Докато автомобилната индустрия се подготвя за несигурно бъдеще, консолидацията на големи играчи и бивши жестоки конкуренти изглежда неизбежна. И все пак - преди омаломощният Nissan да потърси партньор, с който да се слее, той не се обърна за помощ към най-големия исторически "враг" Toyota.
Говорейки на изложението CES 2025 в Лас Вегас, лично босът на Toyota - Акио Тойода, коментира задаващата се консолидация в японската автомобилна индустрия между Honda и Nissan. И отрече компанията му да е участвала в подобни разговори. „Nissan не се обърна към Toyota за каквито и да било сливания - каза Тойода - но дори и да бяха обмислили това, определено щеше да е нарушение на антимонополните закони“.
Тойода намекна, че японското правителство (и може би дори други власти, където оперират тези глобални компании), може да са се противопоставили на обединението между преки конкуренти. Изглежда няма притеснения в Nissan и Honda, които са готови да започнат преговори за сливане тази година с цел да се обединят до края на лятото на 2026 година.
Тойода дойде на CES, за да популяризира Woven City, предстоящ инкубатор за стартиране на автомобилния производител на живо, разположен в подножието на планината Фуджи. Босът, който е повече от десетилетие главен изпълнителен директор на компанията, основана от неговия дядо, коментира и по-обширно темата. Японската автомобилна индустрия е под натиск за електрически и софтуерно дефинирани превозни средства от страна на Китай.
„Ако знаех какво ще се случи оттук нататък, мисля, че щях да стана много богат, като направя някои инвестиции“, пошегува се Тойода. Той ли не знае! „Но ние виждаме неясно бъдеще. Не знаем какво ще се случи. Това е доста интересна, предизвикателна ера, в която трябва да управляваш“.
Всички големи производители на автомобили в Япония стартират от различни позиции новата година. Toyota остава изключително печеливша и водеща в света по обем на продажбите. Но далеч не е имунизирана срещу насрещните ветрове, особено що се отнася до тези от Китай. Въпреки че остава доминиращата сила в хибридните автомобили, Toyota до голяма степен, поне според някои, е закъсняла с напълно електрическите автомобили и бързо губи пазарен дял в някога изключително печелившия пазар на Китай.
Toyota също се бори да навакса изоставането си на фронта на софтуера, тъй като все повече и повече играчи се стремят да подражават на Tesla, Rivian и китайски марки. Те надграждат колите с нови технологични функции, като таксуват шофьорите за тази привилегия.
Honda също печели пари и се справя добре с продажбите, но изглежда осъзнава, че трябва да навакса по-бързо във високотехнологичния EV фронт . Очакват се серия от съобщения за нови електрически модели и технологии по-късно тази седмица на CES в Лас Вегас.
Nissan дълго време беше номер 2 на Япония, но продажбите и печалбите му се свиват от години. Миналата ръководителите предупредиха, че вероятно има само 12-14 месеца, за да оцелеят без някакъв спасителен пояс. Очаква се той да им бъде даден от Honda, който ще роди третия по големина производител на автомобили в света като обем. Mitsubishi също преговаря с двете компании и много наблюдатели от индустрията вярват, че вероятно също ще се присъедини в някакъв момент към Задругата.
Междувременно Toyota изглежда изгражда по-тесни връзки с няколко по-малки компании, с които вече има различни партньорства - Subaru, Mazda и Suzuki. Но Тойода предупреди, че играта не е за проценти от същия автомобилен пазар, както беше преди. Сега става дума за пълна трансформация.
„Toyota винаги сме били в конкуренция с автомобилните компании за това как можем да увеличим обема. Но вероятно тази конкуренция, природата й, се променя. Сега по-скоро конкуренцията е за това как компаниите могат да променят самите превозни средства“, допълва Тойода.
Що се отнася до сливането на Nissan-Honda, Тойода каза, че всъщност очаква с нетърпение какво ще излезе от него и как да се състезава с техните автомобили: „За мен това е доста вълнуващо, защото очаквам с нетърпение да видя как те ще си сътрудничат и как ще разработят по-конкурентни продукти. Ако успеят в това отношение, това е нещо добро за конкуренцията не само в Япония, но и по света“.