IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Босът на Toyota: Nissan не ни е търсил за помощ!

Според Акио Тойода сливането на големия конкурент с Honda може да се превърне в проблем

Докато автомобилната индустрия се подготвя за несигурно бъдеще, консолидацията на големи играчи и бивши жестоки конкуренти изглежда неизбежна. И все пак - преди омаломощният Nissan да потърси партньор, с който да се слее, той не се обърна за помощ към най-големия исторически "враг" Toyota.

 
Акио Тойода


Говорейки на изложението CES 2025 в Лас Вегас, лично босът на Toyota -  Акио Тойода, коментира задаващата се консолидация в японската автомобилна индустрия между Honda и Nissan. И отрече компанията му да е участвала в подобни разговори. „Nissan не се обърна към Toyota за каквито и да било сливания - каза Тойода - но дори и да бяха обмислили това, определено щеше да е нарушение на антимонополните закони“.

Тойода намекна, че японското правителство (и може би дори други власти, където оперират тези глобални компании), може да са се противопоставили на обединението между преки конкуренти. Изглежда няма притеснения в Nissan и Honda, които са готови да започнат преговори за сливане тази година с цел да се обединят до края на лятото на 2026 година.

 
Honda-Nissan


Тойода дойде на CES, за да популяризира Woven City, предстоящ инкубатор за стартиране на автомобилния производител на живо, разположен в подножието на планината Фуджи. Босът, който е повече от десетилетие  главен изпълнителен директор на компанията, основана от неговия дядо, коментира и по-обширно темата. Японската автомобилна индустрия е под натиск за електрически и софтуерно дефинирани превозни средства от страна на Китай. 

„Ако знаех какво ще се случи оттук нататък, мисля, че щях да стана много богат, като направя някои инвестиции“, пошегува се Тойода. Той ли не знае! „Но ние виждаме неясно бъдеще. Не знаем какво ще се случи. Това е доста интересна, предизвикателна ера, в която трябва да управляваш“.

Всички големи производители на автомобили в Япония стартират от различни позиции новата година. Toyota остава изключително печеливша и водеща в света по обем на продажбите. Но далеч не е имунизирана срещу насрещните ветрове, особено що се отнася до тези от Китай. Въпреки че остава доминиращата сила в хибридните автомобили, Toyota до голяма степен, поне според някои, е закъсняла с напълно електрическите автомобили и бързо губи пазарен дял в някога изключително печелившия пазар на Китай.

 
Toyota, Акио Тойода, твърдотелни батерии ,твърд електролит


Toyota също се бори да навакса изоставането си на фронта на софтуера, тъй като все повече и повече играчи се стремят да подражават на Tesla, Rivian и китайски марки. Те надграждат колите с нови технологични функции, като таксуват шофьорите за тази привилегия.

Honda също печели пари и се справя добре с продажбите, но изглежда осъзнава, че трябва да навакса по-бързо във високотехнологичния EV фронт . Очакват се серия от съобщения за нови електрически модели и технологии по-късно тази седмица на CES в Лас Вегас.

Nissan дълго време беше номер 2 на Япония, но продажбите и печалбите му се свиват от години. Миналата ръководителите предупредиха, че вероятно има само 12-14 месеца, за да оцелеят без някакъв спасителен пояс. Очаква се той да им бъде даден от Honda, който ще роди третия по големина производител на автомобили в света като обем. Mitsubishi също преговаря с двете компании и много наблюдатели от индустрията вярват, че вероятно също ще се присъедини в някакъв момент към Задругата.

Междувременно Toyota изглежда изгражда по-тесни връзки с няколко по-малки компании, с които вече има различни партньорства - Subaru, Mazda и Suzuki. Но Тойода предупреди, че играта не е за проценти от същия автомобилен пазар, както беше преди. Сега става дума за пълна трансформация.

„Toyota винаги сме били в конкуренция с автомобилните компании за това как можем да увеличим обема. Но вероятно тази конкуренция, природата й, се променя. Сега по-скоро конкуренцията е за това как компаниите могат да променят самите превозни средства“, допълва Тойода. 

Що се отнася до сливането на Nissan-Honda, Тойода каза, че всъщност очаква с нетърпение какво ще излезе от него и как да се състезава с техните автомобили: „За мен това е доста вълнуващо, защото очаквам с нетърпение да видя как те ще си сътрудничат  и как ще разработят по-конкурентни продукти. Ако успеят в това отношение, това е нещо добро за конкуренцията не само в Япония, но и по света“.
 

0 от 500
  • #31
    1 rate up comment 0 rate down comment
    до Тойоткаджия ( преди 3 часа )
    За сметка на това, електрокамионите и автобусите се доказват все повече. В Осло повечето градски транспорт е ел. В Китай също, и то от години. За твое съжаление, дори в Япония няколко големи града имат успешни ел. програми. Ел. камиони в активна употреба произвеждат Тесла, Мерцедес, Волво, Фрайтлайнър, Хюндай-Киа, МАН, ДАФ, Мак, Тата и др. Дори Тойотка (Хино)!, макар че ги прави с чужда технология. На това му се вика опечена работа. А на водорода - изветряла работа.
  • #30
    1 rate up comment 0 rate down comment
    до Тойоткаджия ( преди 4 часа )
    Чул-недочул някъде нещо за камионите и повтаря като магнетофон. Явно не си разбрал, че водородът е мъртъв и за камионите. Не че не се опитаха. Оказва се, че горивните клетки трябва да се сменят на по-малко от година при нормален европейски ТИР пробег, а те струват колкото целия камион. Ироничното е, че това ги прави по-подходящи за леки коли, където при определени условия могат да изкретат до 250 000 км.
  • #29
    1 rate up comment 0 rate down comment
    До 26 ( преди 4 часа )
    Но основният въпрос, вярваш ли в бъдещето на водорода за сухопътния транспорт?
  • #28
    1 rate up comment 0 rate down comment
    До 26 ( преди 4 часа )
    Китай от 30 години развива Как като технологиите на батериите така и веригата за доставки. Днес произвеждат 80% от батериите в световен мащаб. Tesla от 15 години развива зарядната си инфраструктура за електромобили, от пет години произвежда собствени батерии макар и със спорен успех. Затова продават най-много електромобили в света. Какви са резултатите на Toyota с водорода? Какъв е потенциалът? Дори при камионите? Тестовите камиони на Тесла вече изминаха стотици милиони километри.
  • #27
    1 rate up comment 0 rate down comment
    До 26 ( преди 4 часа )
    А задал ли си си въпроса защо ресурсите за батерии които са пръснати из цял свят се държат от Китай? Дали не е защото е имал по-добра стратегия?
  • #26
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Тойотаджия ( преди 4 часа )
    Смисълът на водорода е в тежкия транспорт - тирове, кораби. Глупост е да си мислиш че разбираш повече от стратезите на Тойота. Батериите имат един огромен проблем - ресурсите за тях ги държи Китай и най-глупавата стратегия е да заложиш всичко на подобна монополна технология.
  • #25
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 23 ( преди 4 часа )
    Остави го. Ако Toyota е най-големият производител на кинескопи, телефони с шайба, видеокасети и ленти за фотоапарати, ще продължи да парадира с обемите на продажбите, без да те разбере за какво говориш!
  • #24
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 22 ( преди 4 часа )
    Колко добре са подготвени да произвеждат и продават милиони електромобили, каквато е настоящата реалност? Във вече отминалата 2024 беше отменено бъдещето на свиващи се продажби на електромобили, което предвиждаше Toyota. Оказа се че НИГОГА, на другаря Тойода се осъществи миналата година за Китай и предстои през следващите две-три години за останалите основни автомобилни пазари, а Toyota е неподготвена, както си признават в статията.
  • #23
    2 rate up comment 0 rate down comment
    до 22 ( преди 4 часа )
    И жива сила ли разработват? Мнението ти е точно толкова интелигентно, колкото е пропадналата стратегия на Тойотка. Какъв е смисълът да наливаш пари във водород при положение, че технологията има редица тежки, принципни недостатъци? Това не е подсигуряване, а чиста глупост. Още от 90-те е ясно, че батериите някои ден ще станат достатъчно добри за коли, а след това идеални. Да разработваш други технологии означава да си признаеш, че си изгубил битката за батериите и избираш да си второстепен играч
  • #22
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Тойотаджия ( преди 4 часа )
    До 19: Тойота винаги са смятали че бъдещето е непредвидимо и затова разработват всички възможни технологии. А това е единствената гарантирано печеливша стратегия.