Автомобилната индустрия е изправена пред сериозни проблеми и този път кризата е повече от дълбока, която принуждава марките да намаляват разходите. Един от големите ключове е именно допълнителното оборудване, което се превръща в бездънна яма за автомобилните компании.
Доскоро безкрайните списъци от предлагани опции докараха нещата дотам, че трудно можеше да се намерят два напълно еднакво оборудвани автомобила, продадени на физически лица (при корпоративните паркове нещата са различни). Това обаче е на път да приключи, защото за всеки производител вече не е изгодно да разчита на подобна структура.
Статистиката сочи, че само до преди 3 години европейците са харчили средно по 3000 евро за опции. Сега тази сума намалява до 2000 евро. И ако доскоро ставаше въпрос за имидж, комфорт, технологии и безопасност, вече нещата опират само до последното. В крайна сметка Европа въведе огромен брой задължителни асистенти за безопасност при шофиране, които клиентът плаща.
А че времената се промениха може да се види и от това, че Full LED фаровете вече са стандартни дори в малките модели, докато всяка кола от среден клас има камера. Сензорите са паркиране, навигацията и стартирането на двигателя без ключ доскоро бяха опции, но вече са стандарт.
„Ерата на специалното оборудване е към края си. Базовото оборудване е все по-широкообхватно и по-лесно за разбиране с различни нива в ситуация на висока конкуренция", коментира Фердинанд Дуденхофер от Автомобилния изследователски център в Бохум, като добавя, че „с нарастващото навлизане на китайски автомобили на пазара излиза по-евтини коли, които са подобрени с допълнително оборудване."
При колите от висок клас опциите надхвърлят 10 000 евро
Истината е, че растящите разходи забавят бизнеса с персонализиране на масовите автомобили. Това означава, че клиентите започват да се задоволяват със стандартно оборудване и почти ико друга. Според специализираната консултантска фирма JATO само през първата половина на годината потребителите са похарчили 12 млрд евро за опции на петте най-големи пазара в Европа. И, разбира се, разходите се различават в зависимост от пазарните сегменти.
При по-малките коли се доплащат около 530 евро за екстри, докато при автомобилите от висок клас сумата достига средно 14 707 евро за около дузина опции. В Mercedes, например, се плащат средно 10 580 евро за единадесет допълнителни опции, като G-Class е най-персонализираният модел. При него 80% от клиентите си плащат за услугите на подразделението Manufaktur. Нещата при BMW и Audi купувачите плащат малко над 7000 евро за екстри.
Философията на Volkswagen за предотвратяване на „бягството“ на клиентите към други марки беше изградена именно върху предлагането на допълнителни опции. Ситуацията стигна дотам, че списъкът с опции при новия Golf достигна няколко страници, което означава много допълнителни разходи. В крайна сметка във Волфсбург взеха кардинално решение и ако през 2021 за модела са се предлагали пет волана, сега той е само един. Броят на комбинациите от джанти беше съкратен близо наполовина - от 31 на 17.
При BMW възможностите за персонализиране на 5-Series са огромни, тъй като може да се избира между осем предни стъкла. Да, правилно прочетохте - 8. Предлагат се стъкла със или без шумоизолация, със или без термозащита, с функция за отопление, както и с head-up дисплей. Към това прибавете същите опции за странични или задни стъкла, както и за панорамни покриви. Общият брой на конфигурации само за остъкление е 39.
Китайците и Tesla са царете в оптимизирането на разходите за оборудване
Всичко това са огромни пари, които марките харчат, тъй като много от клиентите пропускат целия този арсенал от предложения. Далеч по-успешна е стратегията на Testa и на китайските марки - две максимални нива на оборудване или базовия вариант, който няма най-интелигентите опции, но разполага с всички стандартни системи за безопасност.
Максималният брой предлагани цветове най-често е шест, има два размера на гумите и два варианта на оборудване на интериора. Това е достатъчно, за да се хареса на клиентите, останалото е загуба на пари.