IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо се развалят вариаторите?

Ето как да удължите живота на тези скоростни кутии

Съвременните автомобили се предлагат с няколко вида трансмисии. В допълнение към класическите хидромеханични автоматични трансмисии, способни да изкарат около 250 000 километра, има преселективни роботизирани трансмисии, както и вариатори (безстепенни, CVT). Общоприето е, че последните не са достатъчно надеждни. Вярно ли е това и как може да се удължи експлоатационният им живот? Отговор дават експерти ето Auto.Mail.


вариатор


Как работи вариаторът?

Безстепенната трансмисия започва да се използва на различни видове оборудване, предимно на моторни шейни, още през 70-те години на миналия век. Тези устройства изискваха чести интервенции и не изкарваха дълго, което все още се отразява на отношението към тях. Те обаче започнаха да се използват в автомобили едва след изобретяването на издръжлив ремък, който може да работи при високи натоварвания в продължение на много години.

Вариаторът (CVT - continuously variable transmission) работи чрез промяна на предавателното отношение чрез движещи се ролки. В резултат на това смяната се извършва плавно, без резки удари и резки ускорения, какъвто е случаят с конвенционалните хидромеханични автоматични трансмисии. Вариаторът няма фиксирани първа, втора, шеста и други предавки, както няма и обикновените планетарни предавки.


вариатор


Следователно, по отношение на поведението, тази трансмисия е фундаментално различна от всички останали, което прави купувачите предпазливи. Колата ускорява равномерно и често при набиране на скорост оборотите на двигателя не се увеличават, а замръзват на едно ниво или дори намаляват.

Вариаторите биват няколко вида - клиновидни с ролки с променлив диаметър, верижни, тороидални... Първият вид е най-често срещан. Интересно е, че за смазване на веригата се използва специална течност, която променя фазовото си състояние под силния натиск, който се получава в точката на контакт с шайбата. Това позволява на веригата да предава значителни сили без почти никакво приплъзване, въпреки много малката контактна площ.


вариатор


Често срещани повреди

Най-често се срещат три „болести“ на безстепенните трансмисии. Първо, това е повреда на конусните лагери. Тази неизправност е придружена от бръмчене и може да се появи дори при малък пробег. Има няколко причини за повреда на лагера. Най-често срещаното е замърсяване на повърхността, като понякога се запушват 2 маслени филтъра наведнъж, след което и магнитът за задържане на големи частици се запушва. Експлоатационния живот на лагерите може да бъде увеличен, като маслото се сменя на всеки 30 000-50 000 км.

Второ, чужди частици попадат в клапана за резуциране на маслото и го карат да блокира, което прави налягането на работната течност нестабилно. В резултат на това циркулацията на маслото се нарушава, ремъкът трие повърхността още повече и износването се увеличава. Налягането в системата започва да скача и ремъкът на вариатора се изплъзва, което води до триене и повишаване на температурата.


вариатор


Третият често срещан проблем е прегряването. Когато температурата на маслото се повиши, сигнал от сензора се изпраща към електронния блок, след което скоростната кутия преминава в авариен режим.

Как да увеличите експлоатационния живот?

Ако работите правилно с вариатора, той може да изкара толкова дълго, колкото хидромеханичната автоматична скоростна кутия. Ресурсът на такава скоростна кутия наближава 150 000-180 000 км. Проблемът обаче е, че не всеки обаче кара CVT правилно. Необходими са само няколко неуспешни завъртания в кал или сняг, за да причинят сериозни поражения на устройството.


вариатор


CVT изисква специално внимание през зимата

В студено време вариаторът не може да се използва без да е напълно загрян. Когато смазочният флуид е студен, ремъкът пробива защитния филм и надрасква повърхността на конуса. Такива места концентрират голямо напрежение и с увеличаване на натоварването износването се увеличава. Затова, когато не е загряла трансмисията реално влиза в авариен режим и кара така, докато достигне работна температура. Разходът на гориво се увеличава и като цяло ефективността на CVT рязко пада през зимата.

Набраздяването води до метални стърготини и образуване на микростружки, които замърсяват маслото. Често такива процеси в скоростната кутия на невнимателни шофьори се случват след пробег от 60 000 км.Ето защо е необходимо да управлявате внимателно вариатора, да го затоплите добре през зимата, да не карате колата в калта и да се опитате да не натоварвате автомобила с рязко ускорение и спиране.


0 от 500
  • #5
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    Карал съм коли със следните скоростни кутии - 6ск ZF - около 6 години, 6ск DSG 8 години, сега от 1 г 8ск ZF сложен на майлд хибрид. За първи път имаме е вариатор - чисто нова корола хибрид. Взехме я преди коледа. Определено трябва свикване с вариатора не знам дали е чуплив, с другите ми автоматици не съм имал никви грижи. Колкото и странно да е DSG-то ми харесва повече от ZF.
  • #4
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Fury ( преди 1 месец )
    Ами не знам дали е така, но Мерцедесите Б класа, които са с вариатор масово ги използваха в Германия за таксита и като минат 500 х. км идваха в България и още вървят (кремавите).
  • #3
    2 rate up comment 1 rate down comment
    На баба ви дедовеца ( преди 1 месец )
    Аз пък като недовиждам реших, че най-накрая са открили защо се развалят вибраторите...
  • #2
    16 rate up comment 4 rate down comment
    112 ( преди 1 месец )
    Затова избягвайте вариаторна скоростна кутия...
  • #1
    14 rate up comment 1 rate down comment
    Вин ( преди 1 месец )
    С две думи: карай нежно, внимателно, с мисълта, че всяко "изрязване" ти бърка в джоба ако колата е твоя и те засяга!