Saab, както може би сте чули, вече не съществува. Горчивият край на шведската марка настъпи след глобалната финансова криза от 2008 г. След три години борба за оцеляване, през 2011 г. Saab подава молба за защита от фалит. Въпреки това легендата продължава да живее.
От 1945 г. - годината, в която е основана като Saab AB, до 2012 г. - годината, когато хората от Spyker продават автомобилния производител на NEVS, Saab произвежда много велики машини. Това е една кратка история за шест от най-значимите автомобили Saab, правени някога.
Преди всичко трябва да се спомене, че NEVS продължава да прави 9-3. Въпреки това компанията няма право да използва името, нито логото на мъртвата марка.
Автомобилното подразделение на Saab Group винаги ще се помни с това, че мисли извън рамките. Може дори да се каже, че Saab е шведският еквивалент на Lancia. На пръв поглед Saab може да изглежда по-авантюристичен автомобилен производител от Volvo. Но ако трябва да сме откровени, Saab е чудак, който в своята лудост произвежда асортимент от високопроизводителни автомобили, които се харесват и на семейните шофьори.
Нека сега направим едно кратко пътуване в историята:
Ursaab (1947)
Генезис е думата, която най-добре описва Ursaab. Известен още като „Проект 92“, или X9248, Saab изгражда четири прототипа на тази машина. Това, което Saab научава от първите си усилия като автомобилен производител, се превръща в Saab 92, първият сериен автомобил на шведския автомобилен производител.
Защо се спира на „Проект 92“, а не на нещо друго? Това е добър въпрос. Отговорът на него е, че фабриката в Тролхатан е построила два пътнически самолета по време на Втората световна война, кръстени съответно 90 и 91.
Тъй като шведският пазар е залят от мотоциклети, камиони и големи автомобили след края на Втората световна война, Saab AB решава, че би било най-добре да излезе с малка, достъпна кола. Следователно това е нишата, за която се стремят с „Проект 92“ и последвалия Saab 92.
Преди пълномащабното производство на Saab 92 да започне през декември 1949 г., Ursaab се гордее с коефициент на въздушно съпротивление от 0,32. За да поставим тази цифра в перспектива, коефициентът е същият като при Ferrari F40 . Това е много впечатляващо за 1947 г. Още по-впечатляващо е, ако вземете предвид, че 16-те инженери зад Ursaab нямат предишен опит в проектирането на автомобили и само двама от тях имат шофьорска книжка.
Saab 93 (1956 - 1960)
След като натрупа повече от 530 000 километра с Ursaab, шведският автомобилен производител започна да произвежда Saab 92 през 1949 г. 93 се появява през 1956 г. като основна актуализация на Saab 92. Освен това превъзхождайки своя предшественик, 93 също заслужава да бъде запомнен главно защото е първият Saab, който тръгва по пътя на износа чрез официални канали.
Saab представя 93 през август 1955 г. сред спекулации относно трицилиндровия му двутактов двигател. Този двигател не трябва да се бърка с напречно монтирания агрегат, базиран на дизайн на DKW, който присъства в 92. Двигателят на 93 е с различен дизайн, може да се похвали със 748 кубика вместо 764 и е монтиран надлъжно.
До моделната 1967 година, вторият тип двутактов двигател намира своя път под капака на 93, както и при първите две поколения на Sonett, 95, 96, GT750 и едноместния Formula Junior.
Рали модификациите на 93 печелят състезания във Финландия и Швеция. През 1957 г. такава кола грабва първото място на легендарното състезание „Миле Миля в Италия и завършва втора в своя клас през 1959 г. в „24 часа на Льо Ман“.
Saab Sonett (1955 - 1974)
Легендата разказва, че разработчикът на двигатели Ролф Мелде и трима от неговите приятели са проектирали първото въплъщение на Sonett в хамбар. С бюджет от 75 000 шведски крони, четиримата мъже успяват да доставят Sonett точно навреме за автомобилното изложение в Стокхолм през 1956 г.
Sonett I е боядисаното в червено превозно средство на снимката. Изглежда като хибрид между C1 Corvette и AC Ace. Ако се вгледате още по-отблизо, ще забележите, че Sonett I е RHD и скоростният лост е разположен отдясно на волана, точно както Ford GT40. Швеция обаче кара отдясно, така че каква е уловката?
Уловката е, че всичките шест бройки на Sonett I са произведени преди 3 септември 1967 г. - деня, в който Швеция се връща към шофиране от дясната страна на пътя след проведения през 1955 г. референдум за смяна на посоката на шофиране.
Въз основа на концепции за дизайн от аеронавигационната индустрия, Sonett I тежи само 600 килограма.
Що се отнася до Sonett II и Sonett III, Saab разработва тези машини с фокус върху обикновените хора. Известен още като Saab 97, Sonett II се сбогува с двутактовия двигател през 1967 г., когато 1498-кубиковият Ford Taunus V4 бива приет. Последната итерация, наречена Sonett III, тежи само 880 килограма и може да развие до 165 км/ч благодарение на своя 1,7-литров V4 двигател.
Saab 99 (1968 - 1984)
70-те години са десетилетието, когато Saab наистина се развива като производител. След производството на 500 000 автомобила – граница, отбелязана през 1970 г., Saab отпразнува своя пръв милион с модел, който излиза от производствената линия в завода в Тролхатан през януари 1976 г. Saab 99 е един от най-важните, ако не и най-значимият автомобил на марката през тази епоха поради ред причини.
В сравнение със своите предшественици, 99 е по-голяма кола, вписваща се добре в компактния сегмент. Под капака си Saab 99 крие четиритактов четирицилиндров двигател, проектиран от Triumph.
Saab представя 99 Turbo през 1978 г., който се гордее с 2,0-литров двигател от серия B и турбо Garrett. Колата притежава 143 конски сили и ускорява от 0 до 100 км/ч за 9,2 секунди. Максималната скорост е около 200 км/ч.
В резултат на това Saab 99 Turbo става хит, а в последствие и в класика.
Последната причина, поради която Saab 99 заслужава да бъде въведен в Залата на славата на автомобилостроенето, е фактът, че това е последният модел на Saab, представен като рали автомобил. Със Стиг Бломквист зад волана, Saab 99 EMS и Saab 99 Turbo печелят международното рали на Швеция през 1977 и 1979 г.
Saab 900 (1978 - 1994)
Базиран на 99 и разработен с фокус върху американския потребител, Saab 900 е със задно разположен двигател и е вдъхновен от Mini по отношение на трансмисията, свързана с долната част на агрегата.
Отпред Saab 900 е с окачване тип „напречни носачи“. От гледна точка на дизайна силно извитото предно стъкло осигурява отлична видимост.
Вътре най-впечатляващата измама е, че всички контроли са поставени на таблото според честотата им на използване. Това е перспективното мислене за 1978 г.
Има много неща, които да харесате в Saab 900. Освен това колата дава началото на филтъра „купе“ – основен консуматив за съвременните автомобили.
Saab 9-5 (2010 - 2011)
Saab 9-5, произвеждан от 2010 г. до 2011 г. и известен вътрешнофирмено като YS3G, ще бъде запомнен като последния удар на вече залязващия автомобилен производител. И тук се намесва General Motors. Още от второто поколение 900, всички Saab се изграждат върху основите на американския концерн.
Второто поколение Saab 900, например, е Opel Vectra. По волята на съдбата 900 NG помага на Saab да отчете печалба през 1995 г. за първи път от седем години. Оттам нататък обаче всичко тръгва надолу за шведския производител. Saab 9-5, от друга страна, споделя своя гръбнак с Opel Insignia, Buick Regal и LaCrosse, Cadillac XTS, Chevrolet Malibu и Impala.
Тази кола не само следва традицията с турбокомпресор, която поставя Saab на глобалната карта, но второто поколение на Saab 9-5 е аплодирано като по-добра кола от сбора на своите части. Системата за задвижване на четирите колела Haldex, несъмнено скандинавски дизайн, кабината, вдъхновена от самолетите, контролът на амортисьорите в реално време, изключително редкия стил на каросерията - има какво да харесате в 9-5.
За феновете на марката това е един от най-достъпните колекционерски артикули. За хората, които познават спецификациите, Saab 9-5 е по-нисък от Audi A6, BMW 5 Series и Mercedes-Benz E-Class.
Saab 9-5 от 2010 до 2011 г. далеч не е перфектен, но е идеалната кола, която се откроява в тълпата.