални купувачи чакат допълнителни версии. Ето защо продажбите се забавят, но спадът им е много сериозен, като продажбите в Европа намаляват наполовина (-47,7). Ето как се справя Tesla на основните пазари на континента през януари:

Великобритания - 1 293 продажби (-18,2% спрямо януари 2024)

Франция - 1141 продажби (-63,4%)

Нидерландия - 926 продажби (-42,5%)

Норвегия - 663 продажби (-40,2%)

Испания - 269 продажби (-75,4%)

Швеция – 394 продажби (-46,0%)

Дания - 451 продажби (-40,9%)

Португалия – 380 продажби (-31,0%)

Италия - 265 продажби (-13,4%)

За да се обясни текущата ситуация на Tesla, може също да се види какво се случва в Калифорния, най-големият пазар на електрически автомобили в САЩ. Години наред компанията на Мъск доминираше в този щат с непрекъснато нарастващи продажби. Сега обаче се отчита спад.


Tesla Model Y


Като цяло през 2024 регистрациите на автомобили с нулеви емисии са се увеличили с 1,2%, но тези на Tesla са намалели с 11,6%, което е близо 27 000 по-малко доставени електрически превозни средства. Без Tesla пазарът в Калифорния е нараснал с 20% и въпреки че марката все още води с дял от 52,5%, няма как да се пренебрегне факта, че той е бил над 60% през 2023.


0 от 500
  • #55
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Jay до 53 ( преди 1 месец )
    Хаха Zeekr, Nio, BYD били по-добри от Тесла!?? Няма такъв *** просто! То не е като да гледаш клипчета в нета и да ходиш по София Ауто изложенията!? Иначе да, по лаченки са вътре особенно X-peng и Nio, разбирам колко си карал ел автомобил!
  • #54
    4 rate up comment 1 rate down comment
    до 53 ( преди 1 месец )
    Какви чудеса при хибридите? Голяма реклама, а като дойдоха и ги измериха по пътищата на Европа, се оказа, че задвижването на китайските ударници е по-неефективно (по народному - харчи повече) от почти всички конглокенти. Сигурно щото в Китай магистралите са до 100км/ч. За оакания им външен вид да не говорим.
  • #53
    1 rate up comment 8 rate down comment
    Сибирь ( преди 1 месец )
    В сравнение с китайските автомобили Тесла е пълен *** , при това преоценен. Лошото е ,че европейските електрички са още по-зле. От друга страна Китай е в положението на САЩ през 50-те и 60-те години - увеличаващ се процент на средна класа и богати ,много пари ,позволяващи да привличат нужните им хора от цял свят. Отделно китайците правят чудеса при хибридите. Обмислям ел.кола , но ще е или BYD или Zeekr ,любимите ми NIO са скъпи , а Денза не се внасят
  • #52
    5 rate up comment 1 rate down comment
    До 51 ( преди 1 месец )
    Модел Y със сигурност ще се продава добре, но Тесла реално имат 2 автомобила в портфолиото си - модел Y и 3. S и X имат жалки продажби, а Сайбъртрака носи около 10к долара загуба при производството си и продажбите му са слаби. Автомобилите носят 90% от приходите на Тесла и няма как тази капитализация от 1.2 трлн. долара да бъде обоснована. С един, два модела не става да се гонят рекорди по продажби. Отделно от това, бранда понася щети от действията на своя изпълнителен директор
  • #51
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Жицата ( преди 1 месец )
    Нормално и естествено е конглокенцията да отхапва дял. Нормално е след като се очаква нов модел никой да не пипва стария. Ненормално всички да предвещават смъртта на Тесла, а модел У втора поредна да е най-продаваният на планетата. Още по шантавото е, че като гледам новия почти знам коя ще е най- продаваната кола и тази година.Момчета отворете си очите. Не живейте в миналото.
  • #50
    3 rate up comment 0 rate down comment
    До 35 TSLA ( преди 1 месец )
    Първото тримесечие ще е катастрофа. Дори Модел Y да е най-продаваната кола в света за 2025, това нищо не променя - Сайбъртрака е пълен флоп, Модел 3 върви добре, но е седан, а потребителите не търсят такива, S и X са вече стари модели с нулев интерес. Мъск разчита на роботизираните таксита, но това е далечна перспектива от поне 4-5 години. И Оптимус, но това също няма да се случи утре. С отлична печалба излязох на $400 за акция
  • #49
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Do 47 ( преди 1 месец )
    При хибридите е 23%, научи се да четеш и ти като предния разбираш
  • #48
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Do 47 ( преди 1 месец )
    Ръстът е при електромобилите, защо лъжеш така нагло? Иначе да на общия пазар има два процента спад а на Тесла както казах 60% спад
  • #47
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Смени очила ( преди 1 месец )
    Германия има спад от -2% на целия пазар за януари 2025. Ръстът е при хибридите и плъгин хибридите. Заради новите евро изисквания. Чистите електромобили имат дял около 13% от всички продажби. Вземи отиди до оптиката.
  • #46
    5 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Който не е разбрал това беше апогея на Тесла като автопроизводител. Освен ако не изкара някаква евтина електричка под 30к долара която малко да разбърка пазара, но истинска, а не роотаксито което без автопилот (какъвто няма) е безмислено, вече няма къде да разсте. Големите продажби на електрички са в Китай, а там минаха на родно производство. Няма от къде да дойде големия ръст.