Всички автомобили губят от ефективността си в студеното време. Независимо дали се задвижват от ДВГ или електричество, разходът за гориво/ток се увеличава при по-суровия зимен климат. Това е неприятната новина за всички шофьори, независимо от задвижването.
Добрата новина за собствениците на електромобили е, че сезонните колебания не оказват толкова голямо влияние върху ежедневното шофиране или зареждане, колкото някои си мислят. Това обаче трябва да се има предвид особено при пътуванията през зимата, където по магистралите пробегът значително намалява заради по-високата скорост и водачите трябва да разчитат на обществени мрежи, тъй като са далеч от удобствата на домашното зареждане.
Американската компания Recurrent направи ново мащабно проучване в страната, за да установи колко пробег губят електрическите автомобили в студеното време. Анализирани са реални данни от над 18 000 превозни средства в САЩ от 20 популярни модела. Проучването показа, че електрическите автомобили, оборудвани с термопомпа запазват средно 83% от пробега си при температура от 0 градуса в сравнение със 75% при тези модели, които нямат такава.
Както се знае, термопомпата пренася топлина от външния въздух, дори при студени условия. Подобно на климатика, тя също използва хладилен агент и компресия, за да произвежда горещ въздух много по-ефективно. За всяка единица консумирана електроенергия термопомпата може да генерира 3-4 единици топлина, което я прави значително по-енергийно ефективна от съпротивителното отопление. Ефективността обаче рязко намалява, когато температурата падне под минус 10 градуса по Целзий.
Както показва проучването, това дали един електромобил има термопомпа или не, не оказва чак толкова съществено влияние върху пробега. В Топ 10 на изследваните модели има четири на Tesla с термопомпа, които при нула градуса запазват от 86 до 89% от пробега си в сравнение с този при идеална температура (максималният за всеки конкретен модел при температура 20-20,33 градуса по Целзий).
Два модела на Rivian, които нямат термопомпа обаче, запазват от 81 до 83%, което не е чак толкова по-малко. Не така стоят нещата при Chevrolet Bolt, Ford Mustang Mach-E и VW ID.4, които губят от 39 до 31% от максималния си пробег при идеална температура.