IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Колко е спаднала цената на електрическите автомобили от 2018 до днес

В Европа и САЩ разликата спрямо колите с ДВГ все още е чувствителна

Основният проблем с бързото приемане на електрическите автомобили в световен мащаб е високата им цена. За никого не е тайна, че електрическото превозно средство обикновено е много по-скъпо от това с двигател с вътрешно горене. Разработването на така наречените автомобили с нулеви емисии е не само скъпо, но и сложно, като се има предвид геополитиката на компонентите на батериите, пише в свой анализ за Motor 1 анализаторът Фелипе Муньос от JATO Dynamics.


цени на EV


В резултат на това голяма част от усилията на производителите и общественото внимание се фокусират върху крайната цена на електрическите автомобили (известни още като електрически превозни средства с батерии, BEV). Това е ключов елемент, който определя разпространението на тези превозни средства.

За съжаление, изкривяванията, породени от правителствените стимули и търговските тарифи, усложняват усилията за намаляване на цената. Въпреки това досега е постигнат известен напредък. Според последното проучване на JATO Dynamics, средната цена на дребно (без стимули и отстъпки) на електрически автомобил в Европа (Еврозоната) е намаляла с 11% (цени, коригирани спрямо инфлацията) между 2018 и 2024. В САЩ намалението е все по-голямо, със спад от 26% за същия период.

Добрата новина идва в момент, когато цените на автомобилите с двигател с вътрешно горене (ДВГ) се повишиха. В еврозоната например бензиновите, дизеловите и „меките” хибридни автомобили са увеличили средната си цена със 7% между 2018 и 2024. По този начин разликата в цените между BEV и ДВГ е спаднала от 42% през 2018 до 19% миналата година. Въпреки че 19% все още е много, потребителите могат да започнат да усещат по-малките разлики в цените.

Напредъкът обаче изглежда доста слаб, като не е ясно дали намаляването на цените на електрическите автомобили е следствие или причина за нарастващото търсене на тези превозни средства. Въпреки трудностите, пред които са изправени, и все по-дългата времева рамка за пълния преход, електромобилите ще останат. Те са съществена част от бъдещите планове и целите на автомобилните производители. Масово преминаване към тях все още не се случило, поне на Запад, с очевидното и добре известно изключение на Норвегия, разбира се.

Китай обаче разказва различна история. Миналата година продажбите на BEV представляват около 51% от общия брой BEV в света и причините са доста очевидни. Икономиите от мащаба и сигурността при производството на компоненти за батерии позволиха на китайските автомобилни производители да намалят крайната цена на своите все по-конкурентни електрически автомобили. Всъщност Китай направи толкова много за толкова кратко време, че положителната история за падащите цени на Запад изглежда бледнее в сравнение с това, което клиентите плащат за електрически автомобил там.

Днес в Китай можете да си купите чисто нов BEV само за 3250 евро или 3450 долара. Средната цена на дребно на електрическите автомобили, предлагани на пазара, е 29 682 евро (31 400 долара). Това е около половината от цената в Европа и САЩ, които изостават значително от Китай, когато става въпрос за електрически автомобили. Докато не осигурят веригата за доставки, за да произвеждат свои собствени батерии, на производителите извън Китай ще им бъде трудно да манипулират цените. Въпреки това, въвеждането на по-достъпни модели, които се появят на пазара през 2025, вероятно ще продължи да намалява цената и да се доближава поне до това, което в момента плащате за автомобил с вътрешно горене.


0 от 500
  • #5
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Друга възможна причина за скока на цената (макар това да е лично моя спекулация) субсидиите им да важат само за коли продадени на вътрешния пазар. Съответно износа трябва да е на пълната цена на колата.
  • #4
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Пропускаш мита, хомолагации, вероятно и оборудване. Защото да беше само Дачия добре, ами Тесла Модел 3 например? При положение че тя със сигурност е 1:1 с тази за китайския пазар и тя скача значително. Макар и "само" 1/3. Ако беше измама нали вносителите на дребно щяха да се избиват да внасят коли от Китай.
  • #3
    6 rate up comment 7 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 1 месец )
    Първо - въпреки великия спад на цените на батерии, с което ни проглушиха ушите електриците - явно такъв няма. Второ въобще не става дума за цената на автомобила - въпросът е цена на километър (усреднени статистически стойности), в което влиза и обезценяването на ЕЛ. И като сложиш висока покупна цена + ниска продажна цена (+ риск, който не се и калкулира) и нещата за ЕЛ направо ИЗДИШАТ! Още повече, че цената за зареждане също не е толкова ниска, камо ли безплатна!
  • #2
    7 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    #1, за повечето хора е само цената. Но теорията за икономия от мащаба издиша. Дачия Спринг e китайската кола Dongfeng EV EX1 PRO, която в Китай се продава за 7800 долара, а тук за 46000 лв. Е мащабът е същия, цената е друга. И тия цени са отпреди да се заговори за скъпите мита. Тая кола да се докара струва 2000 долара, ДДС 2000 долара и пак излиза 2 пъти по-евтино от цените тук. Всичките са така, тъй че само лъжат колко е скъпо и как са на загуба.
  • #1
    10 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Не разбрахте ли, че не е само цената?