Във времената, в които някои исторически фабрики са изоставени, а други са на път да изчезнат, не е изненадваща историята на една отиваща си автомобилна мака. Но все пак е тъжно, защото говорим за Saab. А шведите имаха няколко много добри попадения.
Заводът на Saab в Тролхатан, западна Швеция, вече е опразнен. Уви, това дори не е план за оцеляване, а спиране завинаги. Всички машини и оборудване отидоха в Surplex, немски гигант за препродажба на заводи и фирмени активи при фалити. Вероятно гигантските преси, поточните линии и машините за цифрово управление ще бъдат разпръснати на няколко дестинации.
Е, шведските медии, малко от национална гордост, подчертаха как би било теоретично възможно да се възобнови производството на емблематичния 9-3, ако се приеме, че има патент на индустриални права. Мечти..
След като складовете и историческите сгради на Saab бяха напълно опразнени, трябваше да дойде време и за разрушаването на завода в Тролхатан. Той беше продаден от последния собственик - National Electric Vehicle Sweden (Nevs) през 2023 година на шведската Stenhaga Invest, която първоначално идеята беше да отиде за друг автомобилен производител. Но сега ще превърне района в мащабна инвестиция в недвижими имоти. За Saab Automobile AB, само 80 години след основаването си, това изглежда като окончателен край.
Технически това е автомобилното подразделение, което Svenska Aeroplan AktieBolaget (Акционерно дружество за шведски самолети), реши да създаде, окрилено от успехите си в небето. Марката, стартирала през 1937 година в областта на авиацията, всъщност и все още е активна в различни сектори.
Saab Automobile преживя агония, продължила около петнадесет години. През 2008-а мажоритарният акционер GM, тогава в сериозна криза, обяви шведите за продажба, като постави двегодишен лимит за затварянето му. През следващата година пусна новия 9-5, който Spyker Cars продължи да произвежда до 2011 преди да настане вихрушка от промени в собствеността.
Бестселърът 900 Turbo беше произведен в 950 000 бойки
Обявяването на фалит на 19 декември 2011 г. доведе до поставянето на Saab Automobile под синдик. Имаше опити за връщане на марката към живот, почти винаги с китайски капитали, но без резултат. Последният датира от 2019 г., когато Nevs - шведската старт-ъп компания, обяви началото на производството на 9-3 EV в Китай с очакван темп от 50 000 автомобила годишно и маркетинг, първоначално ограничен до вътрешния пазар. Компанията избра да предлага колата под собствена марка, като така окончателно се отказа от името Saab. Акт на уважение към марка, която винаги е била в челните редици и е произвеждала бижута като 900 Turbo. Умно решение и последна почит към шведската легенда.