Преди няколко седмици марката YangWang на китайския производител BYD пусна видео, показващо своя изцяло електрически суперавтомобил U9, който прескача голяма дупка, благодарение на своята хитра система за активно окачване. Това е функция, която никога преди не сме виждали на сериен автомобил, но технологията не е нова.
Още преди 20 години Bose - същата компания, най-известна със слушалки с шумопотискане и високоговорители от висок клас, представи усъвършенствана електромагнитна система, която може да направи абсолютно същото. Между 1980 и 2004 Bose разработва система за окачване, която трябва направи революция в луксозните автомобили. „Проект Звук“, както е известната разработката, се ръководи лично от основателя на компанията Амар Босе, като е държан в най-строга тайна и не присъства дори в счетоводните документи на Bose.
Инженерите на компанията използват някои от технологии, открити в нейните високоговорители. Те закупуват два модела Lexus LS и оборудват един от тях с усъвършенствани електромагнитни двигатели, задвижвани от електрически усилватели и превключватели. Тази система може да адаптира окачването към специфични пътни условия и да изглади всяка една неравност и несъвършенство на пътя.
През 2004 Bose показна на света колко напреднала е системата. Докато обикновеният Lexus LS занася и се разклаща по време на завиване, LS с окачване Bose остава напълно плоско. То работи особено добре при вълни и дори когато колелата на автомобила са силно разклатени, каросерията на автомобила можеше да остане идеално стабилна. И, да - оборудваният с окачване Bose Lexus може буквално да прескача малки препятствия.
Това е страхотна функция, въпреки че има малка практическа полза в реалния свят. Въпреки че технологията беше безспорно впечатляваща, тя има фатален недостатък - не е практична. За съжаление, системата се оказва едновременно тежка и ужасно скъпа, което я прави неподходяща за серийни автомобили. В крайна сметка Bose трябва да отложи проекта и да насочат усилията си в друга посока.
Инженерите на компанията адаптират технологията, за да създадат Bose Ride - седалка с активно окачване за шофьори на търговски камиони. Със сигурност тя е по-малко вълнуваща от скачащ седан, но със сигурност е по-полезна.
Затова, докато гледате как YangWang прескача дупка и се движи на три колела със своето окачване Disus X, спомнете си, че BYD не е първата компания, която създава такава система.