IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Тъжният край на Saab - и завода вече го няма

След 15 години агония шведската марка приключи напълно, остават илюзиите за възраждане на 9-3

Във времената, в които някои исторически фабрики са изоставени, а други са на път да изчезнат, не е изненадваща историята на една отиваща си автомобилна мака. Но все пак е тъжно, защото говорим за Saab. А шведите имаха няколко много добри попадения.
 
 
Saab


Заводът на Saab в Тролхатан, западна Швеция, вече е опразнен. Уви, това дори не е план за оцеляване, а спиране завинаги. Всички машини и оборудване отидоха в Surplex, немски гигант за препродажба на заводи и фирмени активи при фалити. Вероятно гигантските преси, поточните линии и машините за цифрово управление ще бъдат разпръснати на няколко дестинации.

Е, шведските медии, малко от национална гордост, подчертаха как би било теоретично възможно да се възобнови производството на емблематичния 9-3, ако се приеме, че има патент на индустриални права. Мечти..

 
Saab


След като складовете и историческите сгради на Saab бяха напълно опразнени, трябваше да дойде време и за разрушаването на завода в Тролхатан. Той беше продаден от последния собственик - National Electric Vehicle Sweden (Nevs) през 2023 година на шведската Stenhaga Invest, която първоначално идеята беше да отиде за друг автомобилен производител. Но сега ще превърне района в мащабна инвестиция в недвижими имоти. За Saab Automobile AB, само 80 години след основаването си, това изглежда като окончателен край.

Технически това е автомобилното подразделение, което Svenska Aeroplan AktieBolaget (Акционерно дружество за шведски самолети), реши да създаде, окрилено от успехите си в небето. Марката, стартирала през 1937 година в областта на авиацията, всъщност и все още е активна в различни сектори. 

Saab Automobile преживя агония, продължила около петнадесет години. През 2008-а мажоритарният акционер GM, тогава в сериозна криза, обяви шведите за продажба, като постави двегодишен лимит за затварянето му. През следващата година пусна новия 9-5, който Spyker Cars продължи да произвежда до 2011 преди да настане вихрушка от промени в собствеността.
  

Saab

Бестселърът 900 Turbo беше произведен в 950 000 бойки

Обявяването на фалит на 19 декември 2011 г. доведе до поставянето на Saab Automobile под синдик. Имаше опити за връщане на марката към живот, почти винаги с китайски капитали, но без резултат. Последният датира от 2019 г., когато Nevs - шведската старт-ъп компания, обяви началото на производството на 9-3 EV в Китай с очакван темп от 50 000 автомобила годишно и маркетинг, първоначално ограничен до вътрешния пазар. Компанията избра да  предлага колата под собствена марка, като така окончателно се отказа от името Saab. Акт на уважение към марка, която винаги е била в челните редици и е произвеждала бижута като 900 Turbo. Умно решение и последна почит към шведската легенда.


0 от 500
  • #11
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Who Cares ( преди 7 часа )
    Отличен автомобил с печална съдба. Не бяха ли ги купили индийци или китайци япо едно време? Някога Бай Тошо беше там на посещение и по телевизията пуснаха реклама на СААБ в която пуснаха един по един снежен склон. След като се претъркаля н-пъти показахаа само малка вдлъбнатина на тавана.
  • #10
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Наско ( преди 2 дни )
    Където са пипнали американски компании само разруха.
  • #9
    0 rate up comment 6 rate down comment
    Гражданин ( преди 2 дни )
    Ми ако бяха пуснали нов модел с приличен вид, а не поредната грозотия, щяха да оцелеят.
  • #8
    4 rate up comment 10 rate down comment
    Fury ( преди 2 дни )
    Като гледам как им варви и пазарът на самолети, май и Грипените вървят натам.
  • #7
    2 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 2 дни )
    най прехвалената автомобилна компания другите са волво времето отсява всички
  • #6
    14 rate up comment 0 rate down comment
    Истината ( преди 2 дни )
    Имам два автомобила Сааб и не бих се разделил за нищо на света с тях хем са от 1997 година никъде другаде няма такава хармония .
  • #5
    22 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 дни )
    Аз работя в Saab и компанията се развива много добре в момента, фокусирана е основно във производството на военни отбранителни системи и подводни роботи. Това, че спряха да произвеждат коли не значи, че не са успешни в други сектори.
  • #4
    14 rate up comment 5 rate down comment
    Alex ( преди 2 дни )
    В условията на конглокенция с КНДР, европейският автомобилен пазар е напълно обречен и ще изчезне до няколко години напълно. Също както изчезна компютърната и микропроцесеорна индустрия вече доста отдавна. Алчността за големи печалби и евтино производство доведе до тук нещата. Подариха всички тегнологии на Китай за без пари, за да може богатите динстии в Европа да приберат мизерна печалба, с което се закопаха. Скоро ние ще започнеме да работиме за китайците за 40 долара на месец.
  • #3
    17 rate up comment 0 rate down comment
    carpe_diem ( преди 2 дни )
    Самолетите и военното оборудване са си отделна компания, която от много преди фалита на автомобилната компания, няма нищо общо с нея...
  • #2
    1 rate up comment 10 rate down comment
    Жоро ( преди 2 дни )
    А самолетите на СААБ , Грипен и те ли фалираха? Нали щяхме да купуваме от тях ?