Мравките са широко известни със своето високо организирано социално поведение и отдавна вдъхновяват учените за нови изследвания. По-специално вниманието им беше привлечено от прости решения на сложни проблеми, сега учените смятат, че мравките са в състояние да помогнат на хората да разрешат един от най-неотложните проблеми на съвременния свят - задръстванията.
В ново проучване, публикувано в PHYS.org, двама професори от университета в Тренто се фокусират върху разбирането на поведението на мравките - учените се опитват да разберат как насекомите успяват да се движат по подреден начин, без спирания и прекъсвания, дори в големи количества.
Според Марко Гериери, професор, специализиращ пътна и железопътна инфраструктура в катедрата по гражданско и екологично инженерство, и съавтор на изследването, мравките са едни от малкото видове на Земята, които могат да се справят с двупосочния трафик, подобен на този по градски улици и кръстовища. Но за разлика от хората, мравките успяват да се движат гладко и без задръствания.
По време на изследването учените наблюдават 30-сантиметрова следа от мравка, което е еквивалентно на 100 дължини на тялото на всяка мравка. Екипът анализира кадрите с помощта на алгоритми за обучение и проследява движенията на отделните индивиди, картографирайки техните траектории, скорости, потоци и плътности.
Известно е, че мравките следват следи от феромони, маркирани от мравката водач. Насекомите се движат в колони с малки пропуски и без изпреварване. Според професор Хериери тази тактика вероятно би могла да бъде полезна и при хората.
Екипът вярва, че бъдещите системи за трафик на автономни превозни средства могат да бъдат вдъхновени от поведението на мравките. Учените също смятат, че подобно на мравките, които комуникират с помощта на феромони, свързаните и автоматизирани превозни средства в бъдеще вероятно биха могли да използват напреднали комуникационни технологии, за да комуникират помежду си и да управляват пътната инфраструктура.
Предполага се, че подобен подход може да помогне на учените да формират координирани конвои, движещи се с висока скорост в тясно разположени успоредни ленти. Авторите на изследването смятат, че това може да подобри ефективността на движението по пътищата и също така е вероятно да помогне за намаляване на вредните емисии.