Cupra Ateca - първият модел на новата испанската марка, приключи кариерата си. В края на декември 2024 производителят спря приема на поръчки за SUV-модела, оборудван с ДВГ, който се предлагаше с мощност до 300 к.с., като той отстъпи място на хибрида Terramar. Неговият братовчед - Seat Ateca, обаче ще остане поне до 2030.
Така Cupra Ateca излиза в пенсия, след като се задържа на пазара 6 години. Именно с този модел дебютира брандът Cupra, който дълго време беше спортно подразделение на Seat и разработваше спортните и най-мощни версии на испанския производител Seat.
През октомври 2018 под ръководството на Cupra беше пуснат „мускулест“ вариант на Seat Ateca, но Лука де Мео (настоящият ръководител на Renault Group), който по това време беше начело на Seat, реши да превърне спортното подразделение в независима марка. Така автомобилът е наречен Cupra Ateca и стана първият модел в гамата Cupra, предлаган на пазара заедно със Seat Ateca.
Същата стратегия беше възприета с Leon, преди появата на модели, които не са получени от Seat. Сега Cupra затвори книгата за поръчки за Ateca, който се произвежда в завода на Skoda в Красини (Чехия) заедно със своя близнак от Seat. А продажбите ще продължат, докато бъдат изчерпани натрупаните запази при дилърите на марката.
Първоначално Cupra Ateca се предлагаше само с четирицилиндров бензинов двигател с турбокомпресор. 2,0-литровият мотор развива 300 к.с. и 400 Нм, като е комбиниран със задвижване на четирите колела чрез седемстепенна скоростна кутия с двоен съединител. След това гамата беше разширена с пристигането на 1,5-литров мотор със 150 к.с., който направи модела по-достъпен.
Въпреки това, подобно на конкурентите, цените на модела се повишиха значително след излизането му на пазара. За 6 години цената на Ateca скочи с близо 13 000 евро и достигна 55 500 евро. Заради новите екологични стандарти в Европа данъкът на 2,0-литровия мотор беше възможно най-високия на някои пазари в ЕС, което допълнително повиши цената на модела и се отрази на продажбите му.
В крайна сметка Cupra пусна два нови модела, които ще заемат мястото на Ateca. Това са кросоувъра Formentor, който е малко по-дълъг (4,45 метра срещу 4,39), и SUV Terramar (4,52 метра). И двата се предлагат с електрифицирани двигатели (MHEV и PHEV), като първият е бензинов „мек“ хибрид. В същото време Seat Ateca ще остане на пазара до 2030, като ще бъде обновен през 2027.