Японската компания Honda използва изложението за потребителска електроника CES-2025, за да представи предсерийни прототипи на два електрически автомобила. Те са разработени от нулата и ще играят основна роля в електрическото бъдеще на марката.
Двата модела от глобалното семейство Honda 0 са развитие на концепциите, представени година по-рано. За разлика от тях новите прототипи са много по-близо до серийното производство. Производителят все още не е предоставил никакви технически спецификации или точни дати за стартиране на производството. Известно е само, че то ще се извършва в завода на Honda за EV в американския щат Охайо, като продажбите и на двата електромобила ще стартират догодина.
Седанът се казва Honda 0 Saloon, а кросоувърът - Honda 0 SUV. На външен вид и двата модела са възможно най-далеч от традиционните електрически превозни средства, като SUV-ът получава футуристична каросерия и люлеещи се врати. Отвътре моделът изглежда не по-малко провокативно. Няма конвенционални странични огледала - тяхната роля се изпълнява от екрани и камери. Разположението на кабината е традиционно - два реда седалки и пет места.
На свой ред Honda 0 Saloon донякъде прилича на външен вид на Lamborghini Gallardo. Моделът е без задно стъкло поради изключително ниския покрив и високия ръб на багажника. Въпреки цялата си оригиналност, представители на компанията твърдят, че дизайнът няма да причини неудобства по време на работа.
Прогнозният пробег на двата модела надхвърля 400 км, като ще варира в зависимост от версията. Софтуерът е базиран на операционната система ASIMO OS на Honda (наречена на хуманоидния робот на компанията), която интегрира електронни асистенти и информационно-развлекателна система и има способността да се самообучава и адаптира към нуждите на конкретен шофьор.
В оборудването ще влиза и автопилот от ниво III, като за разработката на неговите софтуерно контролирани функции Honda получава помощ от Renesas - компания, която създава модерни процесори. Операционната система ще се актуализира по въздуха. Така в моделите от семейството 0 автопилотът ще може да поеме контрол не само при шофиране в задръствания, но и при нормално шофиране, като вземе предвид възможните извънредни ситуации. Изкуственият интелект помага за обучението на автопилота, използвайки голям масив от данни.
До 2030 г. Honda планира да пусне седем автомобила от „нулевото“ семейство. Всички те ще получат управляващ блок с един микропроцесор, базиран на чипа R-Car X5 с капацитет от 400 трилиона операции в секунда (планира се увеличение до 2000). Той ще отговаря за всички функции в колата наведнъж.
Още снимки на двата концептуални модела - вижте в галерията: